• Auto-Bon Oy/

Citroënilla nyt täydellinen tila-automallisto; ensiesittelyssä raikkaan persoonallinen viisipaikkainen C4 Picasso

Uusi viisipaikkainen Citroën C4 Picasso tarjoaa isoveljensä tapaan valoisan tilavan matkustamon, suuren tavaratilan, miellyttävät ajo-ominaisuudet, mukavuutta ja korkeaa laatua. Lisänä uutuudessa on pyöreämmät perän muodot, joissa on tyylikkään keulan kera jopa ripaus urheilullisuutta.

Citroënin seitsemänpaikkainen Grand C4 Picasso on osoittautunut monella tavalla menestykseksi. Se nousi 41 viime vuonna esitellyn uuden automallin joukosta kolmanneksi Car of The Year 2007 -äänestyksessä. Uutuus valittiin monessa maassa vuoden autoksi ja What Car -lehden arvostetussa äänestyksessä se sai parhaan tila-auton tittelin.

Linjakkaampi vaihtoehto

Kaikki asiakkaat eivät tarvitse Grand C4 Picasson tarjoamia seitsemää istuinpaikkaa. Heille Citroën tarjoaa uuden C4 Picasson, jossa on säilytetty kaikki isoveljen mainiot ominaisuudet. Suurin ero on pituus, sillä viisipaikkainen C4 Picasso on 120 mm seitsemänpaikkaista lyhyempi. Pituutta on edelleen 4,47 metriä, millä varmistetaan runsaat tilat viidelle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Katto on viisi senttiä isoveljeä alempana, mikä näkyy kylkilinjan aerodynaamisessa (Cd 0,31) muodossa.

Uuden mallin tunnistaa jo keulan ilmeestä, sillä ilmanottoaukot ovat suuremmat kuin Grand C4 Picassossa. Ilmanottoaukoissa on suuret mustat kilpa-automaiset ritilät ja puskurien muodot jatkavat samaa aggressiivista linjaa. Vaikka kahden mallin keulat muistuttavat toisiaan, sivulta ja takaa autoilla on täysin omat luonteensa.

Kyljen erittäin tyylikästä yhtenä kaarena tuulilasin alareunasta auton taakse spoileriin jatkuvaa kattolinjaa korostetaan ylellisemmissä versioissa kromilistoilla. Oman lisänsä sivuprofiilille antaa sivuikkunoiden alareuna, joka laskeutuu aaltomaisesti taaksepäin.

Takana viimeisissä pilareissa on takavalot, joiden avulla kookkaat lasit vaikuttavat jatkuvan koko auton ympäri. Takavalojen vaakasuora osa saa ne muistuttamaan jääkiekkomailaa. Takavalot on jaettu korin ja takaluukun kesken siten, että niistä on saatu mahdollisimman suuret ja näkyvät. Samalla takaluukku on voitu tehdä leveäksi, mikä helpottaa tavaroiden lastaamista.

Runsaasti valoa ja tilaa

Isoveljensä tapaan laadukkaan matkustamon valoisuus on yksi C4 Picasson vaikuttavimmista piirteistä. Panoraamatuulilasi on peräti kahden neliömetrin suuruinen. Tuulilasia tukevat A-pilarit on jaettu kahtia, jotta kuljettajalla olisi esteetön näkyvyys etuviistoon. Myös sivulla on kolmannet ikkunat takaovien takana, joiden kautta kaikilla matkustajilla on tavallista parempi näköala takaviistoon. C4 Picasso tarjoaakin toiselta istuinriviltä luokkansa parhaan näkyvyyden, mikä on erityisen hieno asia lapsiperheille, joiden jälkikasvu haluaa ihailla ohitse kiitäviä maisemia. Kaiken kaikkiaan ikkunoiden pinta-ala on viisi neliömetriä ja panoraamakaton kanssa peräti 6,2 neliömetriä.

Edessä on yhtä mainiot tilat kuin seitsemänpaikkaisessa Grand C4 Picassossa. Vaihteenvalitsimen sijoitus ohjauspylvääseen ja tasainen lattia luovat edustusautomaisen tunnelman. Takana on niin ikään tasainen lattia ja kookkaat 0,45 metriä leveät erillisistuimet kaikille kolmelle matkustajalle. Istuimessa on 13 sentin pituussäätö ja polvitila on kokoluokan suurin. Se on 70–95 senttiä etuistuimien sijainnista riippuen. Hartiatilaa on ruhtinaalliset 1,5 metriä, mikä edustaa Xsara Picasson kanssa viisipaikkaisten tila-autojen huippua.

Tavaratilaa on pienimmilläänkin hattuhyllyn alla 500 litraa, kun takaistuimet ovat mahdollisimman takana. Kun istuimet taitetaan pois käytöstä, tavaratila kasvaa 1734 litran (VDA) vetoiseksi. Yksi C4 Picasson vahvuuksista on tavaratilan leveys, sillä pyöräkoteloiden välissä on mittaa 1,17 metriä. Suurimmillaan tilan pituudeksi saadaan peräti 1,87 metriä. Hattuhyllyn alla on korkeutta 0,57 metriä, mikä yhdessä tilan leveyden kanssa helpottaa kookkaiden esineiden lastaamista. Pienet tavarat saa tavaratilaan kätevästi erikseen aukeavan takaikkunan kautta.

Käytännöllisenä yksityiskohtana C4 Picassoon saa uuden Moduboxin. Tavaratilasta käyttöön otettavassa kärryssä on tilaa 40 litraa ja kantavuutta 22 kiloa. Se auttaa tavaroiden kuljettamista niin autossa kuin sen ulkopuolella. Kookkaiden kumipäällysteisten pyörien ansiosta Modubox sopii mainiosti moneen tarkoitukseen.

Turvallisuutta ja ylellisyyttä

Uusi C4 Picasso jakaa tekniikkansa viime syksynä esitellyn Grand C4 Picasson kanssa. Voimanlähteeksi on tarjolla kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Bensiinimoottorit ovat 1,8- ja 2,0-litraisia. Pienemmän moottorin yhteydessä on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, suuremman yhteydessä on kuusiportainen automaattisesti ohjattu vaihteisto tai neliportainen automaattivaihteisto.

Molemmissa dieselmoottoreissa on hiukkassuodatin, joka poistaa lähes täydellisesti hiukkaspäästöt. Pienempi dieselmoottori on 1,6-litrainen ja sen yhteydessä on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaksilitraisen dieselmoottorin yhteyteen saa joko kuusivaihteisen automaattisesti ohjatun vaihteiston tai kuusiportaisen automaattivaihteiston.

Citroën Grand C4 Picasso menestyi erinomaisesti Euro NCAP:n törmäystestissä ja viisipaikkainen uutuus tarjoaa saman turvallisuustason. Vakiovarusteisiin kuuluu mm. seitsemän turvatyynyä, joihin sisältyy harvinainen kuljettajan polviturvatyyny. Vakiovarustukseen kuuluvat myös turvallisuutta lisäävät vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin.

Uutuudessa on isoveljensä tavoin valtava määrä kuljettajaa helpottavia varusteita, kuten automaattinen sähköinen käsijarru ja mäkilähtöavustin. Viime mainittu pitää autoa ylä- tai alamäessä paikallaan kaksi sekuntia sen jälkeen kun kuljettaja siirtää jalkansa pois jarrulta. Pysäköintiä helpottamaan voi hankkia pysäköintitutkan eteen ja taakse tai kätevän pysäköintiavustimen.

Uuden Citroën C4 Picasson myynti alkaa Suomessa maaliskuun puolivälissä.

Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia..