• Auto-Bon Oy/

Citroën vahvistaa asemaansa ympäristöautojen valmistajana; vihreitä arvoja Frankfurtin autonäyttelyssä

Citroën esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä kaksi uutta dieselhybridikonseptiautoa, ylelliseksi nelipaikkaiseksi edustusautoksi muokatun C4 Picasson sekä kattavan valikoiman ympäristöystävällisiä autojaan. Vähäpäästöisimmät mallistossa olevat Citroënit tunnistaa jatkossa Airdream-logosta. Yleisö pääsee myös tutustumaan uusiin teknologioihin simulaattorien avustuksella.

Citroënille on kunnia-asia valmistaa ympäristöystävällisiä autoja ja pitää kiinni yhdessä ympäristön eteen sovituista asioista. Citroën yltääkin yhtenä harvoista autonvalmistajista Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen (ACEA) ja EU:n sopimaan tavoitteeseen pudottaa CO2-päästöt keskimäärin 140 g/km:aan ensi vuoden loppuun mennessä. Jo nyt yli puolet Citroënin ajoneuvoista alittaa tuon rajan ja liki neljännes tuottaa hiilidioksidia alle 120 g/km. Citroënin Euroopan markkinaosuus alle 141 g/km CO2-päästöt tuottavissa autoissa on 11 prosenttia.

Airdream tarkoittaa ympäristöystävällisyyttä

Citroën esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä uuden tavan nimetä ympäristöystävälliset autonsa. Kaikki mallistossa olevat autot, jotka täyttävät tehtaan asettamat kolme pääkriteeriä saavat Airdream-signeerauksen. Ensimmäinen ehto on pelkkää fossiilista polttoainetta käyttävien moottorien kohdalla alle 130 g/km hiilidioksidipäästöt. Hiukkassuodattimella varustetuilla biodieselin käyttöön soveltuvilla dieselmoottoreilla raja on 158 g/km ja E85-polttoainetta käyttävillä moottoreilla 200 g/km.

Suuremmat rajat ovat perusteltuja siksi, että huomioitaessa biodieselin ja E85:n koko polttoaineketju raaka-aineen valmistuksesta ajonaikaiseen kulutukseen hiilidioksidipäästöt ovat rajalle osuvalla biodieselillä vain 130 g ja E85:lla 120 g. Airdream-nimen voi saada myös Stop & Start -järjestelmällä varustettu moottori tai maakaasuauto. Toisena kriteerinä on se, että Airdream-auto pitää valmistaa ympäristösertifioidussa (ISO 14001) tehtaassa ja kolmanneksi 95 prosenttia auton painosta pitää olla kierrätettävissä.

Citroën on laajentanut niin kutsuttuja vihreitä polttoaineita käyttävää mallistoaan C4 BioFlexilla, joka on esillä myös Frankfurtissa. Aiemmin Citroën on hallinnut Brasilian markkinoita bioetanolia käyttävillä C3:lla ja Xsara Picassolla. Nyt esiteltävä C4 BioFlex tulee aluksi myyntiin Ranskassa ja Ruotsissa. C4 BioFlexin ohella Citroënin osastolla voi tutustua maakaasua ja bensiiniä käyttävään C3 1.4i CNG:iin.

Dieselhybridit laajasti esillä

C4 Hybride HDi on Citroënin vastaus hybridiautoteknologiaan. Siinä jo ennestään ympäristöystävällinen HDi-moottori saa tietyissä tilanteissa tukea sähkömoottorilta, minkä ansiosta auton kulutus pienenee entisestään. C4 Hybride HDi:n keskikulutus on ainoastaan 3,4 l/100 km ja CO2-päästöt 90 g/km. Frankfurtin näyttely-yleisö voi tutustua syvällisesti dieselhybriditeknologiaan simulaattorissa, jossa esitellään ajoneuvon osien toiminnan vaikutusta CO2-päästöihin.

Citroën esittelee myös kaksi uutta konseptiautoa C-Cactuksen ja avoauto C5 Airscapen. C-Cactuksen periaatteena on esitellä kuinka dieselhybriditeknologiaa käyttävän auton valmistuskustannuksia voidaan karsia asiakkaan eduksi. C-Cactuksessa erillisten osien määrä on karsittu minimiin matkustajien mukavuudesta tinkimättä. Näin materiaaleja tarvitaan vähemmän ja siten myös kustannukset ja ympäristövaikutukset ovat huomattavasti alemmat.

C5 Airscape on puolestaan urheilullinen avoautokonsepti, jonka voimanlähteenä on dieselhybridimoottori. Tulevien Citroënien muotokielestä kertova malli on varustettu myös uudella Snow Motion -luistonestojärjestelmällä, minkä ansiosta liikkeelle lähdettäessä saavutetaan lähes nelivedon ominaisuudet. Snow Motion -järjestelmää pääsee kokeilemaan simulaattorissa.

Edustusauto C4 Picasso ja simulaattoreita

Citroënin mallisto on laajentunut lähes kaikissa viimeaikaisissa näyttelyissä ja merkillä on jälleen esillä kattava katsaus jo markkinoilla olevaan tarjontaan. Uusimpana mallina on Suomeenkin jo saapunut katumaasturi C-Crosser. C4 Picassosta on osastolla esillä perusversioiden ohella edustusautokäyttöön muokattu, huippuunsa varustettu nelipaikkainen versio.

Autojen ohella Citroën esittelee Frankfurtissa uutta teknologiaa. Dieselhybridi- ja Snow Motion -simulaattorien ohella näyttelyvieraat voivat tutustua kuusivaihteisen automatisoidun vaihteiston (BMP) toimintaan, Citroënin yhdeksässä maassa toimivaan hätäkutsujärjestelmään sekä auton USB Boxiin, johon on helppo yhdistää niin USB-tikku, MP3-soitin tai mikä tahansa kannettava musiikkilaite. USB Box tulee ensi kevään aikana valinnaisvarusteeksi lähes koko Citroën-mallistoon.

Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia..