Ex-formulakuljettajalle rallin maailmanmestaruus

Entinen Formula 1- kuljettaja Robert Kubica varmisti Espanjan MM-rallissa maailmanmestaruuden WRC2- luokassa. Formula 1:n MM-sarjassa hän ehti ajaa 76 osakilpailua voittaen yhden osakilpailun. Rallin MM-sarjassa Kubica on ajanut vasta kuluvan kauden ja ehtinyt jo voittaa WRC2-luokan osakilpailun neljästi.

Vuoden alusta rallin maailmanmestaruussarjan toiseksi korkeimmalla tasolla, eli WRC2-luokassa ajava puolalainen Robert Kubica varmisti mestaruuden jo sarjan viimeistä edellisessä osakilpailussa. Kauden aikana hän on voittanut ryhmässään neljä osakilpailua ja sijoittui Suomen MM-rallissa luokan toiseksi. Hän on saavuttanut kauden aikana yhteensä 144 pistettä, korkeimman mahdollisen pistemäärän ollessa 150.

WRC2- luokassa ajetaan WRC1- luokan huippuautoihin pohjautuvilla nelivetoisilla, mutta hieman WRC-kalustoa alemmalla suorituskyvyllä varustetuilla autoilla. Kubica on kilpaillut sarjassa Citroën DS3 RRC-autolla. Hän ajoi elämänsä ensimmäisen sorarallin vasta tänä keväänä Portugalissa. Puolalaiskuljettajan hyvät suoritukset myös soralla ovat luoneet pohjan menestykselle ja yllättäneet rallia seuraavat tahot myönteisesti.

Kauden päätösralliin Mikko Hirvosen tallikaverina

Rallin MM-sarjan päättävään Walesin ralliin marraskuun puolivälissä Robert Kubica osallistuu täysiverisellä Citroën DS3 WRC-autolla Mikko Hirvosen tallikumppanina.

-          Tulosten perusteella joku voi ajatella, että tämä mestaruus ja osakilpailuvoitot ovat tulleet helposti. Voin vakuuttaa, että näin ei ole. Kaikki kilpailut ovat olleet vaikeita alusta loppuun. Jokainen osakilpailu on ollut erilainen ja tarjonnut uusia haasteita. Olemme tehneet kartturini ja tiimin kanssa paljon töitä menestyksen eteen ja tavoittelen luonnollisena askeleena urallani ensi kaudelle tallipaikkaa WRC1-autolla koko sarjaan, Robert Kubica summaa menestyksellistä WRC2- kauttaan.

Robert Kubica kuului Formula 1- sarjan suuriin lupauksiin saadessaan vuonna 2006 sopimuksen Sauber-tallin testi- ja kolmoskuljettajana. Kesken kauden hän nousi tallin kakkoskuljettajaksi Jacques Villeneuven tilalle ja ylsi jo uransa kolmannessa osakilpailussa kolmanneksi. Yhteensä kausien 2006 – 2010 aikana hän nousi palkintokorokkeelle yhteensä 12 kertaa. Lupaava Formula 1 ura katkesi Italiassa helmikuussa 2011 sattuneeseen onnettomuuteen, jossa kuntouduttuaan hän on ajanut rallia EM- ja MM-tasoilla. Siirtyminen täyspainoisesti rallin MM-sarjaan tapahtui tänä vuonna.

Lisätietoja: www.citroen.fi

Auto-Bon Oy / Citroën-viestintä