CITROËNIN TAMMIKUUN KUUKAUSITIEDOTE

• Citroën Jumper oli yksi vuoden 2015 suurista menestyjistä

• Edistyksellinen moottoritekniikka toi veroetua koko mallistoon

• Citroën-maahantuontiin uusi myyntijohtaja

• PSA ylsi ainoana autonvalmistaja sosiaalisen vastuun listalle

• Strategiajohtaja Bellamy lupaa erottuvia uutuusmalleja

• C4 Cactuksen ilmatyynyt käyttöön myös matkalaukuissa

Citroën Jumper oli yksi vuoden 2015 suurista menestyjistä

Vuonna 2015 Suomessa myytiin yhteensä 2535 Citroën-henkilö- ja pakettiautoa. Henkilöautokaupassa markkinaosuus valui 0,3 prosenttia, mutta vastaavasti pakettiautomyynti lisääntyi 58,5 prosenttia vuodesta 2014. Vahvasti varusteltu ja suorituskykyinen Citroën Jumper nousi 382 kappaleen myynnillään 8. suosituimmaksi pakettiautomalliksi Suomessa. Jumperin myynti yli kaksinkertaistui vuoden aikana eli kasvu oli 104,3 %. Luku on toiseksi korkein Suomen 10 suosituimman pakettiautomallin joukossa. Pienempää pakettiautoa eli Jumpya myytiin 99 kappaletta (+11,2 %). Hyötyajoneuvojen osuus kokonaismyynnistä oli 525 autoa.

Edistyksellinen moottoritekniikka toi veroetua koko mallistoon

Citroën oli yksi suurista voittajista, kun Suomen autoveroalennus astui voimaan vuodenvaihteessa. Koko Citroën-henkilöautomalliston hinnat tippuivat verouudistuksen ansiosta keskimäärin 352 euroa. Suurin 507 euron pudotus kirjattiin C4 Picasso BlueHDi 120 Exclusive Business automaatti –mallille. Citroën hyötyy verotason alentamisesta täysimääräisesti (ainoina TOP25-automerkkinä Peugeotin kanssa), sillä koko malliston CO2-päästötaso jää alle 140 gramman rajan. Nykyisten Citroën-henkilöautomallien keskimääräinen päästötaso on 107 g/km, kun Suomessa myytävien henkilöautojen keskimääräinen päästötaso on 124 g/km.

Citroën-maahantuontiin uusi myyntijohtaja

Citroën-maahantuojan Auto-Bon Oy:n uudeksi automyynnistä vastaavaksi myyntijohtajaksi on nimitetty Omar Boughzou (40 v). Hän on aikaisemmin vastannut Mercedes- Benz henkilöautomaahantuonnissa taksimyynnistä.

PSA ylsi ainoana autonvalmistaja sosiaalisen vastuun listalle

PSA Peugeot Citroën on ainoa autonvalmistaja, joka on noteerattu joulukuussa 2015 julkaistussa Euronext Vigeo World 120 –indeksissä. Lista laittaa paremmuusjärjestykseen 120 suuryritystä sen perusteella, kuinka hyvin ne toteuttavat toiminnassaan yrityksen sosiaalisen vastuun periaatteita. Kuuden kuukauden evaluointikierroksen jälkeen PSA saavutti tuloksen 61,56/100. Tulos parani vuodesta 2013, jolloin PSA:n indeksiluku oli 57,88/100. Vigeo-luokituksessa arvioidaan muun muassa yrityksen toiminnan kestävyys ympäristön, inhimillisten resurssien, ihmisoikeuksien kunnioittamisen, ostotoimintojen ja etiikan kannalta. ”Tulos saatiin juuri Volkswagen-skandaalin jälkeen, mikä oli herättänyt epäilyjä koko autoteollisuutta kohtaan. Tämä tekee PSA:n saavuttamasta edistyksestä erityisen arvokasta”, huomauttaa Vigeon asiakkuusjohtaja Karine Hillaireau.

Strategiajohtaja Bellamy lupaa erottuvia uutuusmalleja

Citroënin strategiajohtaja Mathieu Bellamy, 44, vakuuttaa Automotive News Europen haastattelussa, että merkin nykyinen suunnittelu- ja muotoilulinja jatkuu. ”Vuodesta 2016 alkaen näette joka vuosi uutuusmallin, joka on hyvin erilainen kuin kilpailijansa ­– ja varmasti hyvällä tavalla outo. Kerroimme suunnitteluosastolle, että meidän on keksittävä klassiset C4- ja C5-mallimme uudelleen. Aircross-konseptimallimme heijastelee monilla tavoin sitä, millainen on merkkimme ja mallistomme tulevaisuus”, Bellamy paljastaa.

C4 Cactuksen ilmatyynyt käyttöön myös matkalaukuissa

Citroën C4 Cactuksesta tutut innovatiiviset, auton kylkiä suojaavat Airbump-ilmatyynyt löytävät lisäkäyttöä myös kuluttajatuotteissa. Citroën on julkaissut Bump Your Life –tuotesarjan, johon kuuluvissa kasseissa ja laukuissa hyödynnetään Airbump-tyylisiä pehmusteita laukkujen suojausta kaipaavissa osissa. Yhdessä muodikkaiden värien ja materiaalien kanssa laukut ovat yhtä käteviä ja tyylikkäitä valintoja kuin esikuvansa C4 Cactus – jonka viimeisimpiin saavutuksiin kuuluu World Design Car of the Year 2015 –palkinto. Bump Your Life –laukkuihin voi tutustua osoitteessa www.lifestyle.citroen.com sekä merkin omassa lippulaivamyymälässä Pariisissa.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN - ja DS- uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy