ENSIMMÄINEN CITROËN C-ZERO – TÄYSSÄHKÖAUTO LUOVUTETTIIN OULUN SEUDUN LIIKENTEESEEN

Citroën C-Zero täyssähköauton myötä Oulun Seudun Sähkö astui tiistaina 31.5.2011 mukaan nollapäästöisten autojen nykypäivään. Kaupunkiliikenne synnyttää ajosuoritteeseen nähden suurimmat päästöt ja siksi sähköauto on ihanteellinen liikenneväline ruuhka-alueilla matkalla kohti EU:n asettamien tulevaisuuden ympäristötavoitteiden täyttämistä. Se on lähes äänetön, ajon aikana täysin päästötön ja tarjoaa ilmastoitua tilaa neljälle henkilölle.

”Sähköauto on itsessään päästötön ja muodostaa myös päästöttömän kokonaisuuden silloin, kun lataukseen käytettävä sähköenergiakin on tuotettu päästöttömästi. Oulun Seudun Sähkö toimittaa asiakkailleen kokonaan päästöttömillä energialähteillä, kuten vesi- ja tuulivoimalla tuotettua energiaa.  Sähköverkon näkökulmasta on tärkeää saada kokemusta ja tietoa uusista teknisistä asioista. Näistä lähtökohdista Oulun Seudun Sähkö haluaa edistää sähköautoilun kehitystä ja toimia sähköauton hankkimisessa eturintamassa Oulun seudulla” kiteyttää autohankinnan taustat Oulun Seudun Sähkön toimitusjohtaja Risto Kantola.

Nykyaikainen täyssähköauto

Citroën C-Zero on tavallisesta verkkovirrasta ladattava täyssähköauto, jonka taka-akselille sijoitettu sähkömoottori tuottaa parhaimmillaan 47 kW:n (64 hv) tehon kierroslukualueella 3000 – 6000 rpm. Suurin vääntömomentti on keskikokoisen bensiinimoottorin luokkaa eli 180 Nm. Sähkömoottorille ominaiseen tapaan paras vääntömomentti on käytettävissä kierroslukualueella 0 - 2000 kierrosta. Tämän ja automaattivaihteiston tyyppisen voimansiirron ansiosta C-Zero on erittäin vaivaton ajettava myös syklisessä kaupunkiliikenteessä.

Moottori saa virtansa auton kaksoispohjarakenteeseen sijoitetuista 88 akusta, joiden yhteenlaskettu jännite on 330 volttia. Energiaa akkuihin voidaan varastoida enimmillään 16 kWh. Lataus tyhjästä täyteen maksaa Suomessa energian hinta ja siirtomaksut huomioiden noin kaksi euroa.

Helppo ladata

Citroën C-Zeron lataus on tehty varsin helpoksi: kotona ja työpaikoilla auto voidaan ladata kaikista 16A sulakkeilla varustetuista tavallisista pistorasioista ja pysäköintialueilla sijaitsevista tarkoitukseen soveltuvista lämmitystolpista. Latausverkoston suhteen Suomi on edelläkävijä maailmassa, sillä meillä kattava peruslämmityspistoverkosto valmiina. Ne käyvät joko suoraan tai muutoksin sähköautojen lataamiseen. Akkujen lataaminen täyteen tapahtuu noin seitsemässä tunnissa. Täydellä latauksella Citroën C-Zero kulkee EU-yhdistetyn kulutuksen mukaan mitattuna kaupunkiliikenteessä 144 km, Normaalin latauksen rinnalla autossa on valmius pikalatausjärjestelmälle, jonka avulla akut voidaan ladata      80 % varaustasoon puolessa tunnissa. Ensimmäiset pikalatausasemat asennetaan pääkaupunkiseudulle syyskuussa 2011.

Kaupunkiauto maantiekäyttöön

Citroën C-Zero on ympäristötietoisen yrityksen ja henkilön esimerkillinen valinta. Ulkomittoihin (pituus 3.48 cm) nähden pitkä 2.25 metrin akseliväli tarjoaa hyvät tilat neljälle henkilölle ja 166 litran tavaratilan. Vakiovarusteina tulevat olemaan ohjaustehostin, lukkiintumattomat jarrut, ajovakauden- ja pidonhallinta, sähkötoimiset ikkunat ja ilmastointi. Suorituskyky riittää myös maantiekäyttöön: huippunopeus on 130 km/h, kiihdytys 0-100 km/h sujuu 15 sekunnissa ja ohituskiihdytys 60 – 90 km/h kuudessa sekunnissa.