Citroënin elokuun kuukausitiedote

-        Pikkuautojen aatelia: uusi Citroën C1

-        PSA Peugeot Citroënin tulos pari tuntuvasti tammi-kesäkuussa

-        DS keskittyy markkinoinnissaan maailman suurkaupunkialueille

-        DS:n myynti Kiinassa yli kymmenkertaistui vuoden 1. puoliskolla

-        Turussa SM-rallia ympäristö huomioiden

Pikkuautojen aatelia: uusi Citroën C1

Uusi Citroën C1 on saatavana 3- ja 5-ovisina sekä täysin uutena Airscape-avomallina. Persoonallinen C1 jatkaa edeltäjänsä tiellä, jota on myyty yli 780 000 kappaletta vuodesta 2005 lähtien. Suomessa C1:ä myytiin parhaimmillaan 335 kappaletta vuonna 2010. Vain 3,46-metrinen uuden C1:n kääntösäde on vain 4,8 metriä, ja auto painaa ainoastaan 840 kiloa. Tavaratilan koko on perusmuodossaan 196 litraa, mutta laajenee istuimet taittamalla 780 litraan. Keskikulutus on pienimmillään vain 3,8 litraa ja CO2-päästöt 88 g/km (e-VTi 68 Airdream). VTi 82 –moottorillakin kulutus jää 4,3 litraan ja päästötaso 99 grammaan kilometrillä. Uuden Citroën C1:n hinnat vahvistuvat elokuun aikana.

PSA Peugeot Citroënin tulos pari tuntuvasti tammi-kesäkuussa

PSA Peugeot Citroën teki vuoden 2014 ensimmäisellä vuosipuoliskolla vahvan taloudellisen tuloksen. Yhtiön vapaan pääoman määrä nousi 1,67 miljardiin euroon, kun se vuotta aikaisemmin vastaavaan aikaan oli 203 miljoonaa euroa. Pääjohtaja Carlos Tavaresin aloittamat tehostamistoimet johtivat myös siihen, että tappion määrä putosi neljännekseen aikaisemmasta: 114 miljoonaan euroon vuoden 2013 tammi-kesäkuun 471 miljoonasta eurosta. PSA:n tulos kipusi 7 miljoonaa euroa plussalle vuoden 2013 tammi-kesäkuun 538 miljoonan euron tappion jälkeen. ”Korjausliikkeemme tuovat jo tuloksia kaikilla rintamilla”, rahoitusjohtaja Jean Baptiste de Chatillon kommentoi.

DS keskittyy markkinoinnissaan maailman suurkaupunkialueille

DS:n toimitusjohtajaksi keväällä valittu Yves Bonnefont aikoo uudistaa DS:n markkinointistrategian perusteellisesti. Tähtäimessä eivät ole niinkään tietyt maat, vaan kaupungit. Bonnefontin mukaan noin 500 merkittävää kaupunkia Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa vastaavat valtaosasta premium-automerkkien myynnistä. DS aikoo ensimmäisessä vaiheessa ottaa haltuunsa noin 200 näistä kaupunkialueista kasvattaakseen brändin tunnettuutta ja menekkiään. ”Vuonna 2013 myimme 120 000 DS-mallia, niistä yli 85 prosenttia Euroopassa. Päämäärämme on myydä puolet autoistamme Euroopan ulkopuolella vuonna 2016”, Bonnefont linjasi Automotive News Europen kuukausilehdessä.

DS:n myynti Kiinassa yli kymmenkertaistui vuoden 1. puoliskolla

Kiinan automarkkinat ovat DS:lle poikkeuksellisen lupaava markkina-alue. Tammi-kesäkuussa Kiinassa myytiin yhteensä 10 482 DS-malliston autoa – yli kymmenen kertaa enemmän kuin vuotta aikaisemmin vastaavaan aikaan asiakkaille toimitetut 957 autoa. Seuraavaksi Kiinassa esitellään vain sikäläisille markkinoille tarkoitettu 6WR SUV –malli. PSA valmistaa DS-malliston tuotteet yhteisyrityksessään Changan Autossa Shenzhenissä, jossa syyskuussa alkaa myös DS5-mallin tuotanto. Tänä vuonna tehtaan vuosituotanto on noin 50 000 autoa, mutta sen ennakoidaan kasvavan 200 000:een vuoteen 2017 mennessä.

Rallia ympäristö huomioiden: Turun Urheiluautoilijoiden 50-vuotis juhlaralli

Elokuun viimeisenä viikonloppuna (29 - 30.8) ajetaan rallikauden 5. Suomen Mestaruus-osakilpailu Turussa. Järjestävä seura Turun Urheiluautoilijat täyttää kunnioitettavat 50 vuotta. Kaksipäiväisen rallin lähtö ja maali ovat ”vanhaan malliin” Turun torilla. Kilpailukeskus, ja yleisölle avoin rallin huolto toimii autourheilun perinteisessä pisteessä Artukaisissa Turun Messukeskuksen pysäköintialueella.

Ralli on tehty ympäristön ehdoilla. Reitin suunnittelussa yleisön liikkumista on pyritty helpottamaan ja yleisön ajosuoritetta vähentämään. Lauantaina kilpailijoilla on edessään viisi erikoiskoetta, joista nelonen ja vitonen ajetaan kahteen kertaan. Koko reitin pituus on 305 km, josta kahdeksan erikoiskokeen osuus on 96 kilometriä. Maalijuhlallisuudet alkavat Turun torilla klo 17 lauantaina..

Rallin alueellisina yhteistyökumppaneina toimivat Citroën, Neste Oil, Turku Karting Oy, Offset- ja digipaino Painola ja Turun Autoklinikka Oy Falck- hinauspalvelu.

Lisätietoa: www.turunua.net