Maailman ympäri Citroën C-Zero sähköautolla

Ensimmäisen kerran autoilun historiassa matka maailman ympäri tehdään sarjavalmisteisella sähköautolla. Helmikuun alussa Ranskasta alkanut The Electric Odyssey- retki päättyy 17 maan läpiajon jälkeen syyskuun lopussa Pariisin Autonäyttelyyn.

The Electric Odyssey on kahden nuoren ranskalaisen insinöörin idea. Xavier Degon ja Antonin Guy ovat molemmat työssään perehtyneet sähköautoilun tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Heidän matkansa tavoitteena on osoittaa nykyaikaisen sarjatuotantona valmistetun sähköauton soveltuvuus jokapäiväiseksi käyttöautoksi eri puolilla maailmaa.

17 maata – 25 000 kilometriä

Autoilun aikakirjoihin pysyväksi merkinnäksi jäävä matka alkoi 11. helmikuuta Strasbourgista Ranskasta. Reitti kulki Belgian läpi Rotterdamin satamaan Hollantiin. Siellä Citroën C-Zero lastattiin laivaan, joka purki USA:n teillä ennennäkemättömän sähköauton New Yorkin satamaan kuluvan maaliskuun alussa. New Yorkista reitti kulkee Chicagon kautta Nebraskan ja Utahin osavaltioiden läpi Kaliforniaan. San Franciscosta matka jatkuu merirahtina yli Tyynenmeren Tokioon. Aasian kierroksen aikana Citroën C-Zero kulkee Japanin, Singaporen, Thaimaan ja Kiinan länsiosien kautta Kazakstanin läpi Venäjälle. Reitti koukkaa Moskovan kautta, josta taival suuntautuu Ukrainaan ja edelleen Puolan ja Tsekin läpi Saksan kautta päätöspisteeseen Pariisiin.

Kilometrejä 17 maan kautta kulkevan The Electric Odysseyn aikana Citroën C-Zeron mittariin kertyy noin 25 000 km. Latauskulujen on laskettu olevan 250 euroa eli noin 320 USA:n dollaria.

Reaaliaikainen seuranta netin kautta

The Electric Odysseyn etenemistä ja tapahtumia voi reaaliaikaisesti seurata osoitteesta http://www.electric-odyssey.com/. Sivustolta on kuvakerronnan lisäksi linkit projektin Facebook- ja Twitter-sivuille. Matkan virstanpylväistä kuljettajat syöttävät filmimateriaalia myös YouTube-sivustolle.