Citroënin toukokuun kuukausitiedote

- Kiinan markkinat haluavat maastureita

- Petter Solberg ajoi ensimmäisen rallicrossin MM-osakilpailuvoiton Citroënille

Linda Jackson Automobile Citroënin toimitusjohtajaksi

Englantilainen Linda Jackson (s. 1958) on valittu Automobiles Citroën -yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi (CEO) 1.6. alkaen. Hän on samalla yhtiön ensimmäinen naispuolinen toimitusjohtaja.

Samalla DS-brändin toimitusjohtajaksi, ja kehittämään DS:ää itsenäisenä premium-autobrändina, on samasta päivästä lähtien nimitetty Yves Bonnevont. Heistä tulee myös PSA Peugeot Citroën Groupin hallituksen jäseniä, ja he raportoivat suoraan pääjohtaja Carlos Tavaresille. Peugeotin toimitusjohtajana jatkaa Maxime Picat. Brittiläinen Linda Jackson on tätä ennen toiminut Citroën-maahantuonnin toimitusjohtajana Isossa-Britanniassa ja Irlannissa, ranskalainen Yves Bonnevont puolestaan PSA:n strategiajohtajana ja Citroënin varatoimitusjohtajana. Jacksonin ura Citroënilla alkoi vuonna 2005, ja yhteensä hänellä on takana 35 vuotta autoteollisuudessa. Bonnevont aloitti Citroënilla jo vuonna 1994.

Citroënin nykyinen toimitusjohtaja Frederik Banzet siirtyy konsernin sisällä uusiin hallinnollisiin tehtäviin.

Citroën C4 PureTech 130 asettaa perheautoluokan ekonormit kohdalleen

Citroën tuo markkinoille uunituoreen PureTech130 –bensiinimoottorin väkevästi varustellussa Citroën C4 Premium- mallissa. Paketin alkaen-hinta jää ainoastaan 22 396 euroon. PureTech 130 –moottorin suurin teho on 96 kW (130 hv) / 5500 rpm ja suurin vääntömomentti 230 Nm / 1750 rpm. Huippuvääntö on käytettävissä laajalla kierroslukualueella 1750 – 3000 rpm. Mallin CO2-päästöt ovat ainoastaan 110 g/km, mikä tarkoittaa käytännössä 4,8 litran EU-keskikulutusta. Citroën C4 PureTech 130 Premumin vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, katveavustin, pysäköintitutka edessä ja takana, automaattinen kaksialueilmastointi, mäkilähtöavustin, metalliväri sekä alumiinivanteet.

Mikkeliin avautuu uusi Citroën-erikoisliike

Uusi Citroën-erikoisliike aloittaa toimintansa Mikkelissä kuluvalla viikolla. Mikkelissä aloittava Kärkimerkit Oy on Suomen vanhimpia Citroën-jälleenmyyjiä. Mikkelin lisäksi yhtiöllä on Citroënin myyntiin keskittyneet liikkeet Iisalmessa ja Savonlinnassa. Kuluvan vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Kärkimerkkien markkinaosuus toimialueellaan Ylä-Savossa on yli 11 %. Tavoite Etelä-Savossa on 5 prosentin markkinaosuus kuluvan vuoden aikana. Jälkimarkkinnoinnista ja huollosta vastaa Citix Oy, joka on toiminut valtuutettuna Citroën-huoltona Mikkelissä vuodesta 2007 lähtien.

Kahdeksankymppinen Traction Avant ihastutti Lahdessa

Lahdessa järjestetty Classic Motorshow keräsi kahdessa päivässä ennätysyleisön, kun Lahden Messukeskuksessa vieraili yhteensä 19 652 kävijää. Kyseessä on näyttelyn seitsemänvuotisen historian ennätys. Yksi näyttelyn magneeteista oli 18. huhtikuuta 80 vuotta täyttänyt Citroën Traction Avant. ”Etuvetoa” tarkoittava malli esiteltiin Pariisissa vuonna 1934. Mallin konsepti oli ainutlaatuinen, sillä kyseessä oli ensimmäinen itsekantavalla korilla varustettu etuvetoinen, kevyt ja tilava henkilöauto. Traction Avanteja valmistettiin kaikkiaan 759 000 kappaletta vuosina 1934–1957.

Citroën C4 Picasso ehdolla Vuoden Autoksi maailmassa kahdessa luokassa

Ranskalainen laatutietoisuus ja muotoilu vakuuttivat myös Vuoden Autoa maailmassa vuonna 2014 valinneen tuomariston. Citroën C4 Picasso keräsi ehdokkuudet kahdessa eri sarjassa: yleissarjassa 11 muun finalistin joukossa (2014 World Car of the Year) sekä parhaan automuotoilun sarjassa kuuden muun automallin kanssa (2014 World Car Design of the Year).

Kiinan markkinat vahvistavat Citroënin asemaa maasturivalmistajana

Kiina on noussut nopeasti Citroënin suurimmaksi markkina-alueeksi. Yhteistyökumppanina on kaksi paikallista autonvalmistajaa: Donffeng ja Changan. Pekingin autonäyttelyssä ensiesitelty C-XR-konseptimalli on ensimmäinen Dongfeng-Citroënin valmistama katumaasturi. Tuotantoversio on luvassa myyntiin jo ennen vuoden loppua ensin Kiinassa ja myöhemmin mahdollisesti muillakin markkina-alueilla. Myös DS-malliston ensimmäinen katumaasturi on esitelty nimellä DS 6WR. Kiinassa maasturimarkkinat kasvavat nopeasti, sillä niiden myynti lisääntyi 50 prosenttia pelkästään vuosina 2012–2013.

Petter Solberg ajoi Rallycross-voittoon DS3 Supercarilla

Norjalainen, rallin maailmanmestaruuden vuonna 2003 voittanut Petter Solberg avasi FIA World RX –rallicross-sarjan voittamalla kauden ensimmäisen Portugalin osakilpailun 4. toukokuuta. Solberg ajoi kisan ykköspaikalle PSRX Citroën DS3 Supercarillaan Montalegren radalla Espanjan rajan tuntumassa. ”Olen haltioissani, tämä on kuin unelmaa. Olen taistellut voitosta kauan, joten tuntuu fantastiselta olla viimein ykkönen. Ihan kuin olisin voittanut elämäni ensimmäisen rallikisan. Olen varma, että isäni ja äitinikin ovat minusta ylpeitä”, tunteikas norjalainen vuodatti kisan ratkettua. Portugalin osakilpailun jälkeen Solberg johtaa RX-sarjaa 29 pisteellä. Seuraava kisa ajetaan Lydden Hillsissä Isossa-Britanniassa 24.–25. toukokuuta.