Citroën ja AKK Sports yhteistyöhön rallicrossin EM-osakilpailussa

AKK Sports Oy ja Citroënin maahantuoja Auto-Bon Oy ovat solmineet rallicrossin EM-sarjan Suomen osakilpailua, RX Finlandia, koskevan yhteistyösopimuksen.

Kesäkuun toisena viikonloppuna Kouvolan Tykkimäellä ajettava RX Finland saa kumppanikseen autourheiluun vahvasti sitoutuneen brändin. Citroënin suomalainen maahantuoja Auto-Bon Oy toimii myös Suomen MM-rallin, Neste Oil Rallin, sekä Ralli SM –sarjan autoyhteistyökumppanina.

"Citroënin saavutukset autourheilun saralla ovat kiistattomat, ja meillä on pitkä ja hyvä yhteistyötaival rallin puolelta. Rallicross on vahvassa nousukiidossa niin meillä kuin maailmallakin, ja olen iloinen että yhteistyömme hyvän kumppanin kanssa laajeni myös rallicrossiin", toteaa AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tiina Lehmonen.

Citroën on tämän vuosituhannen menestynein merkki myös rallicrossissa. Vuoden 2000 jälkeen Citroënilla on voitettu nelivetoisten huippuautojen, nykyisin SuperCar-nimellä tunnetun luokka kahdeksan kertaa. Suomen osakilpailuun lähdettäessä SuperCar- luokan  pistetaulukon viiden kärjessä komeilee neljä Citroën-kuljettajaa.

"Rallicross-sarjan uudistuminen tuo enemmän julkisuutta hienolle lajille. Ripeätahtinen tapahtuma, jossa huippukuljettajat ottavat tiukasti mittaa toisistaan on urheilun ohella myös hyvää viihdettä", sanoo Citroënin maahantuojan Auto-Bon Oy:n myyntijohtaja Klaus Pohjala.

2,4 sekunnissa nollasta sataan

Rallicross on rallin ja rata-ajon tapahtumarikas yhdistelmä, jossa monta autoa starttaa lyhyelle radalle samaan aikaan. Muutaman kierroksen kestävän erän aikana taktikointiin ei ole tilaa: paras taktiikka on olla kärjessä ensimmäisessä kaarteessa. Juuri siihen tarkoitukseen on WRC- ralliauton pohjalta jalostettu rallicrossin huippuauto Citroën DS3, jonka voimanlähteestä on puristettu tehoa ulos 560 hevosvoimaa. Voima välitetään rataan WRC-auton nelivetotekniikan avulla. Näillä eväin kuljettajan kanssa 1300 kilonpainoinen auto ponnahtaa paikaltaan 100 km/h nopeuteen 2,4 sekunnissa. Kouvolan radalla SuperCar-luokan autoilla saavutetaan jopa 160 km/h huippunopeus.

Suomen osakilpailusta suunnannäyttäjä

Rallicrossin EM-sarja ja sen Kouvolassa ajettava Suomen osakilpailu ovat uudistuneet tälle kaudelle. Sarjan kansainvälisestä promootiosta vastaa IMG Motorsport ja Suomen osakilpailun järjestelyistä vastaa Suomen MM-rallin järjestäjänä tunnettu AKK Sports Oy. Suomen MM-ralli on useasti valittu sarjan parhaaksi, ja nyt uuden järjestäjän tavoitteena on tehdä myös Suomen rallicross-osakilpailusta suunnannäyttäjä koko uudistuneessa EM-sarjassa.

Lisätietoja:

AKK Sports Oy: toimitusjohtaja Tiina Lehmonen, 0400 546410, tiina.lehmonen@autourheilu.fi

Citroën/Auto-Bon Oy: viestintä ja PR-päällikkö Pekka Koski, 0400 210490, pekka.koski@veho.fi

Tietoa toimitukselle:

FIA:n rallicrossin EM-sarjassa, RallycrossRX, ajetaan kaudella 2013 yhdeksän osakilpailua. Sarja alkoi pääsiäisenä Englannista ja se päättyy syyskuun lopulla Saksaan. Suomen osakilpailu, RX Finland, on sarjan neljäs, ja se ajetaan Kouvolan Tykkimäellä 8.-9. kesäkuuta. Tapahtuman kotisivut ovat osoitteessa rxfinland.fi. Kilpailutapahtuman järjestelyistä vastaa markkinointiyhtiö AKK Sports Oy, joka tunnetaan myös Suomen MM-rallin järjestäjänä.