Citroën valittaa Hirvosen hylkäyksestä

Citroën Total World Rally Teamin auto numero 2, jolla Portugalin rallin voittoon ajoivat Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen, on hylätty kilpailun jälkeisessä teknisessä lopputarkastuksessa.  Päätöksen mukaan Mikko Hirvonen menettää kilpailu voiton ja sen tuomat MM-pisteet. Kilpailun voittajaksi nousee toiseksi ajanut norjan Mads Östberg. Citroën Total World Rally Team valittaa päätöksestä Kansainvälisen Autourheiluliittoon. Kilpailun lopullinen tulos syntyy FIA:n vetoomustuomioistuimen käsittelyn jälkeen.

Kilpailun teknisessä lopputarkastuksessa auton turboahtimen ja kytkimen havaittiin eroavan mitoitukseltaan auton luokitustodistuksessa annetuista mitoista.

-       Teknisessä lopputarkistuksessa kilpailun järjestäjät havaitsivat mittaeroja kahdessa osassa: kytkimessä ja turboahtimessa. Citroën DS3 WRC:n kytkin on luokiteltu jäähdytyskanavilla varustettuna. Alihankkijamme on toimittanut meille hiljattain kytkimiä, joissa näitä jäähdytysreikiä ei ollut. Yksi noista virheellisistä kytkimistä oli asennettu autoon numero 2. Tämä ero luokitustodistukseen tekee kytkimestä raskaamman ja se ei anna meille kilpailullista etua. Turboahdin on kaikissa nykyaikaisissa WRC-autoissa merkistä riippumatta sama, ja autossa numero 2 turbiinipyörän mitat eivät kilpailun jälkeen täyttäneet luokitustodistuksen mittoja. Tämä ero on syntynyt lämpörasituksen ja turbiinipyörän korkean kierrosluvun yhteisvaikutuksen kautta, kertoo tallin tekninen johtaja Xavier Mestelan-Pinon.

Citroën valittaa päätöksestä

Citroën on päättänyt valittaa Portugalin rallin tuomariston tekemästä päätöksestä Kansainväliseen Autourheiluliittoon.

-       Meillä ei ole tarkoitusta hankkia menestystä sääntöjen vastaisella kalustolla. Kilpailun tuomaristolle esitetyt eroavaisuudet luokitustodistuksen mittoihin eivät anna meille minkäänlaista kilpailullista etua, joten olemme päättäneet viedä päätöksen Kansainvälisen Autourheiluliiton vetoomustuomioistuimen käsittelyyn. Olemme pahoillamme Mikon ja Jarmon puolesta. He ajoivat parhaiten vaikeissa olosuhteissa, ja ovat voittonsa ansainneet, sanoo Citroën Total World Rally Teamin johtaja Yves Matton.

Kaikki ralliautojen tekniset pääkomponentit mitataan ja mitat dokumentoidaan luokitustodistukseen. Luokitustodistuksessa käsitellään uusien käyttämättömien osien mittoja.