CITROËNIN TOUKOKUUN KUUKAUSITIEDOTE

-        Pääjohtaja lupaa Citroënille reipasta kasvua viidessä vuodessa

-        Vakioautojen mestaruussarjassa tiukkaa kamppailua

Citroën ja Angry Birds näkyvät 30 maassa

Citroën valloittaa valkokankaat uuden hilpeän Angry Birds-elokuvan yhteydessä. Toukokuun 13. päivänä ensi-iltansa saavassa animaatiokomediassa saadaan vihdoin tietää, miksi linnut ovat vihaisia. Yhteistyö vaikuttaa laajasti kolmessakymmenessä maassa Euroopassa, Venäjällä ja Aasiassa. Suomessa vihaiset linnut näkyvät ja kuuluvat myös kaikissa Citroën-jälleenmyyjäliikkeissä. Koeajolahjana kaikille koeajaneille luovutetaan värikäs ja veikeä Angry Birds-pysäköintikiekko.

Citroën-pakettiautot kasvattivat markkinaosuuttaan

Citroën myi huhtikuussa 74 uutta pakettiautoa ja tammi-huhtikuun aikana 227 kappaletta, mikä toi 5,1 prosentin markkinaosuuden. Myynti lisääntyi 42,8 prosenttia verrattuna vuoden 2015 vastaavaan aikaan, ja markkinaosuus kasvoi yli yhden prosenttiyksikön. Suosittuja Jumpereita autoista oli 181 (+ 66,1 %) ja Jumpyja 31 kappaletta. Jumper on alkuvuoden jälkeen maan 7. kysytyin pakettiautomalli. Kahdeksan kärkimallin joukossa Jumperin kasvuprosentti on kaikkein korkein.

Citroënin kolmen kuukauden myynti ylitti 150 000 auton rajan

Citroën myi Euroopassa vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 150 364 autoa eli vajaa 7000 enemmän kuin vuosi siten vastaavana aikana, JATO Dynamicsin kokoamat luvut osoittavat. Kasvuprosentiksi tuli näin 4,7. Myös maaliskuussa myynti veti hyvin, sillä asiakkaille toimitettiin 62 190 Citroën-merkkistä henkilöautoa      (+ 0,6 %). DS:n alkuvuosi sujui viime vuoden tahtin 20 221 myydyllä autolla (+ 0,4 %). Kolmen kuukauden onnistujiin kuuluu erityisesti Citroën C3, jota myytiin 35 694 kappaletta (+14,1 %).

Pääjohtaja lupaa Citroënille reipasta kasvua viidessä vuodessa

Citroënin tuotanto- ja myyntimäärän ennakoidaan kasvavan jopa 30 prosenttia vuoteen 2021 mennessä, PSA Peugeot Citroënin pääjohtaja Carlos Tavares kertoo Automotive News Europen tuoreessa haastattelussa. Hän määrittelee Citroënin ”ihmisten tarpeisiin suuntautuneeksi brändiksi, jolla on 360 asteen laajuinen lähestymistapa autoilun mukavuuteen”. DS:n hän puolestaan haluaa tarjoavan asiakkaille ”ranskalaisen avantgarde-henkisen luksuselämyksen”. DS-mallisto laajenee pääjohtajan mukaan viidellä uudella, maailmanlaajuisesti myytävällä automallilla seuraavan viiden vuoden kuluessa.

Vakioautojen mestaruussarjassa tiukkaa kamppailua

Citroën johtaa FIA:n vakioautojen mestaruussarjaa (WTCC) kauden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen 347 pisteellä. Toisena on Honda, jonka pistesaalis on 308. Henkilökohtaista mestaruuskamppailua hallitsee viime vuoden mestari Jose Maria López, joka on voittanut kolme kauden kahdeksasta startista. Kussakin kilpailuviikonvaihteessa ajetaan kaksi lähtöä, joiden avauslähdössä aika-ajon 10 kärkikuljettajaa starttaavat käännetyssä lähtöjärjestyksessä. Kauden seuraava osakilpailu ajetaan toukokuun viimeisessä viikonvaihteessa legendaarisella Nürburgringin Nordschleifen 25,3 kilometrin mittaisella radalla.

Avainsanat: