CITROËN PANOSTAA PARIISIN AUTONÄYTTELYYN

• Uusi DS3 Cabrio
  • Uudistunut C3 Picasso
  • Konseptiauto Numero 9

Citroën on vahvasti esillä autosyksyn suurimmassa eurooppalaisessa autonäyttelyssä Pariisissa. Vuorovuosin Frankfurtin autonäyttelyn kanssa järjestettävän Pariisin Autonäyttelyn odotetaan tänä vuonna keräävän 16 yleisöpäivän aikana noin 1,3 miljoonaa kävijää. Pariisin Autonäyttely, Mondial de l´Automobile, on uutuusautojen esittelyn ohella myös myyntinäyttely. Asiakkaat voivat näyttelyssä varata auton ja viimeistellä kaupan yksityiskohdat paikallisen jälleenmyyjän luona.

Näyttelyn suomalaisittain tärkeimmät Citroën- uutuudet ovat täysin uudet 3-sylinteriset VTi-moottorit ja ensi kesään tähtäävä DS3 Cabriolet – avoauto. Konseptiautojen puolella mielenkiintoisin esille tuotava yleisön reaktioita luotaava prototyyppi on Pekingin Autonäyttelyssä huhtikuussa maailman ensiesittelynsä saanut Citroën Numero 9.

Tasapainoiset 3- sylinteriset talousmoottorit

Pariisin näyttelyn merkittävimmät tekniset uutuudet ovat vapaastihengittävät 3-sylinteriset 1,0- ja 1,2 – litraiset VTi-bensiinimoottorit, jotka ovat tuoreimmat askeleet Citroënin CO2- päästöjä vähentävässä Downsizing-strategiasssa.

Samaan perusrakenteeseen pohjautuvista voimanlähteistä käytetään nimityksiä EB0 ja EB2. EB0- koodinimen saanut 1,0-litrainen moottori tuottaa tehoa 50 kW (68 hv) / 6000 rpm ja 95 Nm:n vääntömomentin kierrosluvulla 3000 rpm/min.

Kuutiotilavuudeltaan 1,2 -litrainen EB2- moottori on vastaavan teholuokan 4-sylinteristä moottoria21 kgkevyempi. EB2- moottorin suurin teho on 60 kW (82 hv)/ 5750 rpm ja maksimi vääntömomentti 118 Nm / 2750 rpm. Useiden hienojen teknisten innovaatioiden ansiosta sen polttoaineenkulutus ja CO2- päästöt ovat noin neljänneksen aikaisempia saman teho- ja kokoluokan moottoreita pienemmät.

Teknisiin innovaatioihin kuuluvat mm. öljykylvyssä pyörivä jakohihna, säätötilavuudella varustettu öljypumppu, imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitus sekä sylinterinkannen kanssa samaa rakennetta oleva pakosarja. Kolmisylinterisen voimalähteen tasaisen käynnin takaa moottorin kanssa vastakkaiseen suuntaan pyörivä tasapainotusakseli.

EB2-moottorin pohjoismaisten versioiden tuotanto alkaa PSA-yhtiön Tremeryn moottoritehtaalla marraskuussa 2012. Suomessa ensimmäiset EB-moottorit nähdään Citroën C3- ja DS3- mallistoissa aivan kuluvan vuoden lopulla.

Katto auki ensi kesään

Citroën-osaston ilmavin uutuus on avattavalla kangaskatolla varustettu DS3 Cabrio. Sään salliessa katto ja takalasi voidaan taittaa sähköisesti kokoon ja antaa auringon hivellä maksimissaan viiden matkustajan hipiää. Citroën DS3 Cabrio on ainoa viidelle rekisteröity avoauto luokassaan. Katto- ja takalasirakenteen laskostettuna tukemiseksi takaluukun yläosaan on sijoitettu kromattu tukitanko. Takaluukun takana avautuu luokassaan suurin tavaratila.

Suomeen DS3 Cabriolet rantautuu keväällä 2013.

C3 Picassolle uusi raikkaampi ilme

B-segmentin tilaihme Citroën C3 Picasso esitellään Pariisissa uudistuneena. Muutokset koskevat pääosin ulkoasua, jossa päähuomio kiinnittyy etuosan uuteen ilmeeseen ja Citroënin uuden identifikaation mukaiseen kolmiulotteiseen liikemerkkiin. Polttoainetta säästävät LED-päiväajovalot ja – takavalot muodostavat myös osan uudesta ilmeestä. Samassa yhteydessä staattiset kaarrevalot on liitetty samaan lyhtyyn sumuvalojen kanssa. Sisustassa uudistus näkyy uusina verhoiluvaihtoehtoina.

NUMÉRO 9: DS-linja uusin konseptiauto ensimmäistä kertaa Euroopassa

Citroënin DS-linja on lanseerattu tänä kesänä myös Kiinassa. Juhlistaakseen tapahtumaa Citroën suunnitteli uuden konseptiauton, Numéro 9:n, jonka maailman ensi-ilta oli Peking Motor Showssa huhtikuun lopulla. Euroopassa se nähdään nyt ensi kertaa Pariisissa. Konseptiauto toimii DS-linjan suunnannäyttäjänä.

Numéro 9 -konseptiautossa kiteytyy DS-linjan autojen syvin olemus. Malli yllättää muotoilullaan, joka on samalla myös tuttua ja helposti tunnistettavaa, inspiroivaa ja tunteisiin vetoavaa. Hienostuneisuus yhdistyy laadukkaaseen viimeistelyyn, mikä takaa ainutlaatuisen ajokokemuksen ja päivittäisessä käytössä hyödylliset ominaisuudet. Konseptiauton tyylikäs korin muotoilu on ottanut vaikutteita shooting brake -korimallista, ja uudenlainen etupuskuri puolestaan on suunniteltu plug-in-täyshybriditekniikkaa ajatellen. Plug-in Hybrid Citroën DS9 on myös huomattavan suorituskykyinen (50 kmZEV-tilassa, 295 hv, kiihdytyksen tehostus, CO2-päästöt vain 39 g/km).

Citroën lehdistötiedotteet ja kuvat ovat saatavissa ilman tunnuksia CisionWire-uutishuoneesta:

GSM +358 400 210 490