Kokonaan uusi Citroën C5

Citroën C5:n toisen sukupolven kehitys ja suunnittelu kiteytettiin sanaan laatu. Työn tulokset näkyvät niin uutuuden muodoissa, ergonomiassa, tiloissa kuin yksityiskohdissa. Matkustaessa laadun aistii korkeatasoisena mukavuutena, joka syntyy mainioiden jousitusten ja alhaisen melutason avulla.

Uusi Citroën C5 nousee monella tavalla luokkansa kärkeen. Suuri osa C5:n rakenteista ja varusteista on kehitetty merkin lippulaivasta, C6:sta. Muun muassa alustan perusrakenne ja äänieristys ovat peräisin suoraan ylellisten edustusautojen sarjassa kilpailevasta isoveljestä.

Veistoksellisia muotoja

Citroën irrottautuu uuden C5:n myötä valtavirrasta ja antaa aikaisempaa enemmän arvoa korkeatasoiselle ranskalaiselle taiteelle, minkä näkee auton muodoista. Merkin ilmettä, bumerangimaisia ajovaloja ja kahta Citroën-merkistä lähtevää vaakalinjaa on jalostettu entisestään. Auton mittasuhteet, pitkä keula ja lyhyt perä paljastavat heti, että kyseessä on Citroën.

Edelliseen C5:een verrattuna akseliväli on kasvanut 65 mm ja on nyt peräti 2815 mm. Pitkä akseliväli luo erinomaisen perustan niin tilavalle matkustamolle kuin erinomaisille ajo-ominaisuuksille. Kori on kasvanut kahdeksan senttiä pituutta ja reilut kolme senttiä leveyttä, mutta se on aikaisempaa reilut kaksi senttiä matalampi.

Tyylikäs porrasperäinen kori on sivulta katsottuna virtaviivainen – suorastaan coupémainen. Takaikkunan muotoilussa on piirteitä C6:sta. Myös C5:n farmarimalli, Tourer, on uudessa sukupolvessa merkittävästi aikaisempaa dynaamisemman ja linjakkaamman näköinen. Tourerin muotoilussa keskityttiin luomaan kokonaisuus, joka on tasapainoinen keulamaskista takavaloihin saakka.

Huippuluokan istuinmukavuus

Uuden C5:n ohjaamon suunnittelussa panostettiin ajajan tarpeisiin ja toiveisiin. Päämääränä oli tehdä hallintalaitteiden käytöstä niin helppoa, että kuljettaja voi keskittyä täysin tiehen ja ajamiseen. Ergonomian lisäksi myös istuinmukavuutta pidettiin tässä suhteessa erittäin tärkeänä.

Uusi Citroën C5 tarjoaa mahdollisuuden rakentaa auto yksilöllisesti omien toiveiden mukaiseksi. Sen takia siihen on saatavissa kaksi erilaista etuistuintyyppiä. Mukavuusistuimessa on painotettu hyvinvointia ja rentoutumista. Dynaamisissa istuimissa puolestaan on tarjolla enemmän tukea ja ne sopivat urheilullisemmin ajamiseen asennoituville.

Citroën C5 Exclusivessa on vakiona (muihin varusteversioihin lisävarusteena) istuin, jossa selkänojan yläosan kaltevuus on erikseen säädettävissä. Tässä huippuistuimessa on myös hierova toiminto, jollainen on tähän saakka ollut saatavissa vain kalleimpiin edustusautoihin.

Ohjauspyörä on nyt samalla tavoin kiinteäkeskiöinen kuin C4:ssä ja C4 Picassoissa. Ohjauspyörään on koottu suuri osa ajon aikana tarvittavista toiminnoista, minkä ansiosta kuljettajan ei tarvitse irrottaa otettaan siitä. Katkaisimet ovat aina samalla kohtaa, joten niitä on helppo käyttää. Toinen kiinteäkeskiöisen ohjauspyörän eduista on se, että turvatyyny on aina oikeassa asennossa kuljettajaan nähden ja se on näin voitu suunnitella juuri oikean muotoiseksi.

Mittaristossa on kolme pyöreää näyttöä, joissa viisarit kiertävät mittarien ulkokehällä. Uusien viisarien ansiosta mittareita on aikaisempaa helpompi lukea ja niiden keskelle on voitu sijoittaa tavallista suuremmat näyttöruudut. Kuljettajan kannalta tärkeät tiedot näytetään mittaristossa, kun taas mukavuuteen liittyvä tieto (kello, lämpötila ym.) on kaikkien matkustajien nähtävissä kojelaudan keskellä.

Ensimmäisessä luokassa

Uudessa Citroën C5:ssä on haluttu kaikin tavoin korostaa merkille ominaista mukavuutta. Citroënissa mukavuus muodostuu väljien tilojen, hienojen materiaalien, testatun turvallisuuden ja äänettömyyden yhdistelmästä.

Sisätilat jatkavat ulkomuotojen lähes taiteellista veistoksellisuutta. Värien ja materiaalien harmoniaan on kiinnitetty erityistä huomiota pienintä yksityiskohtaa myöten. Citroën C5:en kehitettiin jopa aivan uusi erittäin pehmeä ylellinen nahkaverhoilu, jollaista ei ole aikaisemmin ollut saatavissa edes C6:een. Istuimien lisäksi kojelauta, ovet ja keskikonsoli on verhoiltu nahalla. Tämän verhoilun myötä tulee vakiona myös sivuturvatyynyt taakse, erityisen korkeatasoiset stereot sekä panoraamakatto Toureriin.

Uutta Citroën C5:tä kehitettäessä kiinnitettiin ennen näkemättömän paljon huomiota auton melutasoon ja värinöiden vaimentamiseen. Aerodynamiikkaa hiottiin muun muassa tuulilasin pilarien ja pyyhkijöiden ja taustapeilien kohdalla äänten vaimentamiseksi. Lisäksi ovissa ja korissa on peräti kolminkertainen tiivistys, jolla ylimääräinen melu saadaan pidettyä auton ulkopuolella.

Melua torjutaan myös akustisella laminoidulla tuulilasilla ja myös sivulasit ovat laminoidut (varusteversiosta riippuen vakio- tai lisävaruste). Melutasoa on alennettu myös renkailla, jotka on suunniteltu yhteistyössä Michelinin kanssa juuri C5:een ja sen jousitukseen sopiviksi.

Tieto korkeatasoisesta turvallisuudesta lisää omalta osaltaan mukavuutta. Uuden Citroën C5:n ohjaamossa on kattava turvavarustus aina seitsemää turvatyynyä myöten. Uutuus oli jo Euro NCAP -törmäystestissä, missä se saavutti vaivattomasti parhaan mahdollisen tuloksen (viisi tähteä) matkustajaturvallisuudesta. Myös lapset ovat C5:ssä hyvin turvassa, sillä tästä kohdasta auto sai neljän tähden arvosanan.

Huippulaatua

Citroën on investoinut uuden Citroën C5:n laatuun enemmän kuin yhteenkään aikaisempaan automalliinsa. Päämääränä on täyttää C5-asiakkaiden toiveet kaikilla osa-alueilla myös auton kestävyyden ja luotettavuuden osalta. Varsinkin sähkölaitteiden suunnittelussa käytettiin erityistä tarkkuutta ja niiden toimintaa testattiin kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Uuden C5:n laatu on haluttu nostaa markkinoiden parhaiden automerkkien tasolle.

Tavoitteen toteutumiseksi jokaiselle suunnittelutiimin osalle asetettiin omat päämäärät. Autoa koeteltiin niin kylmäkammiossa kuin Saharan kuumuudessa. Jopa yksittäiset lisävarusteet ja niiden vaikutus auton rakenteisiin on tutkittu tarkkaan. Uusi C5 oli ensimmäisessä vaiheessa monipuolisissa kokeissa tehtaan korkealuokkaisissa laboratorioissa.

Toisessa vaiheessa autoilla ajettiin yli kaksi miljoonaan testikilometriä, sillä tekniikan kehittymisestä huolimatta vasta ajo todellisissa olosuhteissa paljastaa autosta kaiken mahdollisen. Kolmannessa vaiheessa Citroën luovutti yli 250 uuden C5:n esisarjan autoa käyttäjille Ranskassa ja Saksassa. Näillä autoilla on ajettu laadun varmistamiseksi kolme miljoonaa kilometriä ennen uutuuden myynnin alkua. Näin Citroën C5 on käynyt läpi ainutkertaisen yli viiden miljoonan kilometrin testiohjelman.

Citroën C5 valmistetaan isoveljensä C6:n tavoin Rennesin tehtaalla, jonne PSA Peugeot Citroën on keskittänyt suurimpien ja ylellisimpien henkilöautojen tuotannon. Tehtaalla on toiminnastaan ISO 9001 luokitus ja ympäristöystävällisyydestään ISO 14001 luokitus.

Ainutlaatuinen valintamahdollisuus

Uuden Citroën C5:n alustan perusrakenne on peräisin edustusautoluokan C6:sta. Uutuudessa on painotettu mukavuuden lisäksi myös ohjauksen tarkkuutta ja korkealuokkaisia ajo-ominaisuuksia. Ainutlaatuista automaailmassa on se, että ostaja voi valita, haluaako Citroënille ominaisen Hydractive 3+ -jousituksen vai ensimmäistä kertaa tähän malliin saatavan teräsjousituksen.

Uudessa C5:ssä on edessä kaksoistukivarsilla toteutettu jousitus. Sen ansiosta pyörä pysyy tavallista tarkemmin pystyssä ajorataan nähden, mikä lisää pitoa ja tarkkuutta kaikissa ajotilanteissa. Takana monivarsijousitus on kiinnitetty tukevasti erilliseen kevytmetalliseen runkoon, jolloin myös siellä pyörien liikkeet on saatu erittäin hyvin hallintaan. Apurungon avulla tärinä ja melu on kuitenkin eristetty korin ulkopuolelle.

Hydractive 3+ -jousituksessa on kaksi perussäätöä, joita käytetään automaattisesti ajotilanteen mukaan. Auton tietokone tarkkailee kaiken aikaa antureiden välittämää tietoa ohjauspyörän kulmasta, pituussuuntaisesta kiihtyvyydestä, pyörien liikkeistä jne. ja tekee päätökset jousituksen asetuksesta saamansa tiedon perusteella. Halutessaan kuljettaja voi valita keskikonsolin katkaisimesta Sport-asennon, jolloin jousitus toimii urheilullisuutta painottaen. Jousitukseen sisältyy myös mahdollisuus säätää auton korkeutta. Tourerissa on tavaratilassa erillinen kytkin, jolla voidaan säätää lastauskorkeutta. Hydractive 3+ -jousituksen myötä varustukseen tulevat myös sähkötoiminen seisontajarru ja mäkilähtöavustin.

Monipuolinen moottorivalikoima

Citroën C5:een on heti alusta alkaen tarjolla peräti seitsemän voimanlähdettä, joista kolme on bensiini- ja neljä dieselmoottoreita.

Bensiinimoottoreina ovat neljäsylinteriset 1,8- ja 2,0-litraiset sekä 3,0-litrainen V6. Kolmelitrainen on nyt aikaisempaa tehokkaampi ja vääntävämpi, sillä sen suurin teho on 155 kW ja vääntömomentti 290 Nm.

Suomessa uuden verotuksen myötä suositummiksi nousevat todennäköisesti neljä HDi-moottoria, joiden tehot ovat 80 kW, 100 kW, 125 kW ja 150 kW. Kahden pienimmän dieselmoottorin kulutus on niin alhainen (yhdistetty EU-kulutus 5,6/6,0 l/100km), että niillä varustettuna Citroën C5 kuuluu valmistajan ympäristöystävälliseksi määrittelemiin Airdream-malleihin.

Tehokkaimpien bensiini- ja dieselmoottoreiden yhteydessä on aina kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Sen saa myös 100 kW:n tehoiseen HDi-moottoriin lisävarusteena. Kaksilitraiseen bensiinimoottoriin puolestaan saa lisävarusteena nelivaihteisen automaatin. Neljäsylinteristen bensiinimoottorien ja 80 kW:n tehoisen HDi-moottorin yhteydessä on vakiona viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, tehokkaampien HDi-moottorien kanssa vaihteita on kuusi.

Valinnanvaraa

Citroën C5:n ostaja voi räätälöidä itselleen juuri mieleisensä yksilön, sillä laajan moottorivalikoiman, kahden korimallin ja kahden jousituksen lisäksi valittavana on neljä varustetasoa. Ambiancen ja Dynamiquen yhteydessä käytetään teräsjousia kun taas Confortissa ja Exlusivessa on aina Hydractive 3+ -jousitus.

Citroënin tapaan jo perusvarustus on hyvin kattava, sillä Ambiancessa on vakiona muun muassa vakionopeudensäädin ja -rajoitin, ajotietokone, automaattinen ilmastointi ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet niin edessä kuin takana. Varustetasoa nostamalla tai valitsemalla laajalta tehdasvarustelistalta C5:stä voi helposti tehdä todellisen loistoauton.

Citroën C5 Sedanin toimitukset alkavat kesäkuussa ja Tourerien heinäkuussa. Hinnat alkavat bensiinimoottorilla 25 600 eurosta ja dieselinä 26 900 eurosta. Farmarin eli Tourerin lisähinta on kaikissa moottori- ja varustevaihtoehdoissa 1500 euroa.