Citroën mukaan itsestään ajavan auton kehittelyyn

PSA Peugeot Citroën on mukana kansainvälisessä tutkimushankkeessa itsestään ajavan auton tekniikan kehittämiseksi. MINES Paris Tech-tutkimuslaitoksen koordinoimassa hankkeessa ovat lisäksi mukana auto- ja lentokoneteollisuuden suuria alihankkijoita yhdessä kolmen kansainvälisen yliopiston kanssa. Nyt tähdätään tulevaisuuteen, mutta historiassa maailman ensimmäinen itsestään ajava auto oli Citroën DS19.

Kansainvälisen tutkimushankkeeseen sitoutuneet tahot Mines Paris Tech, Valeo, Safran ja PSA-yhtiö edustavat laaja-alaista teknistä osaamista ja tutkimustyötä. MINES Paris Tech on Ranskan johtava yliopistotasoista teknistä tutkimustyötä suorittava ja tukeva yritys, Valeo on yksi maailman suurimmista autoteollisuuden alihankkijoista ja Safran puolestaan operoi korkean teknologian eri alueilla asiakkainaan lentokonevalmistajat ja puolustusteollisuus. PSA Peugeot Citroën on Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja. Näiden tahojen lisäksi hankkeessa ovat mukana kolme yliopistoa eri puolilta maailmaa; Shaghai Jiao Tong University Kiinasta, The University Of California USA:sta ja Ecole Polytechnique Fédérale Lausanne Sveitsistä. Viiden vuoden mittaiseksi määritellyllä projektilla on kolme päätavoitetta: laajentaa tietämystä itsestään ajavista autoista, kehittää älykkäitä ajoavustimia ja valmistaa itsestään ajavia autoja, jotka liikkuvat yleisillä teillä Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Citroën DS 19 – maailman ensimmäinen itsestään ajava auto

Ajatus ilman kuljettajaa liikkuvista ”robottiautoista” ei ole aivan viime vuosien tuotosta. Englannin valtion tieliikenteen tutkimuskeskus TRRL rakensi jo viisi vuosikymmentä sitten itseohjautuvan auton. Tuolloin vahvasta brittiläisestä autoteollisuudesta huolimatta maailman ensimmäinen itsestään liikkuva auto oli ranskalainen, teknisesti edistyksellinen Citroën DS19. Englannin valtion rahoittaman hankkeen tuloksena medialle esiteltiin jo 1960-luvun alkupuolella oikean puolisella ohjauksella varustettu Citroën DS19, jossa matkustaja istui vasemmalla – istuimella, jossa auton kotimaassa Ranskassa istuu auton kuljettaja.

Viisi vuosikymmentä sitten kaupallisesti vapaata GPS-paikannusjärjestelmää ei vielä ollut, joten maailman ensimmäinen itsestään ajava auto käytti suunnan ja vauhdin määrittelemiseen tien alle asennettuja, ohjausimpulssin lähettäviä sähköjohtimia. Koeautossa Citroënin ainutlaatuinen hydraulinen jarru- ja jousitusjärjestelmä oli edelleen kehitetty mahdollistamaan auton turvallinen liikkuminen ilman kuljettajaa. Auto liikkui Transport and Road Research Laboratoryn koeradalla ja moottoritiellä M4 Crowthornen lähellä.

Maailman ensimmäinen itsestään ajava auto on nähtävänä Tiedemuseossa Englannin Swindonissa. Testiajosta kertova Sunday Times-lehden julkaisema filmi löytyy YouTube-palvelusta nimellä ”1960s Citroën DS driverless car test” tai osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=MwdjM2Yx3gU.