Lisää persoonallisia Citroëneja

Citroënin uuden aikakauden aloittanut C4 Cactus on ylittänyt sille asetetut tavoitteet, ja sen tuotantoa piti kiihdyttää. Citroën on esitellyt kookkaamman Aircross Conceptin, jonka pohjalta kehitetään mallistoon uusi suosikkiluokassa kilpaileva katumaasturi.

Citroën on ammentanut historiastaan rohkeita linjoja ja persoonallisia ratkaisuja, jollaisiin muut autonvalmistajat eivät pysty. Uusi suunta aloitettiin vuosi sitten myyntiin tulleella C4 Cactuksella, josta on tullut suurmenestys. Autoja ei ole saatu tehtaalta riittävästi vastaamaan kysyntää, minkä takia tuotantokapasiteettia piti lisätä.

Yksilöllinen ja massasta erottuva C4 Cactus ei jää ainoaksi uuden tyylisuunnan edustajaksi, vaan se saa aikanaan rinnalleen isoveljen. Citroën Aircross Concept antaa viitteitä siitä, että erittäin suosittuun katumaasturiluokkaan on tulossa hyvin merkittävä haastaja.

Aivan pikkuveljensä C4 Cactuksen tapaan myös Aircross Concept jättää maasturimaisen kulmikkuuden kauas taakseen ja nousee tyylikkyydellään aivan uudelle tasolle. Keulan ilmeessä kaksitasoisine valoineen on lainaa uudesta C4 Picassosta, kun taas perän kolmiulotteiset takavalot vievät ajatukset DS-malleihin.

Ylellinen, ylivoimainen mukavuus on ollut Citroënin valtti vuosikymmenien ajan ja Aircross Conceptin sisustus jatkaa samalla linjalla. Ohjaamosta on riisuttu kaikki häiriötekijät ja kojelautaa voi kuvailla pelkistetyksi. Matkustajilla on runsaasti tilaa ja he voivat nauttia erilaisista oivaltavista ratkaisuista, joita löytyy kaikkialta Aircross Conceptista.

Konseptiauto on rakennettu PSA Peugeot Citroënin uudelle mukautuvalle EMP2-perusrakenteelle, jota käytetään esimerkiksi C4 Picassossa. Akseliväli on venytetty 2,8 metriin, millä varmistetaan runsaat tilat ja vakaa ajettavuus. Kori on kuitenkin vain 4,58 metrin pituinen eli pyörät on sijoitettu järkevästi kulmiin.

Ympäristöä kunnioittaen Aircross Concept on lataushybridi, jossa on 160 kW kehittävän ahdetun 1,6-litraisen bensiinimoottorin lisäksi takana 70 kW tehoinen sähkömoottori. Kahden moottorin yhdistelmällä auto on ulkonäkönsä mukaisesti nelivetoinen.

Täyteen ladatun litiumioniakuston voimalla voi ajaa 50 kilometriä, ennen kuin tarvitaan bensiinimoottorin apua. Yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,7 l/100 km ja CO2-päästöt 39 g/km. Erittäin hyvästä taloudellisuudesta huolimatta suorituskyky on urheiluautoluokkaa, sillä kiihdytys 0-100 km/h sujuu 4,5 sekunnissa.

Tekniset tiedot

Pituus: 4.58 m

Leveys: 2.1 m

Korkeus: 1.73 m