Citroën Monte Carloon uusilla motivoituneilla kuljettajilla

Citroën Racing aloittaa 12. täyden kautensa rallin MM-sarjassa uusitulla kuljettajakokoonpanolla. Klassinen Monte Carlo on ollut aina erityinen kilpailu Citroënille. Citroën voitti rallin ensimmäisen kerran vuonna 1959 ja viimeksi vuosi sitten.

Citroënin perustaja Andre Citroën oli aikaansa edellä oleva markkinamies. Hän jo 80 vuotta sitten ymmärsi autourheilun roolin merkkimielikuvan luomisessa kun vuonna 1934 nähtiin ensimmäinen autotehtaan omistama Citroën meri-Alppien rinteillä. Vuonna 1959 merkki saavutti ensimmäisen Monte Carlo-rallin voiton Paul Contellonin ohjatessa Citroën ID19- autonsa nopeimpana reitin läpi. Seitsemän vuotta myöhemmin voittajiksi kruunattiin Pauli Toivonen – Ensio Mikander, autonaan Citroën DS21. Nelivetoisten rallitykkien aikakaudella Citroën on voittanut Monte Carlo-rallin vuosina 2003, 2004, 2005, 2007, 2008 ja 2012. Vuosina 2009 ja 2010 Monte Carlo ei kuulunut rallin MM-sarjaan, vaan kilpailu kurvattiin IRC-sarjan osakilpailuna. Citroën on 2000-luvun menestynein automerkki Monte Carlo-rallissa.

Menestystä haetaan uusilla motivoituneilla kuljettajilla

Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team lähtee alkavaan kauteen uudella miehityksellä. Tehdasautoja jokaisessa MM-rallissa ajavat menestyksen nälkäiset ja hyvin motivoituneet uudet kuljettajat Kris Meeke ja Mads Östberg. Heidän lisäkseen tallin pääyhteistyökumppani Abu Dhabin edustajana osassa ralleja kolmatta autoa ajaa Khalid Al-Qassimi.

Uusista tallikuljettajista Kris Meekellä on eniten kokemusta meri-Alppien haasteista. Hän on ajanut Monte Carlon viidesti, ja juhlinut JWRC-luokan voittoa vuonna 2005. Mads Östberg on ajanut rallin kerran, viime vuonna. Tuloksena ensikertalaisella oli yksi erikoiskokeen nopein aika, hieno kokonaiskilpailun kuudes sija ja nopeimman Ford-kuljettajan status.

Tehdastallina kahdella rintamalla

Citroën Racing laajentaa tämän vuoden alusta alkaen toimintaansa yhdestä kahteen MM-sarjaan. Rallin lisäksi Citroën ajaa tehdastallina myös vakioautojen WTCC-ratasarjassa kuljettajinaan ”rallieläkeläinen” Sébastien Loeb, WTCC-sarjan moninkertainen mestari Yvan Muller ja José-Maria López. WRC-autojen voimaan astuneet, sääntökehyksistä poikkeavat, kehitysrajoitukset ovat osatekijänä Citroënin päätöksessä laajentaa WTCC-osanottoaan kolmannella autolla. Kalustona radalla toimivat Citroën C-Elysée- autot. Autonvalmistajan näkökulmasta katsottuna WTCC-sarja on merkittävästi kansainvälisempi sarja kuin rallin MM-sarja. Ratasarjan osakilpailuja ajetaan Euroopassa, Afrikassa, Venäjällä, Etelä-Amerikassa, USA:ssa, Kiinassa ja Japanissa.

Tehdastallin kilpailukausi alkaa Monte Carlon rallista ja kestää marraskuiseen Macaon WTCC-finaaliin saakka: 306 päivää intensiivistä kilpailutoimintaa ja 25 MM-koitosta.

GSM +358 400 210 490

Kotisivu www.citroen.fi