Ehdotettu päästöraja ei ole ongelma PSA Peugeot Citroënille

EU:n komissio antoi 19.12.2007 esityksen uudeksi henkilöautojen päästörajaksi. Vuonna 2012 tuotannon CO2-päästön pitää keskimäärin alittaa 120 g/km. Rajan ylittävien autonvalmistajien pitää esityksen mukaan maksaa sakkoa.

EU:n komissio haluaa, että Eurooppa näyttää esimerkkiä hiilidioksidipäästöjen alentamisessa. Sen takia komissio on tehnyt esityksen, jonka mukaan autonvalmistajien on päästävä kaikkien valmistajan uusien rekisteröityjen autojen CO2-päästöjen keskiarvossa alle 120 g/km vuoteen 2012 mennessä. Mikäli raja ylittyy ehdotetaan sakoksi 20 euroa per gramma vuonna 2012. Sakko kohoaa vuosittain portaittain (35, 60 ja 95) kohoten lähes sataan euroon vuonna 2015.

Esitys on herättänyt runsaasti vastustusta monilla eri tahoilla. Autonvalmistajat vaativat lisää aikaa ja huomauttavat, että sakkomaksu on jopa 30-kertainen muun teollisuuden päästösakkoihin. Lisäksi eurooppalainen autoteollisuus pelkää kilpailukykynsä puolesta, sillä esitys koskee ainoastaan EU:n alueella valmistettavia henkilöautoja. Muualta tuotavat autot eivät joudu uuden päästösakon kohteeksi.

Toisaalta vihreät ryhmät pitävät esitystä täysin riittämättömänä. Esityksen mukaanhan paljon kuluttavien ja siten myös saastuttavien autojen valmistus ja myynti on edelleen täysin mahdollista, mikäli maksaa päästösakon. Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen ACEA:n mukaan EU:ssa valmistettavien henkilöautojen keskimääräinen hinta nousee esityksen viimeisessä vaiheessa noin 1500 euroa. ACEA:n arvio perustuu siihen, että EU:ssa valmistettavien autojen keskimääräinen päästö olisi vuonna 2015 noin 135 g/km (sakkopäästömaksu 95 euroa x 15 g/km).

PSA Peugeot Citroënin pääjohtaja Christian Streiff muistuttaa, että vielä tässä vaiheessa puhutaan vain EU-komission esityksestä. Hän toteaa kuitenkin, että päästöraja 120 g/km mainittiin ensimmäisen kerran keskusteluissa jo vuonna 1994. PSA Peugeot Citroën nousi vuonna 2006 Euroopan vähäpäästöisimpiä henkilöautoja valmistavaksi yhtiöksi, ja aikoo alittaa vuodelle 2008 asetetun 140 g/km rajan. PSA Peugeot Citroënin tavoitteena on niin ikään kehittää autojaan entistä ympäristöystävällisemmiksi siten, että vuonna 2012 tuotannon päästökeskiarvo alittaa EU-komisson esittämän 120 g/km rajan.

Lisätietoja:
Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 348 1202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi
Risto Immonen, viestintäpäällikkö, Auto-Bon Oy/Citroën, puh. 010 569 7225, GSM 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi