Citroënin toukokuun kuukausitiedote

• Citroën kasvatti 2. eniten pakettiautomyyntiä vuoden ensimmäisellä kolmanneksella

• PSA ja Dongfeng sijoittavat 200 miljoonaa euroa alustayhteistyöhön

• Michelin ja Citroën ovat saavuttaneet yhdessä jo 50 voittoa

• Suomalaiset vahvasti mukaan etuvetoisten MM-taisteluun

• DS-mallisto laajenemassa kompaktilla SUV-mallilla

Kevättalvi 2015 oli Citroënille menestyksekäs Suomen pakettiautokaupassa. Tammi-huhtikuun aikana Citroën myi 159 tavara-autoa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan kauppoja tehtiin 108. Kumulatiivinen muutos oli 47,2 prosenttia, mikä on 2. kovin saavutus kotimaisessa pakettiautomyynnissä alkuvuoden aikana. Citroënin markkinaosuus tammi-huhtikuussa nousi 4,1 prosenttiin viime vuoden 3:sta. Citroën oli näin Suomen 7. suosituin pakettiautomerkki ja vain 32 auton päässä kuuden kärjestä.

PSA ja Dongfeng sijoittavat 200 miljoonaa euroa alustayhteistyöhön

PSA Peugeot Citroën ja sen kiinalainen yhteistyökumppani ja osaomistaja Dongfeng Group (DFG) käynnistävät uudenlaisen alustayhteistyön. Shanghain autonäyttelyn yhteydessä vahvistettu hanke tähtää uudenlaisen CMP-alustan (Common Modular Platform) kehittämiseen. Tälle samalle perusrakenteelle voidaan tulevaisuudessa rakentaa B- ja C-segmenttien ajoneuvoja Citroënille. Peugeotille, DS:lle ja Dongfengille. Projektin arvoksi arvioidaan 200 miljoonaa euroa, josta PSA maksaa 60 ja DFG 40 prosenttia. Lisäksi Shanghaihin perustetaan yhteinen tutkimus- ja tuotekehityskeskus, ja DFG lähettää insinööritiimin työskentelemään projektin kehitystehtävissä Velizyssä Ranskassa. CMP-alustan hyödyt molemmille osapuolille ovat selvät: nopeampi ja edullisempi tuotekehitys, mahdollisuus mallistojen ja myynnin kasvattamiseen sekä modulaaristen ratkaisujen mukanaan tuoma uusien automallien joustava varustelumahdollisuus.

Michelin ja Citroën ovat saavuttaneet yhdessä jo 50 voittoa

Argentiinan MM-ralli huhtikuun puolivälissä tuotti Citroënin WRC-tallille tuplajättipotin. Voittajaksi ajoi suvereeniin tyyliin pohjoisirlantilainen Kris Meeke 18,1 sekunnin erolla tallikaveriinsa, norjalaiseen Mads Östbergiin. Meeken voitto oli merkittävä kolmella tavalla. Hänelle itselleen se oli ensimmäinen yleiskilpailun ykkössija rallin MM-tasolla. Samalla se oli Michelinin 280. voitto sitten vuoden 1973. Samana vuonna alkoi Michelinin ja Citroënin yhteistyö rallin MM-sarjassa, kun Francisco Romaozhino ajoi Citroën DS21-autolla Portugalin MM-rallissa kolmanneksi Michelinin XAS-renkaiden avittamana. Meeken ja Naglen ykköstila Argentiinassa on Michelinin ja Citroënin 50. yhteinen voitto MM-sarjan rallipoluilla. Citroënin WRC-autot ovat lähtötolpalla seuraavan kerran Portugalissa 21.5. alkaen.

Suomalaiset vahvasti mukaan etuvetoisten MM-taisteluun

Rallin junioreiden seitsemän osakilpailun mittainen MM-sarja alkaa toukokuun lopulla Portugalin MM-rallista. Suomalaiset ovat vahvasti mukana Junior WRC-sarjassa sekä tiimien että kuljettajien puolella. Kaikki kuljettajat ajavat samanlaisilla Citroën DS2 R3T MAX –autoilla, joten kuljettajien ja tiimien osaamista on helppo verrata. Lievestuoreelta operoiva Printsport-tiimi ajattaa sarjan nuorinta kuljettajaa, vasta 18-vuotiasta norjalaista Ole-Christian Veibya. Nuorukaisen isä on norjalainen rallimanageri, jonka ansiosta mm. Esapekka Lappi on päässyt urallaan eteenpäin.

Suomalaista kuljettajaosaamista JWRC-sarjassa edustaa Henri Haapamäki, joka osallistuu sarjaan suomalaisen Hannu´s Rally Teamin kuljettajana. Tiimi on valinnut kalustotoimittajakseen tsekkiläisen Gekon Racing –tiimin. Haapamäki on mukana vähintään Portugalin, Puolan ja Suomen osakilpailuissa, ja jatko riippuu kisamenestyksestä. Sarjan ulkopuolella samanlaisella kalustolla sarjaa ajavia vastaan tulee ajamaan keväällä TMG Junior Driver Development –ohjelmaan kiinnitetty Teemu Suninen. Hän voitti viime vuonna WRC3-luokan Citroën DS3 R3T –autolla Suomen MM-rallissa.

DS-mallisto laajenemassa kompaktilla SUV-mallilla

DS aikoo kehittää oman kompaktikokoluokan SUV/Crossover-mallinsa. Auto valmistetaan PSA:n Poissyn tehtaalla Ranskassa. Nopeasti kasvavan tuotesegmenttiin kuuluva tulokas kilpailisi markkinoilla esimerkiksi Renault Capturin ja Mini Countrymanin kanssa, Automotive News Europe ennakoi. PSA on jo vahvistanut aikomuksensa uudesta DS-mallista, joka tulisi myyntiin vuonna 2018. Sitä ennen nykyistä DS-tarjontaa ajanmukaistetaan ja kehitetään. Uusimpana esimerkkinä tästä on tuore DS5, joka debytoi keväällä Geneven autonäyttelyssä.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy