• Auto-Bon Oy/

Entistä puhtaampia Citroën ja Peugeot -autoja; PSA Peugeot Citroën – yhtymä valmistanut jo 10 miljoonaa HDi-moottoria

Maailman johtava dieselmoottoreiden valmistaja PSA Peugeot Citroën – yhtymä
on sitoutunut pienentämään valmistamiensa autojen hiilidioksidipäästöjä ilmanlaadun parantamiseksi. Konsernin kehittämiä vähäpäästöisiä HDi dieselmoottoreita on myyty jo 10 miljoonaa kappaletta.

PSA Peugeot Citroën – yhtymä esitteli ensimmäisen HDi-moottorinsa vuonna 1998. Nyt näitä edistyksellisiä dieselmoottoreita on myyty jo 10 miljoonaa. HDi-moottoreiden suosion perusteena on niiden pienen kulutuksen ohella kuluttajien lisääntynyt tietoisuus ympäristöasioista ja tätä kautta vähäpäästöisten autojen kasvanut kysyntä.

Hiljaisia ja taloudellisia
HDi-moottorit ovat saaneet kiitosta erinomaisista ympäristöarvoistaan, käyttöominaisuuksistaan ja polttoainetaloudellisuudestaan. HDi-moottorin polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt ovat viidenneksen pienemmät verrattuna edellisen sukupolven dieselmoottoreihin ja 30 prosenttia pienemmät kuin samankokoisella bensiinimoottorilla.

Yhteispaineruiskutusteknologian ansiosta palamisprosessia voidaan HDi-moottoreissa ohjata tehokkaammin. Näin häkäpäästöjä on onnistuttu pienentämään 40 prosenttia, palamattomia hiilivetyjä 50 prosenttia ja hiukkasia 60 prosenttia. PSA:n insinöörit kehittivät myös maailman ensimmäisen hiukkassuodattimen, joka on useimmissa konsernin malleissa vakiovarusteena.

PSA Peugeot Citroën -yhtymän HDi dieselmoottorivalikoima on laaja – pienin moottori on
55-hevosvoimainen, 1.4-litrainen nelisylinterimoottori. Toista ääripäätä edustaa 205-hevosvoimainen 2.7-litrainen V6-moottori. Taloudellisuuden lisäksi HDi-moottorilla varustetut autot ovat käyntiääneltään perinteisiin dieselautoihin verrattuna hyvin hiljaisia.

Euroopan johtava autonvalmistaja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä
HDi-moottorien menestyksen myötä PSA-yhtymästä on tullut Euroopan johtava autonvalmistaja hiilidioksidipäästöjen alentamisessa. Jo toista vuotta peräkkäin PSA on saavuttanut ykkössijan Ranskan ympäristön ja energianhallinnan viraston ADEME:n ylläpitämällä ranking-listalla autonvalmistajista, jotka huomioivat hiilidioksipäästöt tuotannossaan parhaiten. Vuonna 2006 konsernin valmistamien autojen hiilidioksidipäästö oli keskimäärin 140 g/km, mikä on vähemmän kuin millään muulla autonvalmistajalla Ranskan markkinoilla.

Lisätietoja:
Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 348 1202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi
Risto Immonen, viestintäpäällikkö, Auto-Bon Oy/Citroën, puh. 010 569 7225, GSM 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi