Citroënin Kris Meeke valmiina haastamaan ennakkosuosikit

Citroën Total Abu Dhabi WRT osallistuu Suomen MM-ralliin kolmen autokunnan voimin. Citroënin tehdasautoja Jyväskylässä ajavat Mads Östberg/Jonas Andersson, Kris Meeke/Paul Nagle ja Khalid Al Qassimi/Chris Patterson. WRC-autojen jäljissä Citroënilla on nostetta uralleen hakemassa kolme suomalaislupausta WRC3-luokassa.

Valmistajien MM-sarjassa seitsemän osakilpailun jälkeen toisena ajava Citroën haastaa Suomen MM-rallin suosikit uusitulla Citroën DS3 WRC –autolla. Viime vuoden kilpailussa Jari-Matti Latvalan ja Sebastien Ogierin välissä ennakkoluulottomasti ajanut Pohjois-Irlannin Kris Meeke haastaa ennakkosuosikit tosissaan myös tämän vuoden kilpailussa.

Vuosi sitten Jyväskylässä palkintopallille kolmantena noussut Meeke muistuttaa, että hänellä on jo riittävästi kokemusta ajaa Suomen MM-rallissa kärkisijoista.

- Minulla on eniten kokemusta juuri MM-sarjan jälkimmäisen puoliskon osakilpailuista, joihin Suomen MM-ralli kuuluu. Edessä on kilpailu, jota olen jo todenteolla jo odottanut.

- Ajoimme viime viikolla hyvän valmistavan testin, joten kaikki on kunnossa. Haluan näyttää, että olemme uudistuneella Citroën DS3 WRC:lla vähintäänkin yhtä kilpailukykyisiä kuin viime vuonna, Meeke muistuttaa.

Tavoite palkintopallilla

Erityisen ilahtunut Meeke on perinteisen, pitkänä versiona ajettavan Ouninpohjan (34,39 km) klassikkoerikoiskokeen paluusta MM-reitille. Viime vuonna Meeke kellotti pohja-ajan samaa tiestöä hyödyntäneellä, mutta tuolloin Kakariston nimellä ajetulla erikoiskokeella.

- Ouninpohjan pitkän version paluu ohjelmaan on hieno juttu ja se tuo lisää jännitystä. Keskityimme testeissä parantamaan automme ajo-ominaisuuksia etenkin toiseen kertaan ajettavia erikoiskokeita silmällä pitäen. Jos tiet menevät toisella ajokerralla syville urille niin hyvien säätöjen merkitys muuttuvissa olosuhteissa on korvaamaton.

- Ajoin viime vuoden kilpailussa kaksi ensimmäistä kilpailupäivää rallissa toisena. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaisesti niin en näe estettä sille, miksi en voisi tänäkin vuonna yltää palkintopallille, Meeke sanoo.

Merkittäviä päivityksiä

Viime vuodesta Citroën DS3 WRC –autot ovat kokeneet uusia luokituksia. Teknisten sääntöjen rajoitusten puitteissa WRC-autoihin saa suorittaa vain tarkasti rajatun määrän päivityksiä, siksi ensimmäisten neljän luokitusvuoden aikana Citroënilla oli käytettävissä 15 ”luokituspolettia”, joista vain yhden sai hyödyntää viime vuonna. FIA:n viime kaudella käyttöön ottaman uuden polttoainereseptin vuoksi DS3 WRC:n moottorin imusarjan vaati tuolloin päivityksen, johon mahdollisuus käytettiin.

Tänä vuonna Citroën DS3 WRC:n päivitysten laskenta alkoi ikään kuin alusta, joten muutoksia sai tehdä vapaammin. Kuluvan vuoden alussa DS3 WRC sai uusitun, tehokkaamman moottoriversion, ohjauspyörän lähelle sijoitetulla siivekkeellä käytettävän vaihteensiirron, uuden takaspoilerin ja uudelleen suunnitellun takajousituksen.

Portugalin MM-rallissa DS3 WRC-autojen näkyvin muutos sijaitsi etuosassa uuden muodon saaneiden etupuskurin ja – lokasuojien myötä. Muutoksilla on vähennetty auton kokonaisilmanvastusta ja kasvatettu autoa alaspäin painavaa aerodynaamista voimaa, jota tiimin kuljettajat tarvitsevat etenkin Suomen MM-rallin kaltaisissa huippunopeissa MM-osakilpailuissa.

Kolme suomalaista WRC3-luokassa

Rallin MM-sarjan tulevaisuuden lupaukset kilpailevat Jyväskylässä Juniorien MM-pisteistä etuvetoisilla Citroën DS3 R3T –ralliautoilla. Suomen MM-ralliviikonloppuna Jyväskylässä MM-pisteistä ajavat Hannu´s Rally Teamin Henri Haapamäki (26), joka oli Citroën C2:lla viime vuoden MM-rallin nopein etuvetokuljettaja ja Citroën C2:lla rallin SM-sarjassa ajava Jari Huttunen (21), joka valittiin tänä vuonna AKK Sports Oy:n toimesta Tulevaisuuden tähdeksi. Palkinnoksi valinnastaan Huttunen sai osallistumisen Suomen MM-ralliin Citroën DS3 R3T –ralliautolla tiimipalveluineen.

Kolmantena suomalaiskuljettaja etuvetoisella Citroënilla Jyväskylässä luokkavoitosta kilpailee viime vuonna Tulevaisuuden tähdeksi valittu ja Juniorien WRC3-luokassa ykköseksi ajanut Teemu Suninen (21). Kaikki kolme suomalaislupausta ovat aiemmin kohdanneet toisensa rallin SM-osakilpailussa, mutta nyt he kohtaavat ensi kertaa saman ryhmän autoilla MM-tasolla.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy