Citroënin joulukuun kuukausitiedote

-        Citroën C4 Picasso on Euroopan eniten myyty tila-automalli

-        Mads Östberg jatkaa Citroën DS 3 WRC:n puikoissa myös ensi kaudella

-        Citroën C4 Grand Picasso valittiin parhaaksi tila-automalliksi Skotlannissa

-        Cactus voitti arvostetun ekoautopalkinnon Isossa-Britanniassa

-        Xavier Peugeot jatkaa uraansa Citroënin tuotesuunnittelujohtajana

Citroën C4 Picasso on Euroopan eniten myyty tila-automalli

Uutta Citroën C4 Picassoa on myyty viime vuonna tapahtuneen lanseerauksen jälkeen jo yli 160 000 kappaletta, josta tänä vuonna yli 100 000 autoa. Malli johtaakin tila-autojen ensirekisteröintitilastoa Euroopassa, sillä myynti on kasvanut 46 % tämän vuoden aikana. Kuluttajien kysyntä jakautuu lähes täysin puoliksi 5- ja 7-paikkaisten versioiden kesken siten, että 7-paikkaisten osuus myynnistä on 51 %. Kaksi asiakasta kolmesta valitsee lisäksi parhaita varustetasoja edustavan malliversion. Suomessa 70 % asiakkaista valitsee 7-paikkaisen Grand C4 Picasson. C4 Picasson vahvuuksiksi markkinoilla tunnustetaan muotoilu, mukavuus ja uudet älykkäät ajamista helpottavat tekniset ratkaisut kuten pysäköintiavustin ja 360 asteen Vision-kameranäkymä. Lisäksi keskikulutus jää pienimmillään vain 3,8 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 98 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Mads Östberg jatkaa Citroën DS 3 WRC:n puikoissa myös ensi kaudella

Norjalainen Mads Östberg kartturinaan ruotsalainen Jonas Andersson kilpailevat Citroënin WRC-tallissa myös ensi kauden MM-sarjassa. He ajavat kauden aikana Citroën DS 3 WRC:llä kaikkiaan 13 osakilpailussa. WRC-kausi alkaa Monte-Carlon rallista 19.­–25.1, ja tuolloin mukana valmistajien sarjan MM-pisteistä ajamassa ovat myös rallin 9-kertainen maailmanmestari Sébastien Loeb ja kartturi Daniel Elena. Östbergin ja Anderssonin lisäksi Citroënin WRC-tallissa ajavat pohjoisirlantilainen Kris Meeke ja kartturi Paul Nagle. ”Olen todella nauttinut viime kuukausista ja yhteistyöstä Citroënin WRC-tallin kanssa. Auto on nyt entistä kehittyneempi, ja takana on paljon testikilometrejä. Haluan taistella jatkossa jokaisen rallin voitosta”, Östberg kommentoi.

Citroën C4 Grand Picasso valittiin parhaaksi tila-automalliksi Skotlannissa

Skotlannin Vuoden auto 2014 –äänestyksessä tila-autoluokan voittajasta ei ollut epäselvyyttä. Skotlannin autotoimittajien valinta oli Citroën C4 Grand Picasso, joka sivuutti valinnassa muun muassa BMW 2 Active Tourerin ja Volkswagen Golf Sportsvanin. Valintaraatia johtaneen Alisdair Suttle perusteli valintaa näin: ”Tässä kokoluokassa ei löydy kauniimpaa autoa. Picasso on tähän mennessä paras esimerkki siitä kehityksestä, jonka Citroën on saavuttanut. Sisätilat ovat mukavat ja tilavat, ja auton ajaminen ja käsittely tiellä täydellisesti tasapainossa.” Citroën C4 Grand Picasso on aikaisemmin valittu BBC Top Gear Magazinen ”Vuoden perheautoksi 2013” ja What Car? –lehden ”Vuoden tila-autoksi 2014”.

Cactus voitti arvostetun ekoautopalkinnon Isossa-Britanniassa

Citroën C4 Cactus seisoo jo korkeimmalla korokkeella Isossa-Britanniassa – vain muutama kuukausi sikäläisen ensiesittelynsä jälkeen. Cactus voitti Crossover-mallien sarjan arvostetussa 2014 Next Green Car Awards –kilpailussa jättäen taakseen muun muassa Kia Soul EV:n, Skoda Yetin ja Nissan Qashqain. Cactuksen vahvuuksiksi kilpailussa todettiin painoa säästävät rakenneratkaisut, Airbump-teknologia, pieni keskikulutus ja alhaisimmillaan vain 82 gramman CO2-päästöt BlueHDi 100 –dieselmoottorilla. Raadin mukaan ”Cactuksen omintakeinen ulkonäkö takaa, että tulet liikenteessä huomatuksi. Autoa on myös ilo ajaa, ja se on taloudellisin malli omassa luokassaan.”

Xavier Peugeot jatkaa uraansa Citroënin tuotesuunnittelujohtajana

PSA Peugeot Citroën on nimittänyt Xavier Peugeotin Citroënin uudeksi tuotesuunnittelusta vastaavaksi johtajaksi. Hän on aikaisemmin vastannut samasta tehtävästä Peugeotilla, jossa tehtävää ryhtyy nyt hoitamaan Laurent Blanchet. Xavier Peugeotin, 50, vastuulla on luoda Citroënille yhtenäinen ja omintakeinen tuoteperhe, joka erottaa merkin niin Peugeotista kuin kilpailijoistakin, Automotive News Europe kertoo. Xavier Peugeot on aloittanut PSA:ssa vuonna 1994. Uudessa tehtävässään hän raportoi suoraan pääjohtaja Linda Jacksonille.