Loeb säväytti Citroënin moottoriurheiluvuodelle hyvän alun

Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb säväytti Monte Carlo-rallissa ajamalla eniten erikoiskokeiden nopeimpia aikoja. Rallin rinnalla Citroën ainoana autonvalmistaja osallistuu samanaikaisesti myös vakioautoilla ajettavaan rata-autoilun MM-sarjaan. Citroën nähdään lisäksi rallicrossin MM-sarjassa mestaruutta puolustamassa.

Kauden avauskilpailussa Sébastien Loeb tykitti yhdessä Kris Meeken kanssa enemmän parhaita erikoiskoeaikoja kuin muiden tallien kuljettajat yhteensä. Citroën-pilottien nimiin merkittiin kahdeksan nopeinta aikaa, Fordin yksityiskuljettaja Robert Kubica kirjasi neljä parasta aikaa nimiinsä ja Volkswagenin Sébastien Ogier saalisti kaksi pohja-aikaa. Valitettavasti Sébastien Loebin kilpailu sai kolauksen hänelle harvinaisen ajovirheen aiheuttaman vuorenseinämän väkivaltaisen kohtaamisen kautta. Kuuden minuutin aikahukasta huolimatta kestomestari kipusi kilpailun kahdeksanneksi. Kaden avausrallin jälkeen Loeb keskittyy leipätyöhönsä vakioautojen WTCC-sarjassa.

Vakioautosarjan moottorista vauhtia

Citroën Racing on edelleen kehittänyt DS3 WRC-autoaan. Suurin muutos tälle vuodelle löytyy kireämmästä moottorista, joka on käytännössä siirretty WTCC-vakioautosarjan rata-autosta WRC-autoon. Uuden voimanlähteen vaikuttavin muutos on moottorin suurempi huipputeho aikaisempaan moottoriin verrattuna ja siirtyminen nokka-akseleiden pyörittämiseen hammasrattaiden välityksellä. Rata-autoon verrattuna ralliauton moottori tarjoaa voimaa laajemmalla moottorin käyntinopeusalueella.

WRC-autossa muita uusia asioita tälle kaudelle ovat siirtyminen hydrauliseen vaihteensiirtoon, jossa vaihteita komennetaan ohjauspyörän alle asennetulla siivekkeellä. Uudistuksia on tehty myös takajousitukseen ja painojakaumaan. Lisää suorituskykyyn vaikuttavia muutoksia on luvassa kevään Portugalin rallista alkaen.

Rallin MM-sarjassa mukana kaikilla tasoilla

Citroën on mukana rallin MM-sarjassa ainoana autonvalmistaja kaikilla tasoilla, joita ovat WRC1, WRC2 ja WRC3. WRC1-luokassa tehdastallien kuljettajat ottavat mittaa toisistaan kaikkein kireimmällä kalustolla eli WRC-autoilla. Porrasta alemmassa WRC2-luokassa kilpaillaan omasta maailmanmestaruudestaan teknisesti hieman vähemmän viritetyillä turboahdetuilla nelivetoisilla R5-luokan autoilla. WRC3-luokassa puolestaan kilpaillaan etuvetoisilla turboahdetuilla DS3 R3-autoilla. Tässä luokassa 1.1.1986 jälkeen syntyneet eli siis kilpailukauden alkaessa alle 29-vuotiaat kuljettajat ajavat omasta Junioreiden Maailmanmestaruudesta kuudessa MM-rallissa. Tässä sarjassa on tiiminä mukana suomalainen Printsport Oy ajattamassa norjalaista kuljettajaa.

Näiden lisäksi aloittelevat kuljettajat voivat asfalttiralleissa hakea kokemusta 120-hevosvoimaisella Citroën DS3 R1-autolla.

Vakioautoista haetaan täyspottia

Citroën Racing osallistui viime kaudella ensimmäisen kerran vakioautojen WTCC-sarjaan. World Touring Car Championship-sarja on ralliautoilun MM-sarjaa maantieteellisesti laajempi kokonaisuus. Pisteitä kartutetaan osakilpailuissa Etelä-Amerikassa, Afrikassa, Euroopassa, Venäjällä, Japanissa, Kiinassa, Malesiassa ja Lähi-Idässä. Kaksitoista osakilpailua käsittävä sarja alkaa maaliskuussa Argentiinasta ja päättyy marraskuun lopulla Qatariin.

Viime kaudella Citroën Racing puhdisti palkintopöydän jättämättä muruakaan muille: valmistajien mestaruuden lisäksi Citroën-kolmikko José Maria Lopez, Yvan Muller ja Sébastien Loeb miehittävät kaikki henkilökohtaiset MM-mitalisijat. Tällä kaudella Citroën lähtee pistemetsästykseen neljän kuljettajan voimin.

Rallicrossin MM-sarjassa mestaruus puolustettavana

Rallicrossin tuoreessa WRX-sarjassa Citroënilla ajavalla Petter Solbergilla on kautta aikojen ensimmäinen sarjan maailmanmestaruus puolustettavana. Oman tallinsa kautta sarjassa ajava, toistaiseksi viimeisenä ei-ranskalaisena kuljettajana vuonna 2003 rallin maailmanmestaruuden voittanut, norjalainen ilopilleri jatkaa alkavalla kaudella Super Car-luokan DS3-autollaan mestaruuden jahtaamista.

Rallin MM-sarjan osakilpailut 2015:

22-25.1.                                         Monte Carlo                                   lumella/asfaltilla ajettu kilpailu
12-15.2.                                         Ruotsi                                            lumella ajettava kilpailu
5-8.3.                                             Meksiko                                         soralla ajettava kilpailu
23-26.4.                                         Argentiina                                      soralla ajettava kilpailu
21-24.5.                                         Portugali                                        soralla ajettava kilpailu
11-14.6.                                         Italia                                               soralla ajettava kilpailu
2-5.7.                                             Puola                                             soralla ajettava kilpailu
30.7-2.8.                                        Suomi                                            soralla ajettava kilpailu
20-23.8.                                         Saksa                                            asfaltilla ajettava kilpailu
10-13.9.                                         Australia                                        soralla ajettava kilpailu
1-4.10.                                           Ranska                                          asfaltilla ajettava kilpailu