CITROËN DS5:N MYYNTI ALKAA

Citroën DS5 laajentaa merkin premium- luokan DS-tuotelinjan yritysautoilijoiden suosimaan D-segmenttiin. Citroën DS5 yllättää monellakin tavalla, ennen kaikkea muotoilullaan, varustelullaan ja viimeistelyllään. Ulkomuodoltaan sitä voidaan luonnehtia aerodynaamiseksi veistokseksi.

Muotoilultaan DS5 kunnioittaa alkuperäisen DS- mallin perimää. Ensimmäinen Citroën DS keräsi mainetta ”Jumalattarien autona”, sillä kirjainyhdistelmä DS lausutaan ranskaksi samalla tavalla kuin jumalatarta tarkoittava sana ”déesse'”. Tarkkaan harkittujen korilinjojen ansiosta uuden DS5:n muotoilu on katseita kääntävä yhdistelmä urheiluautoa ja farmarikoria. Erityisen persoonallista muotoilua ovat "veistetyt" kyljet, joissa valot ja varjot vaihtelevat teräksen muodoissa. Kyljen muodot tuntuvat vaihtelevan sen mukaan, mistä suunnasta valo tulee.

Citroën DS5:n matkustamo on viimeistelty valoisaksi, viihtyisäksi ja ylelliseksi. Kahdessa varusteversiossa kolmesta vakiovarusteena on myös kolmiosainen cockpit-lasikatto, jonka pimennysverhojen säätimet sijaitsevat liikennelentokoneen ohjaamon tapaan katossa. Ajajan ympäristö on saanut vaikutteita myös GT -urheiluautojen maailmasta. Ohjauspyörä on pystysuorassa, kookas keskikonsoli erottaa kuljettajan ja matkustajan tilat toisistaan ja vaihdetanko on kuin suoraan kyynärvarren jatkeena.

Arkkitehtuuri

Nykypäivän autoilijat edellyttävät autoiltaan monenlaisia hyviä ominaisuuksia; kompromisseja ei hevin hyväksytä. Autolta vaaditaan samalla kertaa vaivatonta ajettavuutta ja viihtyisää mukavuutta, tyylikästä ulkomuotoa ja käytännöllisiä tiloja, reipasta suorituskykyä ja tiukkaa taloudellisuutta.

Näiden ominaisuuksien yhdistäminen ei ole aivan helppoa, mutta Citroën DS5:n arkkitehtuuri avaa uusia näkymiä:

- Kori on linjakas mutta silti kompakti: pituus 4,52 m, leveys 1,85 m.

- Ajajan paikka on kuin GT-autosta.

- Tavaratila on hyvää SportWagon-luokkaa: 465 litraa VDA.

- Viisi täysimittaista istuinpaikkaa ja neljä ovea, muunneltavat takatilat kuten parhaissa perheautoissa.

Esimerkillisesti varusteltu

Ylellisen DS5:n varustetasot ovat Chic, So Chic ja Sport Chic. Kaikissa DS-malleissa on vakiovarusteina esimerkiksi kaarreajovalot, mäkilähtöavustin, älykäs pidonhallinta ja sähköinen seisontajarru, avaimeton käynnistys, tuulilasinpyyhinten sadetunnistus, vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, Led-huomiovalot ja vähintään 17 tuuman kevytmetallivanteet.

So Chic –tason autoissa on edellisten lisäksi avaimeton lukitus ja käynnistys, pysäköintitutka takana, kolmen lasikattoluukun muodostama Cockpit-monitoimikatto sekä toimintakytkimet katossa ja 18 tuuman kevytmetallivanteet. Sport Chic –huipputasolla paketteihin lisätään vielä monivärinen HUD-tuulilasinäyttö (nopeus, tasanopeusäätimen tiedot ja navigointiohjeet), pysäköintitutka edessä, peruutuskameran värinäyttö, kääntyvät ksenon-ajovalot, sähkötoimiset etuistuimet, My Way –navigointi, nahkaverhoilu sekä kuljettajan istuimen hierontatoiminto.

Kilpailukyinen

DS5 esitellään Suomessa ensin neljällä huippunykyaikaisella voimanlähteellä. Bensiinimoottorit on kehitetty yhteistyössä BMW:n kanssa. Diesel- ja sähkömoottorin yhdistelmän muodostama nelivetoinen Hybrid4 esitellään Suomessa aivan kuluvan vuoden lopulla.

Koko mallisto on hinnoiteltu erittäin kilpailukyiseksi. Kiteytettynä suositusvähittäishinnat ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja ovat seuraavat:

Dieselmoottorit:

-          HDi 112 Chic BMP6-automaatti, svh. 32 971,29 euroa, CO2 114 g/km

-          HDi 112 So Chic BMP6-aut., svh. 35 408,88 euroa, CO2 114 g/km

-          HDi 163 Chic, svh. 35 534,58 euroa, CO2 129 g/km

-          HDi 163 So Chic, svh. 38 253,65 euroa, CO2 133 g/km

-          HDi 163 Sport Chic, svh. 42 638,30 euroa, CO2 133 g/km

-          HDi 163 Chic 6-v. automaatti svh. 38 586,00 euroa, CO2 154 g/km

-          HDi 163 So Chic 6-v. automaatti svh. 41 431,44 euroa, CO2 158 g/km

-          HDi 163 Sport Chic 6-v. automaatti svh. 45 987,23 euroa, CO2 158 g/km

Bensiinimoottorit:

-          THP 156 Chic automaatti, svh. 34 994,00 euroa, CO2 165 g/km