• Auto-Bon Oy/

Citroën teki historiaa Euro NCAP -törmäystestissä: C6 sai täydet neljä tähteä jalankulkijaturvallisuudessa

Edustusauto Citroën C6 sai Euro NCAP -törmäystestissä kautta aikojen ensimmäiset neljä tähteä jalankulkijaturvallisuudessa. Samalla Citroën osoitti vääriksi joidenkin autonvalmistajien puheet tuloksen mahdottomuudesta. C6 sai lisäksi täydet viisi tähteä matkustajaturvallisuudesta ja neljä tähteä lapsiturvallisuudesta. Citroën C6:n Suomen ensiesittely on Helsinki Motor Showssa 1.-4.12.2005.

Citroën C6 osoitti Euro NCAP:n raportin mukaan upealla tuloksellaan sen, että matkustajien turvallisuudesta ei tarvitse tinkiä saavuttaakseen erinomaisen jalankulkijasuojan mahdollisissa törmäystilanteissa. Täydet viisi tähteä etumatkustajien suojasta ja erinomainen neljän tähden tulos vaativassa takaistuimella istuvien lasten turvallisuudesta osoittavat, että Citroënin työ entistä turvallisempien autojen kehittämiseksi tuottaa tulosta. Citroën C5 ja Citroën C4 ovat saaneet jo aiemmin Euro NCAP -testistä viisi tähteä huippupisteillä. Yksikään auto ei ole ennen Citroën C6:tta saanut yhteensä 13 tähteä Euro NCAP:n kolmesta kategoriasta (matkustaja-, jalankulkija- ja lapsiturvallisuus). C6:n muotoilu on saanut paljon kehuja, mutta kauniin ulkonäön ohella muotoilussa on otettu huomioon jalankulkijoiden turvallisuus mahdollisissa törmäystilanteissa. Täysi neljän tähden tulos on myös merkki muotoiluosaston työn onnistumisesta. Turvallisuutta parantaa entisestään C6:n innovatiivinen nk. ”pop-up” -konepelti, joka nousee ylöspäin keulan osuessa kohteeseen jättäen enemmän joustotilaa konepellin ja moottorin kovien osien välille. Näin jalankulkija selviää vähemmillä vammoilla. ”Citroënin neljän tähden tulos jalankulkijaturvallisuudessa on upea asia, sillä vielä muutama vuosi sitten jotkut autonvalmistajat väittivät tuloksen olevan mahdoton. Citroënin saavutus osoittaa, että autoilun kokonaisturvallisuuteen sitoutuneet valmistajat voivat suojella myös muuta liikennettä tinkimättä matkustajien turvallisuudesta”, Euro NCAP:n puheenjohtaja Claes Tingvall totesi Citroën C6:n tuloksesta. Citroën C6:n turvavarusteisiin kuuluvat muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, neljä sivuturvatyynyä, verhoturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Lisätietoja: Risto Immonen, Auto-Bon Oy Ab, viestintäpäällikkö, puh. 010 569 7225 Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia. www.euroncap.com