CITROËN TUBIK – KUN MATKANTEKO ON YHTÄ TÄRKEÄÄ KUIN PÄÄMÄÄRÄ

Vaikka emme olisi menossa matkalle, jossa ”liike on tärkeämpi kuin päämäärä", voi automatkailussa olla joskus niinkin, että matkanteko on lähes yhtä tärkeää kuin perille pääseminen. Ainakin silloin, kun matkustetaan Citroën Tubikilla.

Nykyisin etäisyys ei merkitse niin paljon kuin matka-aika, tieto liikkuu nopeammin kuin ajatus ja sama matka voidaan tehdä monella erilaisella kulkuvälineellä – niinpä kuluttajat arvostavat ennen muuta liikkumisen helppoutta ja mukavuutta. Tämän ajatuksen pohjalta Citroën suunnitteli kokeilumallin nimeltä Tubik, jonka tavoitteena on tehdä itse matkanteosta yhtä hauskaa kuin perille pääsemisestä.

Tavallisesti automatkailu koetaan yhden perheen asiaksi, jolloin 5-paikkainen henkilö- tai farmariauto riittää hyvin. Mutta nykyisin ei ole harvinaista, että yhteiselle matkalle haluaa lähteä tiivis ryhmä, joka ei matkatavaroineen mahdu edes 7-paikkaiseen tila-autoon.

Yhdeksänpaikkainen tila-auto

Ryhmäkuljetuksia varten Citroën kehitti 9-paikkaisen tila-auton konseptin, joka on varustettu vähintään kaikilla nykyaikaisen henkilöauton mukavuuksilla ja sisustettu laadukkailla materiaaleilla. Istuinjärjestelyä voidaan muutella monin tavoin, vaikkapa kasvotusten istuttavaksi seurusteluryhmäksi, ja ajankulua saadaan jättikokoisesta kaarevasta videoruudusta.

Citroën Tubik on4,80 mpitkä,2,08 mleveä ja2,05 mkorkea.

Suuresta koostaan huolimatta Tubik tekee matkaa verraten edullisesti, koska sen voimalaitteisto perustuu Hybrid4-teknologiaan. Tämän ansiosta Tubikin kulutus ja päästöt ovat samaa luokkaa kuin tavallisella henkilöautolla.

Citroën Tubikin muotoilussa on vaikutteita Citroënin H-sarjan pakettiautosta, tunnetusta "aaltopeltipakusta", jota valmistettiin puoli miljoonaa peräti 34 vuoden aikana. Mallinimi Tubik tosin viittaa H-sarjan edeltäjään, 1930-luvun lopulla esiteltyyn TUB-malliin (Traction Utilitaire Basse), joka etuvetoisena ja liukuovilla varustettuna oli kaikkien modernien pakettiautojen esi-isä.

Klassisen H-sarjan ilmettä on aaltopellissä Tubikin keulaosassa, joka erottuu matkustamosta. Korin etu- ja takapää on maalattu helmiäisvalkoiseksi ja keskiosa metallinhohtoharmaaksi. Ohjaamoon päästään taiteovesta, kun taas matkustamoon noustaan koko oikean kyljen avaavan lokinsiipioven kautta. Tavaratila on ovelasti piilotettuna auton takaosassa.

Ohjaamo vaikuttaa ultratekniseltä, mutta auton kuljettajalle se on mukava ja käytännöllinen. Kuljettaja saa kaiken tarvitsemansa tiedon heijastusnäyttöön ja ohjauspyörän keskiössä olevaan näyttöruutuun. Taustaa valvotaan tavanomaisten peilien asemesta peruutuskameralla ja taustapeilikameroilla.

Citroën Tubikissa on 22-tuumaiset pyörät ja suhteellisen korkeaprofiiliset renkaat. Parhaitten ajo-ominaisuuksien ja ajomukavuuden varmistamiseksi Tubikissa on Citroënin ainutlaatuinen Hydractive-jousitus, joka pitää auton maavaran ja kulkuasennon muuttumattomana kuormituksesta riippumatta. Suurilla nopeuksilla jousituskorkeutta alennetaan automaattisesti ajovakavuuden parantamiseksi ja kulutuksen alentamiseksi.

Mukavaa matkantekoa

Matkustamo on tehty äärimmäisen mukavaksi oleskeluhuoneeksi. Tavanomaisten verhoilumateriaalien asemesta istuintyynyt ovat huopaa, selkänojat ja ovipaneelit silkkiä ja lattia on nahkaverhoiltu.

Sisustuksen värit ja materiaalit pääsevät oikeuksiinsa luonnonvalossa, jota matkustamoon tulee runsaasti. Ikkunat ovat tummentamattomat mutta yksisuuntaiset, toisin sanoen sisältä näkee ulos mutta ulkoa ei näe sisään.

Sisustus on järjestettävissä monin tavoin. Jokainen istuin on erillinen ja erikseen säädettävissä. Kaksi etummaista istuinta voidaan kääntää takaperin, selkä menosuuntaan, jolloin muodostuu mukava seurusteluryhmä muiden matkustajien kanssa. Keskimmäisen rivin kolme istuinta voidaan muuttaa pöydäksi tai taittaa kokoon lähes kahden neliömetrin lattia-alan vapauttamiseksi, mutta niistä voidaan myös muodostaa divaani, jota ainakin multimedia-ruudun katselijat puolimakuuasennossaan arvostavat. Tässä tilassa kukaan ei koskaan kysy: "Joko pian ollaan perillä?"

Kuvia vapaasti lehdistön käyttöön voi ladata täältä:

login: TUBIK
password: CONCEPT