Citroën Racing menestyy myös rallin asiakasautomarkkinoilla

Monipuolisuus, huippusuorituskyky sekä käytön edullisuus ovat laatusynonyymejä, jotka yhdistetään etuvetoiseen turboahdettuun Citroën DS3 R3 –ralliautoon. Loppuvuodesta 2010 esitelty DS3 R3 on ollut sekä urheilullinen että kaupallinen menestys. Kaikkiaan sadas Citroën DS3 R3 ralliauto valmistui Citroën Racingin rallitallilta Versaillesista kesän kynnyksellä.

Rallin seitsenkertaisen autovalmistajien maailmanmestarin Citroën Racingin kehittämä ja yksityiskuljettajille suunnattu etuvetoinen turboahdettu Citroën DS3 R3T on reilun puolentoista vuoden aikana raivannut tiensä oman luokkansa johtavaksi ralliautoksi, jolla kilpaillaan menestyksellisesti muun muassa Italian, Ranskan sekä Iso-Britannian rallimestaruussarjoissa. Jo debyyttivuonna Citroën DS3 R3T –ralliautolla voitettiin kaksivetoisten sarja kaikkiaan 11 kertaa ja tänä vuonna tahti on jatkunut entistä kiivaampana, sillä autolla on ylletty kansainvälisiin luokkavoittoihin jo 20 kertaa.

Citroën Racingin asiakasjohtaja Marek Nawarecki sanoo, että DS3 R3T -ralliautoa suunnitellessaan talli käytti rallin MM-sarjasta saadun kokemuksen täysipainoisesti hyväksi.

- Halusimme suunnitella ja rakentaa yksityiskuljettajille auton, jolla pärjää ympäri Eurooppaa erilaisissa ajo-olosuhteissa. Saavutukset sekä myyntiluvut osoittavat, että olemme onnistuneet tavoitteissamme.

- Yksityiskuljettajat ympäri Eurooppaa kilpailevat Citroënilla menestyksellisesti käytännössä maanosamme kaikissa kansallisissa rallisarjoissa sekä lajin MM-tasolla. Etenkin näinä talouden epävarmoina aikoina Citroën on pystynyt tarjoamaan yksityiskuljettajille parhaan paketin kilpailukykyä, luotettavuutta sekä alhaisia käyttökustannuksia. Emme aio levätä menestyksen huumassa vaan kehitämme tuleviksi vuosiksi tuotettamme edelleen niin, että asiakkaamme saavat parhaan mahdollisen paketin kilpailullisiin haasteisiin, Nawarecki sanoo.

Huipputekniikka tuo tulosta

Citroën DS3 R3T on edistyksellinen kilpa-auto. Sen korijäykkyys on tarkkaan suunniteltu. Teräskori on kevyt vaikka sen vahvistamiseksi sekä kuljettajien turvallisuuden takaamiseksi käytetään45 metriäsuurlujuusteräksistä turvakaariputkea. Auton konehuoneessa on 4-sylinterinen 1.6-litrainen THP-korkeapaineturbomoottori, joka on kehitetty PSA-yhtymän tuotantomoottorista. Moottori tuottaa29 mmkokoisen imuilmaa rajoittavan kuristimen kanssa 210 hv huipputehon ja hurjan 350 Nm väännön, jonka avulla etuvetoisen auton vetopito paranee merkittävästi.

Citroën tarjoaa DS3 R3T:n yhteydessä yksityiskuljettajille Citroën C4 WRC-autosta tutun 6-vaihteisen puoliautomaattisen vaihteiston, jonka hiilikuidusta valmistettu vaihteenvalitsin on sijoitettu ratin kehälle. Elektroninen ohjainyksikkö valvoo vaihtotapahtumaa ja sallii vaihtamisen vasta kun moottorin kierrokset ovat tehoalueella. Normaaliin 6-vaihteiseen vaihteistoon verrattuna jokainen vaihdetapahtuma on puolet nopeampi.

Citroën Sport kehitti DS3 R3T:n kolmitieiskunvaimennuksen sekä jousituksen yhdessä BOS-iskunvaimennintehtaan kanssa. Autossa on hydraulinen käsijarru, jarrubalanssin säätömahdollisuus ohjaamosta sekä edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; edessä 4-sylinteriset ja takana 2-synteriset jarrusatulat.

Tällä viikolla käynnistyvässä Suomen MM-rallissa etuvetoisia turboahdettuna Citroën DS3 R3T ralliautoja nähdään kaikkiaan kahdeksalla ulkomaisella kuljettajalla, joiden joukossa ei ole suomalaiskuljettajia. Sen sijaan muun muassaJarkko Nikarakilpailee Citroën DS3 R3T -ralliautolla Britannian avoimessa rallisarjassa ja Pekka Vihma osallistuu DS3 R3T:lla elokuussa Saksan MM-ralliin.

Suomessa Citroën DS3 R3T-autojen myynnissä ja huollosta vastaa autourheilun erikoisyritys Printsport Oy.

GSM +358 400 210 490