• Auto-Bon Oy/

Citroënin tila-autoperhe saa uuden jäsenen C3 Picasson. Uutuus esitellään valtakunnallisesti ensi viikonloppuna.

Kuopus viitoittaa Citroënin uudistunutta linjaa. Ajattelevalle autoilijalle ihmisen ehdoilla.

Citroënin uusi tila-auto antaa vastauksen monille muuttuneen maailman nykyaikaisille ihmisille. C3 Picasso on persoonallinen auto, jonka tärkein päämäärä on olla luotettava, laadukas ja käytännöllinen.

Ennen esittelyään on C3 Picasso käynyt läpi huikean testiohjelman. Sillä on ajettu yli neljä miljoonaa kilometriä kaikissa mahdollisissa olosuhteissa joita voi kuvitella. Testien tavoitteena on ollut lunastaa lupaus huippulaadusta vaativimmallekin asiakkaalle. Laatu ja monipuolinen toiminnallisuus eivät ole antaneet Citroënille lupaa unohtaa houkuttelevaa olemusta. Koska pienen auton äärimitat on haluttu mahdollisimman hyvään hyötykäyttöön, muistuttaa auton malli tehokuutiota. Laatikkomainen perusmuoto ei merkitse Citroënille tylsyyttä. Lyhyt keula on kohotettu korkealle, jolloin auton olemus on kaikkea muuta kuin vaatimaton. Keulan ilme on miltei röyhkeän hyökkäävä. Tummat kookkaat puskurit linjakkaan pyöreän keulan kulmissa suojaavat käytännöllisesti myös pikkukolhuilta, ja pitkät lokasuojiin kaartuvat valoumpiot ovat ylhäällä hyvin suojassa pienemmiltä vaurioilta. Auton peräpää on käytännöllisen muotoilun sekaan saanut viehättävää pyöreyttä, ja suuri takaluukku mahdollistaa helpon lastauksen.

Citroën C3 Picasso on pituudeltaan vain 4,08 metriä. Leveyttä sillä on 1,73 ja korkeutta 1,62 metriä. Silti sen hattuhyllyn alle jäävä tavaratila on ennätykselliset 500 litraa. Tavaratilan monikäyttöisyyttä lisää pituussuunnassa 15 senttimetriä säädettävä takaistuin, joka on myös taitettavissa alas epäsymmetrisesti 60:40 suhteessa. Tavaratilan muutosten tekemiseksi ei tarvitse olla insinööri, vaan penkin kaataminen onnistuu vaikka yhdellä kädellä ostoskassin rajoittaessa toisen käden toimintaa. Tavaratilan lattiasta saa myös tasaisen, mikä helpottaa monia kuljetustehtäviä. Haluttaessa kyytiin erityisen pitkiä esineitä voi etumatkustajan selkänojan taittaa eteenpäin pöydäksi, jolloin tavaratilan pituudeksi tulee 2,41 metriä. Äärimmillään tavaratilan tilavuus on yli 1,5 kuutiota.

Sisällä autossa on mittaristo sijoitettu Citroënin tila-autoista tunnusomaisesti kojelaudan keskiosaan. Mittaristomoduuli jättää tärkeimmät näytöt ruudulle vasempaan laitaan, josta ne hakematta löytävät kuljettajan näkökenttään. Materiaaleissa on pyritty käyttämään keskimääräistä laadukkaimpia raaka-aineita, joten matkustamon ilmeestä on saatu ylellinen. Kuljettajan näkökenttä aukeaa avarammin kuin muissa vastaavan kokoluokan autoissa. Kuljettajan näkökenttää riittää sivulle aina 29,5 asteeseen saakka ja yläviistoon peräti 26 asteeseen asti. Sivunäkyvyydestä voi kiittää Citroënin kehittämää kaksiosaista A-pilaria, joka pienentää etuviistoon sivulle jäävää katvetta. Ajettavuudessa korostuu jämäkän alustan ja muuttuvavälityksisen ohjauksen yhteisvaikutuksena syntyvä urheilullisuus. Matkustusmukavuus on pyritty viemään uudelle tasolle luokassaan erityisen hyvän äänierityksen avulla. Muun muassa ikkunat ovat yli puoli milliä paksummat kuin muilla kilpailijoilla keskimäärin.

Citroën C3 Picasson suorituskyvystä pitävät huolen neljä eri moottorivaihtoehtoa. Bensiinimootoreita edustavat BMW:n kanssa yhteistyössä rakennetut VTi 95 ja VTi 120. Pienemmän moottorin 95 hevosvoimaa irrotetaan tilavuudeltaan 1,4 litraisesta voimanlähteestä, joka antaa 135 Nm:n väännön. Suurempi 1,6 litrainen moottori luovuttaa tehoa 120 hevosvoimaa ja vääntöä 160 Nm. Kaksi dieselmoottoria ovat Citroënin vähäpäästöistä Airdream sarjaa. HDi 90:ssä on nimensä mukaisesti 90 hevosvoimaa ja vääntöä 215 Nm. CO2 päästöt ovat ennätyksellisen alhaiset eli 125 CO2. HDi 110 on 110 hevosvoimainen 240 Nm väännöllä varustettu väkivahva moottori. Tämänkin moottorin päästöt ovat vain 130 CO2.

Matkustamon turvallisuus on taattu kuuden turvatyynyn voimin. Turvavarustelun listalta löytyvät myös ABS, EBD, hätäjarrutustehostin, automaattiset hätävilkut, ESP ja ASR. Tehokkaimmat bensiini- ja dieselmallit saa kattavan Confort - varustuksen lisäksi myös Exclusive - varusteltuna. Exclusive - malleissa matkustajat pääsevät nauttimaan muun muassa aurinkoverhoista takasivuikkunoissa, automaattisesta ilmastoinnista, sähköisesti koria vasten taittuvista taustapeileistä, sähköisistä takaikkunoista, sähköisistä takalapsilukoista, pysäköintitutkasta, sade- ja valoisuustunnistimesta, säilytyslokeroista takajalkatilan alla ja monista muista pienistä ja suurista herkuista. Pienitehoisemmat mallit saa Confort – varusteltuna, jotka varusteet kuuluvat tietenkin myös Exclusive – varusteluun. Confort tasolla autosta löytyvät muun muassa ajotietokone, etusumuvalot, ilmastointi, Isofix kiinnikkeet lastenistuimille, kaukosäädettävä keskuslukitus, MP3 CD radio, vakionopeuden säädin ja nopeuden rajoitin, RCA liitin ulkoista musiikkisoitinta varten ja paljon muita mausteita. Tällaisen runsaasti varustellun uuden sukupolven muuntuvan auton saa 95 - hevosvoimaisella bensiinimoottorilla itselleen jo 18 790:llä eurolla ja dieselmallien hinnat alkavat 20 290:stä eurosta.

Ulkomittoihinsa nähden hämmästyttävän ilmava C3 Picasso pyrkii luokassaan samaan mihin isosiskot C4 Picasso ja Grand C4 Picasso ovat jo pystyneet. Ne olivat Euroopan myydyimmät tila-autot viime vuonna. Uuden C3 Picasson vahvuudeksi muodostuu varmasti sen poikkeuksellinen hienostuneisuus, jota ei ole totuttu yhdistämään tämän kokoluokan autoihin.

Avainsanat: