Citroënin tammikuun kuukausitiedote

-        Citroën C4 Cactus on Iltalehden Vuoden Auto Perheauto 2015

-        Citroën C4 Picasson myynti lähes kaksinkertaistui Suomessa 2014

-        Linda Jackson: ”Vuosi 2014 oli Citroënille hyvin eloisa”

-        Citroënin Vuoden jälleenmyyjä on Suzu-Auto Raahesta

-        Sébastien Loeb osallistuu Monte Carlo -ralliin

-        Suomalainen Citroën-tiimi rallin MM-sarjaan

-        PSA uudistaa Poissyn tehdastaan 150 miljoonalla eurolla

Citroën C4 Cactus valittiin voittajaksi

Iltalehden Vuoden Auto 2015-äänestyksessä Citroën C4 Cactus valittiin voittajaksi perheautojen luokassa. Kilpailun tuomaristona toimii autotoimittajista koostuva 15-jäseninen raati, jonka jäsenet edustavat laaja-alaisesti suomalaista autojournalismia maamme eri puolilta. Valintansa perusteluissa tuomaristo totesi, että Citroën C4 Cactus on "Hyvässä mielessä rohkeasti erilainen” uutuus.

Viime vuonna samassa äänestyksessä Citroën C4 Picasso voitti tila-autojen Vuoden Auto 2014 -tittelin.

Citroën C4 Picasson myynti lähes kaksinkertaistui Suomessa 2014

Euroopan kysytyin tila-automalli Citroën C4 Picasso kiinnosti vahvasti myös suomalaisia vuonna 2014. Asiakkaille toimitettiin 353 autoa, mikä toi 85,8 prosentin myynnin kasvun vuonna 2013 myydystä 190 Picassosta. Dieselpuolella kasvuluku oli vielä hurjempi eli 152 prosenttia, sillä kaikista myydyistä Picassoista 277 oli dieselkäyttöisiä. Citroënit C3 ja C4 olivat Suomessa lähes yhtä suosittuja 473:n ja 466 kappaleen myynneillään. Citroën myi viime vuoden aikana Suomessa kaikkiaan 2256 uutta henkilöautoa.

Linda Jackson: ”Vuosi 2014 oli Citroënille hyvin eloisa”

”Vuosi 2014 oli Citroënille hyvin eloisa: saavutimme autourheilumenestystä, kasvatimme globaalia myyntiämme 4 prosenttia ja lanseerasimme neljä uutta mallia, jotka kertovat merkkimme uudistumiskyvystä. Merkkinä Citroën heijastaa nyt enemmän kuin koskaan luovuutta ja uutta teknologiaa, joka lisää myös asiakkaidemme hyvinvointia”, Citroënin pääjohtaja Linda Jackson kommentoi autovuotta 2014. Citroënin myynti Euroopassa kasvoi 7,2 % yhteensä 689 000 uuteen autoon. C4 Picasso oli tila-automyynnin suostuin malli 120 000 kappaleen menekillä. Citroënin tärkeimmät myyntialueet olivat: 1. Kiina (320 813 autoa), 2. Ranska (259 220), Iso-Britannia (90 943), 4. Espanja (71 425) ja 5. Italia (57 309).

Citroënin Vuoden jälleenmyyjä on Suzu-Auto Raahesta

Citroënin Vuoden 2014 jälleenmyyjäksi valittiin Raahessa toimiva Suzu-Auto Oy. Yritys on menestynyt Vuoden jälleenmyyjä –kilpailussa ennenkin, sillä liike on palkittu samalla tittelillä jo kahdesti aikaisemminkin, vuosina 1988 ja 2010. Suzu-Auto on menestynyt erinomaisesti kaikilla automyynnin osa-alueilla ja pitää hallussaan lähes 10 prosentin markkinaosuutta Raahen seudulla. ”Toimintamme perustuu siihen, että asiakas tulee takaisin. Jos autokaupassa jotain sovitaan, se pitää pystyä pitämään. Aina ei voi onnistua, mutta jos itse saa asiakkaan palautteen, voi tehdä jotain asian korjaamiseksi. Huoltopuolella on ollut sama henkilöstö jo vuosia. Pitkän kokemuksen ja hyvän koulutuksen ansiosta tuote tunnetaan", kiteyttää menestyksen reseptin Suzu-Auton toimitusjohtaja Arto Karppinen.

Sébastien Loeb osallistuu Monte Carlo -ralliin

Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari, nykyisin pääosin rata-autoilun WTCC-sarjassa viihtyvä Sébastien Loeb palaa tosimielellä DS3 WRC –ralliauton ohjauspyörän taakse Monte Carlo –rallissa 22.–25.1.2015. Loebin rinnalla hänen suosikkikilpailunsa nuotteja lukee luottokartturi Daniel Elena.

Kaksikko pääsee haastamaan rallin MM-sarjaa vakituisesti kiertävät kuljettajat terävöityneellä DS3 WRC –autolla. Ohjaamossa suurin muutos on paluu hydraulisesti komennettavaan vaihteistoon, eli vaihtosiiveke palaa ratin alle. Sääntöjen vihdoinkin salliessa DS saa nyt uuden moottorin, joka perustuu Citroënin WTCC-sarjassa käytettyyn voimanlähteeseen. Moottorin teho saadaan myös siirrettyä paremmin alustaan uusitun jousituksen kautta. Uusia elementtejä on myös aerodynamiikassa, sillä takaspoileri on uudistunut.

Sébastien Loebin rinnalla kilpailussa ajavat tallin vakiokuljettajat Kris Meeke ja Mats Östberg.

Citroën Total Abu Dhabi Rally Teamin autot ovat saaneet alkavalle kaudelle uuden värityksen, jolla juhlistetaan Citroënin DS-malliston 60-vuotista historiaa.

Suomalainen Citroën-tiimi rallin MM-sarjaan

Lievestuoreella ralliautoja rakentava ja huoltava Printsport lähtee laajalla ohjelmalla mukaan rallin maailmanmestaruussarjaan. Tiimi osallistuu parhaimmillaan kahteen eri luokkaan. Junioreiden MM-sarjaan tiimin Citroën DS3 RS Max –autolla osallistuu nuori, vasta 18-vuotias norjalainen Ole Christian Veiby. Hänen kuuden kilpailun mittainen sarjansa alkaa jo Monte Carlo –rallista. Pykälää kovemmassa nelivetoisten R5-autojen luokassa tiimin Citroën DS3 R5 –autolla ajaa virolainen Karl Kruuda, joka ajaa samalla autolla myös rallin SM-sarjan. Kruudan suomenmestaruussarjan urakka alkaa Rovaniemen Arctic Rallysta, MM-sarjan kilpailut puolestaan Kruuda aloittaa Ruotsin Rallista helmikuun toisessa viikonvaihteessa.

PSA uudistaa Poissyn tehdastaan 150 miljoonalla eurolla

PSA Peugeot Citroën kolmen vuoden aikana 150 miljoonaa euroa uusien mallien tuotantoon Poissyn tehtaallaan lähellä Pariisia, Automotive News Europe kertoo. Panostus on osa yhtiön kaikkiaan 1,5 miljardin euron ohjelmaa ranskalaisen autonvalmistuksen kilpailukyvyn turvaamiseksi ja tuottavuuden kehittämiseksi. Poissyn tehdas valmistaa nyt Citroën C3, Peugeot 208 ja DS3 –malleja, ja uuden kompaktikokoluokan mallin valmistus on tarkoitus aloittaa vuonna 2018. Tehtaan kehittämiseen osoitettu rahoitus turvaa autonvalmistuksen jatkumisen Poissyssa vähintään vuoteen 2025 saakka, ANE:n haastattelemat lähteet toteavat.