CITROËN SPACETOURER: Mahdollisuus rajattomaan elämäntapaan

Moderni ja persoonallinen Citroën SpaceTourer eri korimalleineen ja ohjaamojärjestelyineen tarjoaa uusia ratkaisuja sekä tämän päivän perheiden aktiivisiin elämäntyyleihin että ammattikäytön tarpeisiin. Tässä uuden sukupolven tila-autossa yhdistyvät tuoreella tavalla mukavuus, käytännöllisyys ja tyylikäs muotoilu.

Monipuolisesti muunneltava, vankka ja edustava Citroën SpaceTourer on saatavissa kolmena versiona, jotka vastaavat sekä perheautoilun että ammattikäytön vaatimuksiin hyödyntäen Citroënille ominaisia vahvuuksia kuten puhdastyylinen ja sulavalinjainen muotoilu. SpaceTourerin uutta modulaarista EMP2-perusrakennetta käyttävä rakenne antaa enemmän matkustamo- ja tavaratilaa auton ketteryydestä tinkimättä. Pyörät on sijoitettu auton kulmiin, niin että etu- ja takaylitykset ovat hyvin lyhyet. Tämä sopii hyvin korin mittasuhteisiin, ja ennen muuta se maksimoi sisätilat. Mallistossa on 3 valinnaista koripituutta, joista lyhyin on 4,60-metrinen ja pisin pituudeltaan 5,3 metriä.

Uuden tason kokonaismukavuus

Kokonaismukavuuteen vaikuttaa olennaisesti myös äänettömyys ja sen vuoksi SpaceTourer on saanut tavanomaista korkeaa MPV-autoa paremman vaimennuskäsittelyn. Moottorin, voimansiirron ja alustan värinät on vaimennettu erityisen tehokkaasti ja äänenvaimennusmateriaaleja on käytetty runsaalla kädellä joka puolella matkustamoa (katossa, ovissa, kojelaudassa, lattiassa jne.). Lisäksi ikkunoiden laminaatti on tavallista paksumpaa.

Käyttömukavuutta lisäävä varustetarjonta ei jätä toivomisen varaa. Kojetaulua hallitsee kolmannen sukupolven 7-tuumainen tabletti, joka on Citroën-malleista ensimmäiseksi käytössä SpaceTourerissa. Sen kautta hallitaan kaikkia mediatoimintoja, puhelinta ja navigointia, ja siinä on helppokäyttöinen kapasitiivinen kosketusnäyttö. Tablettiin on liitettävän Mirror Screen -toiminnon avulla käyttäjä voin hyödyntää älypuhelimensa sovelluksia ongelmitta. Toiminto on yhteensopiva Apple Car PlayTM ja Mirror Link® -teknologioiden kanssa.

Heijastusnäyttö tuo suoraan kuljettajan näkökenttään tärkeimmät ajamiseen vaikuttavat tiedot (ajonopeuden, suositellun nopeuden, tasanopeudensäätimen tai nopeudenrajoittimen asetukset, navigointiohjeet ja peräänajoriskin varoitukset). Nämä tiedot heijastetaan läpinäkyvään paneeliin kojelaudan yläpuolelle, joten kuljettajan ei tarvitse kääntää katsettaan pois liikenteestä. Tällaista varustetta ei ole tässä segmentissä aikaisemmin ollut. Automaattinen valonvaihto toimii sen mukaan, havaitaanko edessä ajavia tai vastaantulevia ajoneuvoja. Taustakamera puolestaan kuvaa tilaa auton takana 180° kulmassa ja lähettää 7-tuumaiseen kosketusnäyttöön kuvan, joka esittää autoa ja sen takana olevaa tilaa ylhäältä katsottuna. Kuvasta näkyy, onko peruutettaessa auton takana esteitä, ja se kertoo myös tarkan etäisyyden mahdollisiin esteisiin.

Vakaata ja miellyttävää liikkumista koko perheelle

Epätasaisillakin tienpinnoilla Citroën SpaceTourer kulkee pehmeän vakaasti kantavan jousituksen ja tehokkaan iskunvaimennuksen ansiosta, ja myös millintarkka ohjaus antaa tähän oman osansa. Etuakselistossa on vahvistettu joustintukijousitus kallistuksenvaimentimin, ja takana on viistoihin kolmiotukivarsiin perustuva akselisto, joka vie mahdollisimman vähän sisätilaa matkustamosta.

Tievärinöiden vaimentamiseksi SpaceTourerissa on huolellisesti korirakenteesta eristetty apurunko edessä. Ajomukavuuden varmistamiseksi erilaisissa kuormitustilanteissa jouset ovat progressiiviset ja iskunvaimentimet kuormituksen tunnistavat. Tuloksena on jousitus, joka sopeutuu kulloiseenkin kuormitukseen.

Uusia turvavarusteita

Citroën SpaceTourer tuo korkeiden MPV-autojen luokkaan useita varusteita ja järjestelmiä, joilla torjutaan vaaratilanteita liikenteessä, kuten kaistavahti, katvevahti (kuolleen kulman varoitin), nopeusrajoitusvahti, kahvitaukohälytin, erillinen kuljettajan virkeyshälytin, mukautuva vakionopeudensäädin, peräänajovaaran hälytin ja automaattijarrutus. Vankan korirakenteensa ja kattavan turvavarustekattauksen ansiosta Citroën SpaceTourer sai täydet viisi tähteä EuroNCAP-törmäystestistä.

Uusimman sukupolven moottorit

Citroën SpaceToureriin on tarjolla viisi BlueHDi-sarjan dieselmoottoria, teholtaan 95 – 180 hevosvoimaa. Tämä uuden sukupolven moottorimallisto, jonka Citroën esitteli vuoden 2013 lopulla, vähentää merkittävästi typen oksidien (NOx) päästöjä samalla kun myös CO2-päästöt alenevat. Pakokaasujen puhdistus perustuu hapetuskatalysaattoriin, joka eliminoi hiilivedyt (HC) ja hiilimonoksidin (CO), joita syntyy palamistapahtumassa. Toisena lenkkinä ketjussa on selektiivinen katalyyttimoduuli (SCR), joka käyttää Adblue®-lisäainetta* (vesi-ureaseosta) ja muuntaa kemiallisen reaktion kautta 90 % typen oksideista (NOx) vesihöyryksi (H2O) ja typeksi (N2), jotka kumpikin ovat täysin vaarattomia. Kolmantena lenkkinä ketjussa on lisäainetta hyödyntävä hiukkassuodatin. PSA Peugeot Citroën otti lisäaineella varustetun hiukkassuodattimen sarjatuotantoon ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa jo vuonna 2002. FAP-hiukkassuodatin poistaa 99,9 % pakokaasujen nokihiukkasista.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN - ja DS- uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy