Citroën kasvaa vauhdilla Kiinassa

Kovalla vauhdilla kasvavasta Kiinan automarkkinasta on tulossa Citroënille tärkeä myyntialue. Vuoteen 2020 mennessä PSA Peugeot Citroën haluaa saada Kiinassa kahdeksan prosentin markkinaosuuden, mikä tarkoittaa noin kahden miljoonan auton vuosimyyntiä.

Citroën aloitti tänä keväänä DS5:n myötä uuden aikakauden Kiinassa. Uutuuden maailman ensiesittely oli huhtikuussa Shanghain autonäyttelyssä. Euroopassa upea DS5:tä tuotiin parrasvaloihin syyskuussa, jolloin se paljastettiin yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä. Citroënin DS-sarjan kolmannella mallilla on valtava merkitys Citroënin kasvulle Kiinassa, sillä sen myötä aloitettiin yhteistyö Chang’an Automobile Groupin kanssa.

Pitkä historia

Citroën oli yksi ensimmäisiä ulkomaisia autonvalmistajia, jotka saivat merkittävän jalansijan Kiinan markkinoilla. Vuonna 1994 esiteltiin kiinalaisille asiakkaille ZX, joka on sikäläiseen tapaan edelleen valmistuksessa. Citroën ZX ja siitä Dongfeng-yhteistyöyrityksen kanssa kehitetyt versiot, kuten porrasperäinen Elysée, nousivat suosituiksi kestävyytensä, mukavuutensa ja hyvän ajettavuutensa ansiosta. Varsinkin taksiyhtiöt pitivät tilavasta ja taloudellisesta mallista.

Citroën keskittyi vuosituhannen vaihteessa Eurooppaan ja jätti Kiinan hetkellisesti hieman pienemmälle huomiolle. Pari vuotta sitten merkki lähti rakentamaan uudelleen asemaansa Kiinassa. Jo nyt automäärältään maailman ripeimmin kasvava Kiina on Citroënin toiseksi suurin markkina-alue ja se on avainasemassa yhtiön kansainvälistymisessä. Citroën on päättänyt parantaa asemaansa myös Euroopan ulkopuolella ja muuttua samalla globaalimmaksi automerkiksi.

Merkittäviä investointeja

Citroën ryhtyi työhön pari vuotta sitten perustaen muotoilustudion Shanghain lähelle. Citroën on sen jälkeen siirtänyt myös yhtiön Aasian pääkonttorin Shanghaihin, ja rakentanut sen lähelle Kiinan ja Aasian alueen mieltymykset huomioivan tuotekehityskeskuksen.

Konkreettisin tulos Citroënin uudesta filosofiasta on vuosi sitten Pekingin autonäyttelyssä esitelty Metropolis-konseptiauto. Mahtava edustusmalli oli näytteillä Shanghain maailmannäyttelyssä Ranskan paviljongissa, missä siihen kävi tutustumassa toistakymmentä miljoonaa ihmistä. Kiinassa myytävä C5 on saanut muotoilustudiolla kiinalaisostajia miellyttäviä piirteitä ja sikäläinen asiakaskunta on otettu huomioon myös uuden DS5:n linjoissa.

Tuotannossa on panostettu Citroënin lähivuosien voimakkaaseen kasvuun. Citroënilla on ollut alusta saakka yhteistyöyritys Dongfengin kanssa ja toisena kumppanina toimii uusi rinnakkainen yhteistyöyritys CAPSA (Chang’an PSA).

Uuden yhtiön peruspääoma on 450 miljoonaa euroa, ja molemmat osapuolet omistavat siitä puolet. Kiinan valtion annettua yhteistyölle virallisen toimintaluvan aloitettiin nopeasti uuden tehtaan rakentaminen Shenzheniin. Tehtaan kapasiteetti on 200 000 autoa vuodessa ja ensimmäiset autot ajetaan ulos tuotantolinjalta vuoden 2012 jälkimmäisellä puoliskolla. Ne ovat veistoksellisen kauniita Citroën DS5-malleja.

Tuotantokapasiteettia kasvatetaan myös Dongfengin kanssa, sillä yhteistyöyritys rakentaa Wuhaniin kolmannen tehtaan. Parin vuoden kuluttua toiminnassa olevan uuden tehtaan kapasiteetti on 300 000 autoa vuodessa. Lisäksi Xiangfanissa sijaitsevaa moottoritehdasta laajennetaan parilla uudella tuotantolaitoksella, minkä jälkeen PSA - yhtymä voi valmistaa vuosittain 1,2 miljoonaa moottoria ja yli puoli miljoonaa vaihteistoa.

Kaksi myyntikanavaa

Citroënin emoyhtiö PSA on kasvattanut myyntiään Kiinassa vuoden ensimmäisellä puoliskolla yli kymmenen prosenttia 194 566 autoon, josta Citroënin osuus on 113 673 kappaletta. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa myynti tästä vielä lähes kymmenkertaiseksi kuluvan vuosikymmenen aikana.

Yhtenä merkittävänä askeleena kasvussa on toinen myyntikanava, joka aloittaa Citroënin markkinoinnin tämän vuoden loppupuoliskolla. Citroën myy yhteistyössä uuden Chang’anin kanssa rakennettavan jälleenmyyjäverkoston kautta aivan erilaisia autoja kuin nykyiset jälleenmyyjät.

Uudet jälleenmyyjät keskittyvät Citroënin uuteen tuotelinjaan, DS-malleihin. Alussa Citroën DS5 ja pienempi DS3 ovat tuontiautoja, mutta ensi vuonna tuotannon alettua myydään kotimaisia autoja. Tulevaisuudessa Citroën aloittaa myös pakettiautojen valmistuksen ja myynnin Kiinassa. Citroënin kahden erilaisen tuotelinjan strategia näkyi hyvin keväällä järjestetyssä Shanghain autonäyttelyssä, missä Citroënin C-mallit ja DS-mallit olivat omilla osastoillaan eri halleissa kaukana toisistaan.

Citroën tarjoaa kiinalaisasiakkaille myös uusinta tekniikkansa, sillä mikrohybridien valmistus ja myynti aloitetaan jo tänä vuonna. Tällä tekniikalla varustettuja malleja markkinoidaan ennen kaikkea taksiyhtiöille, joiden keskuudessa ranskalaismerkillä on hyvä maine. Lähivuosina kaikki Kiinassa valmistettavat moottorit vaihdetaan suorasuihkutuksella varustetuiksi ja pistokehybridin myynnin pitäisi alkaa parin – kolmen vuoden kuluessa.