Citroën saavutti jälleen kerran rallin MM-sarjan tuplamestaruuden

Sébastien Loeb on mestarien mestari

Marraskuun maaginen ja vuosisadan onnekkaimmaksi päivämääräksi kutsuttu 11.11.11. sai monet parit maailmalla avioitumaan. Citroënin Sébastien Loebille sekä Daniel Elenalle viime perjantain päivämäärä merkitsi ralliautoilun kahdeksatta perättäistä maailmanmestaruutta.

Kaikkien aikojen rallikuljettaja Sebastién Loeb sekä hänen kartanlukijansa Daniel Elena nousivat kahdeksannella mestaruudella F1- kuljettaja Michael Schumacherin sekä ratamoottoripyöräilyn MotoGP- kuljettaja Valentino Rossin edelle kaikkien aikojen eniten autourheilun maailmanmestaruuksia saavuttaneena kuljettajina.

Ranskalaisen mestaruusputki on vakuuttava: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 ja 2011. Loebin edustama Citroën-talli oli jo aiemmin
varmistanut valmistajien mestaruuden, joka oli tallille järjestyksessään seitsemäs sekä neljäs perättäinen ja ensimmäinen uuden aikakauden 1.6-litran turbomoottorilla varustetuilla WRC-autoilla saavutettu.

Ennätykset toisensa perään rikkonut Loeb on urallaan voittanut tähän mennessä 67 osallistumastaan 151 MM-rallista. Palkintopallisijoja ranskalaiselle on kertynyt jo 103. Loeb saavutti juuri ennen Walesin MM-rallia myös rikkomattomana pidetyn Markku Alénin nimissä olleen MM- rallien erikoiskokeiden pohja-aikaennätyksen (801). Uusi ennätys kuluneen kauden jälkeen kirjoitetaan lukemaan 808.

Sébastien Loebin rallikausi päättyi kahdeksanteen maailmanmestaruuteen, mutta ei loppujen lopuksi kuitenkaan niin kuin mestari olisi itse halunnut sen päättyvän. Walesin MM-rallin osakilpailuvoitosta taistellut Loeb oli rallin päätöspäivänä matkalla siirtymätaipaleella kohti rallin 19. erikoiskoetta, kun hän törmäsi kapealla tiellä vastaan ajaneeseen henkilöautoon.

Tie oli paikassa niin kapea, ettei siinä mahtunut kahta autoa rinnakkain. Vastaan ajanut siviiliauto oli kuitenkin väistänyt saarivaltion vasemmanpuoleisen liikenteen sääntöjen vastaisesti, joten autot joutuivat nokkakolariin ja Loeb joutui keskeyttämään.

- Olin luottavainen ja halusin ehdottomasti voittaa kauden viimeisen MM-rallin, mutta tätä en osannut ennakoida. Vastaan ajaneen auton kuljettaja ei ollut englantilainen, joten hän väisti vaistonsa varassa väärään suuntaan. Törmäys ei ollut kova, mutta automme jäähdytin rikkoutui ja vedet valuivat maahan. Emme voineet jatkaa rallia.

- Tulimme Walesiin ajamaan mestaruudesta ja sen varmistaminen oli kuitenkin pääasia. Nyt aika juhlia kaksoismestaruutta, Loeb muistutti.

Faktat:

Sébastien Loeb, Ranska

Syntynyt: 26.2.1974

Syntymäpaikka: Haguenau, Ranska

Asuinpaikka: Lausanne, Sveitsi.

Talli: Citroën Racing.

Auto: Citroën DS3 WRC

Perhesuhteet: Naimissa. Vaimo Severine, tytär Valentine.

Kartanlukija: Daniel Elena, Monaco.

Kymmenen faktaa Sébastien Loebin urasta rallin MM-sarjassa

Eniten maailmanmestaruuksia: 8

Eniten osakilpailuvoittoja: 67

Eniten eri MM-rallien voittoja: 23

Eniten voittoja kauden aikana: 11 (2008)

Eniten perättäisiä MM-voittoja: 6 (2005 ja 2008)

Eniten perättäisiä palkintopallisijoja: 15 (2008-2009)

Eniten voittoja samassa MM-rallissa: 8 (Saksa)

Eniten palkintopallisijoja: 103

Suurin voittoprosentti: 44,70 %

Ensimmäinen ulkomaalaiskuljettaja, joka on voittanut Suomen MM-rallin kahdesti.