CITROËN VAUHDITTAA JUNIORIT MM-VAUHTIIN

Rallin maailmanmestaruusarjan sisällä ajetaan nuorille kuljettajille oma MM-sarjansa. FIA Junior WRC-sarjan ideana on ratkaista kilpailijaparien välinen paremmuus tasaväkisillä etuvetoisilla autoilla. Tänä vuonna sarjan autoksi vaihtuu luotettava ja nopea Citroën DS3 R3. Junior WRC-sarjan kuudesta osakilpailusta yksi on Neste Rally Finland.

Tänä vuonna FIA Junior WRC-sarjaan voivat osallistua kuljettajat, jotka ovat syntyneet aikaisintaan 1.1.1986 eli ovat kauden päättyessä korkeintaan 28-vuotiaita. Nuoret kuljettajat kilpailivat aikaisemmin tittelistä Ford Fiesta R2-kalustolla. Tälle vuodelle Kansainvälinen Autourheiluliitto FIA vaihtoi kaluston R3-ryhmän mukaisiin tehokkaampiin ja teknisesti edistyksellisempiin Citroën DS3 R3T-autoihin. Uusien autojen myötä myös vauhti tulee nousemaan korkeammalle tasolle, sillä Fordin 163 hevosvoimasta siirrytään Citroënin turboahdetun moottorin kautta 210 hevosvoiman tehoihin ja kaksinkertaiseen 350 Nm:n vääntömomenttiin. Samalla esimerkiksi vaihteisto muuttuu hydraulisesti ohjatuksi kuusivaihteiseksi voimansiirroksi, jota komennetaan ohjauspyörän alle sijoitetun siivekkeen kautta. Sama järjestelmä oli käytössä Citroënin voitokkaassa C4 WRC-autossa, mutta se on sittemmin WRC-autoissa kielletty. Junior WRC-luokan osanottajat kilpailevat siis osaltaan teknisesti pidemmälle viedyillä autoilla kuin Maailmanmestaruudesta ajavat tehdaskuljettajat.

Voittajalle MM-ohjelma nelivetoisella turboautolla

FIA Junior WRC-sarjan voittaneelle kuljettajalle on pääpalkintona luvassa kuuden osakilpailun ohjelma kaudella 2015 rallin MM-sarjaan WRC2-luokan Citroën DS3 R5-kilpa-autolla. Citroën DS3 R5 on WRC-auton pikkuveli, joka siirtää soraa neljän pyörän kautta 280 hevosvoiman avustamana. Voittajalle myöhemmin nimettävät rallit Citroën Racing ajattaa avaimet käteen-periaatteella, jolloin palkinto on tittelin haltijalle todellinen ponnahduslauta uralla eteenpäin.

Junior WRC-kamppailun aikaisempiin voittajiin kuuluvat mm. Sébastien Loeb (2001), Dani Sordo (2005), Sébastien Ogier (2008) ja Martin Prokop (2009).

12 kuljettajaa ja kuusi rallia

FIAn Junior WRC-kamppailuun on ilmoittautunut 12 kilpailijaparia. Etukäteen kovimmat nimet ovat viime vuonna Citroën DS3 R3-autolla MM-osakilpailuja ajaneet irlantilainen Alastair Fisher, saksalainen Christian Riedemann ja australialainen nopea naiskuljettaja Molly Taylor. Suomalaisia kuljettajia sarjaan ei ole ilmoittautunut, mutta yksi nuori suomalaispilotti saa mahdollisuuden mitata vauhtiaan sarjaan ilmoittautuneita vastaan Suomen MM-rallissa. Jyväskylään Autourheilun Kansallinen Keskusliitto ja Neste Oil rallin pääyhteistyökumppanina järjestävät yhdelle kuljettajalle mahdollisuuden ajaa Junior WRC-kuljettajia vastaan WRC3-luokan autolla.

Junior WRC-rallit 2014

3-6.4                                         Rally de Portugal                                                    (sora)

26 -29.6                                      Rally Poland                                                           (sora)

31.7 – 3.8                                   Neste Oil Rally Finland                                           (sora)