DS3 WRC – uusi ilme Portugalin ralliin

Citroën Total Abu Dhabi World Rally teamin DS3 WRC-autot osallistuvat loppukauden MM-ralleihin uuden värityksen vauhdittamina. Pirteän ulkoasun lisäksi DS3 WRC-autoissa on uusi suorituskykyä parantava päivityspaketti. Luotettavuus on ollut DS3:n tavaramerkki, joten hyviä tuloksia voidaan odottaa.

Citroën Racing ajoi edellisessä MM-rallissa Argentiinassa komean kaksoisvoiton. Voiton avaimina olivat nopeus ja luotettavuus. Citroën Racing sai ainoana tehdasjoukkueena kaikki kolme DS3 WRC- autoa maalin ilman teknisiä murheita. Kris Meeken saavuttaman tunteikas voitto oli Citroënin Racingin 94. ykköstila rallin korkeimmalla sarjatasolla, ja samalla 50. Michelin-renkaiden ja Citroënin yhdessä saavuttama ykköstila.

Merkittäviä päivityksiä – nyt kun säännöt sallivat

Teknisten sääntöjen rajoitusten puitteissa WRC-autoihin saa suorittaa vain tarkasti rajatun määrän teknisiä päivityksiä. Ensimmäisten neljän luokitusvuoden aikana Citroënilla oli käytettävissä 15 ”luokituspolettia”, joista vain yhden sai hyödyntää viime vuonna. FIA:n viime kaudella käyttöön ottaman uuden polttoainereseptin vuoksi DS3 WRC:n moottorin imusarjan vaati päivityksen, johon tämä mahdollisuus käytettiin. Tänä vuonna DS3 WRC:n päivitysten laskenta alkaa ikään kuin alusta, joten muutoksia voi tehdä vapaammin. Muut tehdasautot ovat keskellä elinkaartaan, joten niihin ei päivityksiä voi suorittaa samaan tahtiin. Kuluvan vuoden alussa DS3 WRC sai uusitun, tehokkaamman moottoriversion, ohjauspyörän lähelle sijoitetulla siivekkeellä käytettävän vaihteensiirron, uuden takaspoilerin ja uudelleen suunnitellun takajousituksen. Portugalin rallissa DS3 WRC-autojen näkyvin muutos sijaitsee etuosassa uuden muodon saaneiden etupuskurin ja – lokasuojien myötä. Muutoksilla on vähennetty auton kokonaisilmanvastusta ja kasvatettu autoa alaspäin painavaa aerodynaamista voimaa.

Personoinnilla tiimikaverit erottuvat toisistaan

Väritykseltään samanlaiset autot on usein vaikea erottaa erikoiskokeella toisistaan. DS3-perusauto on asiakkaan laajasti personoitavissa. Tämä on pidetty mielessä myös ralliautojen uutta väritystä suunniteltaessa ja niinpä kuljettajille annettiin mahdollisuus vaikuttaa oman autonsa katon väritykseen. Uuden värityksen myötä Kris Meeke kilpailee valkokattoisella autolla, Mads Östbergin auton katon väri on grafiitinharmaa ja Khalid Al-Qassimi puolestaan kurvailee punakattoisella DS3 WRC:llä.

Lisätietoja: www.citroen.fi

CITROËN uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy