Kimi Räikkönen, Sébastien Loeb ja Citroën valloittivat kesäisen Helsingin keskustan

Viranomaisten arvion mukaan noin kaksikymmentätuhatta silmäparia sai kokea esimakua tulevasta Suomen MM-rallista, kun lajin seitsenkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb ja formula ykkösten maailmanmestari Kimi Räikkönen järjestivät Citroën DS3 WRC- autoilla näyttävän rallishow´n Helsingin Esplanadilla.

Red Bullin sekä Citroënin järjestämä vauhdikas tapahtuma toi Suomen MM-ralliin valmistautuvat huippukuskit keskelle Helsinkiä. Tapahtuma oli avoin ja ilmainen yleisölle. Perinteisenä kaupunkilaisten ajanviettopaikkana tunnettu Esplanadin puisto muuttui kahdeksi tunniksi ralliammattilaisten temmellyskentäksi. Sébastien Loeb ja Kimi Räikkönen hyppäsivät Citroën DS3 WRC:n rattiin ja ajoivat vauhdikkaan ja viihdyttävän show'n suomalaisille rallifaneille.

Red Bull Show Runin rata kulki Esplanadin puiston ympäri. Kuskit starttasivat Pohjoisesplanadilta Kauppatorin päästä ja kurvasivat Mikonkadun ja Korkeavuorenkadun kohdalta Eteläesplanadille. Rallitaiturien ajonäytös jatkui Eteläesplanadilta Unioninkatua pitkin ja Havis Amandan patsasta sivuten takaisin lähtöruutuun. Kummallakin Esplanadin pitkällä suoralla Loeb ja Räikkönen lennättivät Citroen DS3 WRC -autonsa vauhdikkaista hyppyreistä ilmaan ja yleisö piti näkemästään. Kumpikin kuljettaja viihdytti yleisöä kahdella kolmen kierroksen mittaisella ajorupeamalla.

Kotikentällään ajanut Kimi Räikkönen oli tyytyväinen kokemaansa ja näkemäänsä.

- Oli kiva nähdä, että paikalle oli saapunut paljon innostunutta yleisöä. Moni helsinkiläinen ei pääse seuraamaan rallia, joten oli kiva esitellä heille lajiamme, Räikkönen totesi.

Viime vuonna Räikkönen ja Loeb osallistuivat vastaavaan tapahtumaan Portugalissa. Kumpikin kuljettaja piti Esplanadin mukulakivikatua haastavana ajoalustana.

- Mukulakivikatu oli liukas. Ajoimme toki turvallisesti ja ilman riskejä. Pääasia oli, että paikalla saapunut yleisö koki, miltä nykyaikainen ralliauto näyttää ja kuuluu. Hirveän usein vastaavia tapahtumia ei pystytä järjestämään. Toivottavasti tykkäsivät, Räikkönen jatkoi.

Myös Sébastien Loeb piti näkemästään.

- Paikalla oli paljon ihmisiä, enemmän kuin odotin. Hieno paikka ja hyvä tunnelma. Katu oli kapea, mutta emme tietysti ottaneet mitään riskejä. Citroënin ajettavuus on niin hyvä, ettei liukas kivipinta tuottanut mitään ongelmia, Loeb muistutti.