• Auto-Bon Oy/

Citroën jatkaa ympäristöystävällistä linjaansa; Citroën C4 BioFlex toimii E85-polttoaineella

Citroën on kärjessä vähäpäästöisten autojen valmistajana. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä C4 BioFlex on seuraava askel valitulla linjalla.

C4 BioFlex on Citroënin ensimmäinen Euroopassa myytävä bioetanolia käyttävä automalli. Citroën myy vastaavia autoja Brasiliassa, jossa tällaisten autojen osuus on jo yli 80 prosenttia Citroënin myynnistä. Euroopassa mallin myynti aloitetaan Ranskassa ja Ruotsissa. Markkinoita laajennetaan, kun biopolttoaineen saatavuus eri maissa paranee.

Citroën C4 BioFlexin moottori on suunniteltu niin, että se toimii tavallisella bensiinillä tai bioetanolilla. E85 bioetanolissa etanolin osuus on 85 prosenttia ja loput on bensiiniä. Moottori toimii myös kaikilla näiden ääripäiden välimuodoilla, sillä moottorin tietokone analysoi aina tankatun polttoaineen koostumuksen ja säätää moottorin elektroniikan sen mukaan. Tämän analysoinnin lisäksi moottorin komponentit on muutettu kestämään etanoli.

Brasiliassa valmistettava 1,6-litrainen moottori on muilta osin samanlainen kuin bensiinimoottori. Käytettäessä E85-polttoainetta se kehittää 82 kW (113 hv) eli 2,5 prosenttia enemmän tehoa. Suurin vääntö on 153 Nm, missä kasvua on neljä prosenttia. Bensiiniä käytettäessä moottorin teho ja vääntö ovat identtiset 1.6i 16v-bensiinimoottorin kanssa.

Citroën C4 BioFlexin polttoaineen koostumuksen ansiosta sen CO2-päästöt ovat vain 160 g/km, eli viisi prosenttia vähemmän kuin bensiinimoottorisella ja yhdistetty kulutus on 9,8 l/100 km. Käyttökustannukset ovat bensiinimoottorista selvästi alhaisemmat, sillä esimerkiksi Ranskassa E85-polttoaine maksaa vain 0,80 €/litra.

Yksi biopolttoaineiden eduista on se, että bioetanolin raaka-aineita kasvatettaessa
CO2-päästöt suurelta osin korvautuvat. Kun tämä otetaan huomioon, ovat C4 BioFlexin pakokaasupäästöt 40 prosenttia bensiinimoottorista alhaisemmat. Koska biopolttoaineet sisältävät happea, ne auttavat alentamaan myös muita pakokaasupäästöjä, etenkin hiilimonoksidia (CO). Lisäksi, päinvastoin kuin fossiiliset polttoaineet, biopolttoaineet ovat uusiutuvaa energiaa.