• Auto-Bon Oy/

Citroën-nelikko valmiina Suomen valloitukseen  Loeb ja Ogier ykköskuljettajina, Räikkönen ja Sordo Jyväskylään junioritiimin väreissä

Citroënin rallijoukkueiden uusittu kokoonpano nähdään ensi kertaa tositoimissa tulevana viikonloppuna 60-vuotisjuhlaa juhlivassa Suomen MM-rallissa Jyväskylässä. Rallin MM-sarjaa ylivoimaisesti johtavan Sebastien Loebin tallikaverina Keski-Suomen sorateillä ajaa Sebastien Ogier kun Kimi Räikkönen saa seurakseen Daniel Sordon.

Rallin MM-sarjan johdossa ajava lajin kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb starttaa luottavaisena kymmenettä kertaa Suomen MM-ralliin. Ranskalaiskuljettajan pistejohto on sitä luokkaa, että urallaan jo 58 MM-osakilpailua voittanut Loeb ei ole pakkovoiton edessä.

- Halusin todella voittaa Suomen MM-rallin ja kun voitin Jyväskylän vuonna 2008 niin nyt näen asiat hieman eri tavalla. Tämänkertaiseen ralliin starttaan 65 pistettä Mikko Hirvosen edellä, joten tarkoitukseni on kontrolloida johtoasemaani. Mutta tämä ei tarkoita sitä, ettenkö haluaisi edelleen voittaa Suomessa.

- Voittaaksesi Jyväskylän, nuottien ja auton säätöjen pitää olla täydellisessä harmoniassa keskenään. Jos vain hyppäät hyppyreistä korkealle ja pitkälle niin sillä tyylillä ei ainakaan voittoa oteta. Tässä huippunopeassa kilpailussa on tärkeätä säilyttää optimaalinen ajolinja myös hyppyrien jälkeisiin mutkiin. Jos ajolinja ei ole kohdallaan, ilmassa et sitä voi ainakaan enää korjata, Loeb muistuttaa.

Ogier valmis uuteen haasteeseen

Loebin tallikaverina Jyväskylässä ajaa ensi kertaa maamies ja etunimikaima Sebastien Ogier, joka yllätti rallimaailman toukokuussa, voittamalla Loebin ohella Portugalin MM-rallin. Ylennys Citroënin ykköstiimin jäseneksi loppukauden soraralleihin ei muuttanut lajin huippulupauksen lähestymistapaa tulevia ralleja kohtaan. Suomen MM-ralliin Ogier starttaa kolmatta kertaa.

- Olen yhtä aikaa ylpeä sekä iloinen tästä mahdollisuudesta. Jokaisen rallikuljettajan unelma on ajaa autotehtaan ykköstiimissä ja etenkin lajin hallitsevan mestaritiimin jäsenenä.

- Tavoitteeni on ajaa Jyväskylästä mahdollisimman paljon autovalmistajien MM-pisteitä. Tavoite on siis hieman erilainen kuin alkukaudesta, mutta se ei muuta lähestymistapaani Suomen MM-ralliin: olen tehnyt paljon valmistavaa työtä tulevaa varten ja yritän aina parhaani. Pystyin jo viime vuonna yhteen pohja-aikaan Jyväskylässä, joten jos kaikki menee nappiin niin palkintopallisija olisi hieno tulos, Ogier sanoo.

Räikkösellä edessä kauden kohokohta

Toista kertaa ralliurallaan Suomen MM-ralliin osallistuva Kimi Räikkönen oli tyytyväinen kahden päivän mittaisen ennakkotestin antiin, jonka vuoden 2007 F1-maailmanmestari ajoi Citroënillaan viime viikolla Keski-Suomessa.

- Suomessa ajetut testikilometrit olivat äärimmäisen tärkeitä kilometrejä valmistautumisessa Suomen MM-rallin kaltaiseen huippunopeaa kilpailuun. Viime vuoden kokemuksesta on varmasti jotain apua, mutta S2000- ja Citroën C4 WRC-auton suorituskykyero on niin suuri, että ratin takana fiilis on kuin ajaisi kahta täysin eri rallia.

- Odotan kilpailun alkamista todella paljon. Kun ajoin formula ykkösissä niin minulla ei ollut koskaan mahdollisuutta ajaa kotiyleisön edessä. Tiedän, että reitin varrella ja huollossa on lukuisia faneja. Siksi Suomen MM-ralli on minulle ehdottomasti kauden kohokohta, Räikkönen paljastaa.

Sordo tavoittelee palkintopallipaikkaa

Räikkösen tallikaverina loppukauden soraralleissa ajava 27-vuotias Daniel Sordo pitää siirtoa Citroënin ykköstiimistä tallin Junior Teamiin uutena mahdollisuutena. Kahtena edellisvuotena espanjalaiskuljettaja on ajanut Jyväskylässä neljänneksi.

- Tunnelma on nyt selvästi vapautuneempi, sillä minun ei tarvitse enää koko ajan ajatella Citroënin merkkimestaruuspisteitä, jotka ovat tallille erittäin tärkeitä. Suomen MM-rallissa saan keskittyä ainoastaan omaan ajamiseeni.

- Kahtena edellisvuotena jäin vain 20 sekunnin päähän palkintopallisijasta, joten tuon verran pitää tänä vuonna ainakin parantaa, Sordo laskee.

Suomen MM-ralli käynnistyy torstai-iltana Jyväskylän Laajavuoressa ajettavalla super-EK:lla. Tositoimiin päästää perjantaina ja lauantaina. 60-vuotisjuhlarallin reitin kokonaispituus on 1307,87 km, josta 19 erikoiskokeen osuus on 310,05 km.