CITROËN VALMIINA WTCC ALOITUKSEEN

Citroën Racing on valmiina uuteen aluevalloitukseen. Yhdeksän kuukauden intensiivisen valmistautumisen ja yli 10 000 km testikilometrin perusteella Citroën C-Elyseén nopeus ja luotettavuus ovat kunnossa. Kovatasoinen ja tiukka World Touring Car- sarja on kuitenkin täysin uusi ja arvaamaton haaste rallin merkkimestaruuden kahdeksan kertaa valloittaneelle Citroënille.

Citroën lähtee 12 osakilpailuviikonlopun sarjaan neljän kuljettajan voimin. Ykkösnumeroa autossaan kantaa sarjan hallitseva mestari Yvan Muller, rallin maailmanmestaruuksiensa määrää kuvaavalla yhdeksiköllä ajaa radalle siirtynyt Sébastien Loeb ja numerolla 37 ajaa José-Maria Lopez. Neljäntenä kuljettajana osan viikonlopuista ajaa nuori kiinalainen Ma Qinq Hua.

Kokemusta ja varmuutta

Citroënin kuljettajat edustavat kokemusta, varmuutta ja nuoruuden intoa. Yvan Muller, joka aikanaan ajoi kolme kautta Markku Alenin tallikaverina ranskalaista Andros Trophy-jääratasarjaa, on sarjan kokenein kuljettaja. Hän on saavuttanut 37 osakilpailuvoittoa ja neljä WTCC-mestaruutta.

Sébastien Loeb ei suomalaisille juurikaan esittelyjä tarvitse: yhdeksän rallin henkilökohtaista maailmanmestaruutta ja 900 erikoiskoevoittoa ovat lajin kovinta dataa. Loebin voittoprosentti ajamissaan ralleissa on huikea 46,4 %.

José-Maria ”Pechito” Lopez on argentiinalainen rata-autoilija, joka ajoi GP2-luokassa vuonna 2005 säkenöiviä kilpailuja Heikki Kovalaisen kanssa. Siltä ajalta hän vielä puhuu myös muutaman sanan Kovalaisen opettamaa suomen kieltä. Viime vuonna Lopez ajoi WTCC-sarjassa Argentiinan osakilpailun voittoon.

Kiinalainen Ma Qinq Hua on Kiinan Touring Car-mestaruussarjan mestari vuodelta 2011. Kiinan asfalteilta hän siirtyi Formula 1-radoille ajaen vuonna 2012 HRT-tallin testi- ja varakuljettajana ja viime vuonna Caterham Racing tallin testikuljettajana. Ma Qinq Hua ajaa viisi WTTC- kauden 12 osakilpailusta.

Liukkaalla radalla alkuun

Maantieteellisesti kattava WTCC-sarja alkaa Afrikasta lauantaina 12.4. Marokossa kisataan liukkaalla katuradalla, jonka erityispiirteisiin epäpuhtaan ratapinnan lisäksi kuuluvat vauhtisuorien päässä sijaitsevat äkkiväärät mutkat. Lauantaina harjoitussession jälkeen kuljettajat ajavat F1-typpisen aika-ajon, jonka 20 ensimmäisen minuutin aikana kuljettajat jaetaan aikojen perusteella kolmeen Qualifying-ryhmään. Seuraavassa vaiheessa lopullinen starttijärjestys määräytyy kunkin ryhmän sisällä ajetun yhden nopean kierroksen mukaan.

Sunnuntaina WTCC-kuljettajat ajavat kaksi 14 kierroksen erää. Luotettavuus ja virheetön ajo ovat nopeuden ohella avaintekijöitä menestykseen, sillä erien välillä on vain 15 minuutin tankkaustauko.

Marokon jälkeen karavaani suuntaan Ranskaan Paul Ricardin radalle kauden toista koitosta varten.

Lisätietoja ja tuloksia: http://www.fiawtcc.com/ ja http://www.citroenracingmedia.com/?lang=en

GSM +358 400 210 490