Madridin kansainvälinen autonäyttely 25.5.–4.6.2006 Uusi Citroën Jumper ensiesittelyssä

Citroën esittelee Madridin autonäyttelyssä lukuisia maailmanuutuuksia. Niistä suurin rooli on täysin uudella Jumper -tavara-autolla. Citroënin osastolla pääsee tutustumaan myös C5-mallistoa täydentävään HDi-moottoriin, kuusivaihteiseen C4:n robottivaihteistoon sekä C4 sedaniin. Konseptiauto C-Buggy on myös ensimmäistä kertaa esillä.

Citroën on vahva tekijä Euroopan tavara-automarkkinoilla yli kymmenen prosentin markkinaosuudellaan. Täysin uuden Jumperin esittely onkin merkittävä tapahtuma koko Euroopan tavara-autokaupassa. Jumper on kehitetty ja valmistetaan PSA:n (Peugeot-Citroën) ja Fiatin yhteistyönä. Ensimmäinen Citroën Jumper tuli markkinoille 12 vuotta sitten. Nyt uuden mallin esittelyn myötä asiakkaille tulee myös enemmän valinnanvaraa akselipituuksiin, painoluokkiin ja kuormatilavuuksiin. Käytännöllistä muotoilua Uuden Jumperin ulkonäköä hallitsee vahva keula, joka tuo autoon näyttävyyttä ja käytännöllisyyttä. Jykevä, hyvin suojattu puskuri kestää hyvin kolhuja ja korkealle sijoitetut bumerangin muotoiset ajovalot valaisevat tehokkaasti ja ovat iskuilta hyvin suojassa. Myös auton sivuilla on leveät suojalistat, jotka ehkäisevät auton naarmuuntumista. Suurikokoiset ulkopeilit tarjoavat hyvän näkyvyyden taaksepäin. Peilit on myös suojattu hyvin kolhujen varalta. Turvallisuutta liikenteessä parantavat peileihin asennetut suuntavilkut. Korkealle sijoitetut takavalot ovat myös tavanomaista suuremmat. Jumperin monipuolisuus alkaa jo värivalikoimasta, josta löytyy peräti 12 ulkoväriä. Ohjaamoon on otettu vaikutteita henkilöautoista ja suunnittelun lähtökohtana on ollut kuljettajan ja matkustajien viihtyminen ja ergonomia. Toimittaahan tavara-auto monelle toimiston virkaa. Jumperissa on uusi verhoilu, joka ulottuu nyt myös ovipaneeleihin. Kaikkien versioiden kuljettajanistuimessa on pitkittäissäätö sekä selkänojan kallistuksensäätö ja valinnaisena istuimiin saa lisää säätömahdollisuuksia. Kyynärnoja kuuluu vakiovarusteisiin. Kuljettajaa helpottavat selkeästi ryhmitellyt näytöt ja suoraan käden ulottuvilla olevat säätimet. Vaihteenvalitsin on sijoitettu kojelautaan, mikä on paras mahdollinen ratkaisu niin ergonomian kuin tilankäytönkin kannalta. Kaikkien Jumpereiden vakiovarusteisiin kuuluu kojelaudan päällä oleva säädettävä työtaso, johon voi kiinnittää esimerkiksi erilaisia työssä tarvittavia papereita. Tupakansytyttimen lisäksi kojelaudassa on erillinen 12 voltin virtalähde. Jumperissa on runsaasti erilaisia säilytyslokeroita, kuten kannettavalle tietokoneellekin sopiva lukittava hansikaslokero, istuinten alle sijoitetut laatikot ja suuret ovilokerot. Valinnaisvarusteena autoon saa muun muassa 22-litraisen kattolokeron. Lisää vaihtoehtoja Uuden Jumperin valinnanvara on kasvanut entisestään. Nyt auton saa jopa neljän tonnin painoisena kuorma-autona, minkä Citroën uskoo vievän merkin uusien käyttäjäryhmien ulottuville. Uusien painoluokkien myötä Jumperin taka-akselia on kehitetty kasvaneiden massojen vaatimusten mukaiseksi ja nyt taakse voi valita myös ilmajousituksen. Sen yhtenä etuna on tavaratilan matalan, versiosta riippuen 53 tai 56 cm korkuisen, nostokynnyksen laskeminen vielä seitsemällä sentillä. Jousitus pitää auton ajon aikana vakiokorkeudella kuormasta riippumatta ja tarjoaa poikkeuksellisen korkeatasoisen matkustusmukavuuden. Uusien painoluokkien lisäksi Jumperin tavaratilan maksimikoko on kasvanut aiemmasta 14 kuutiometristä 17 kuutiometriin. Pienimmillään tavaratilaa on kahdeksan kuutiota. Lastausta helpottaa matalan nostokynnyksen lisäksi 180 astetta aukeavat ovet. Joissakin versioissa ovet aukeavat jopa 270 astetta. Akselivälivaihtoehtoja Jumperissa on kolme. Vakiokorimalleja ovat umpipakettiauto, sivuikkunallinen pakettiauto ja pikkubussi, minkä lisäksi tarjolla on erilaisia alustavaihtoehtoja. Moottorivaihtoehtoina uuteen Jumperiin ovat 2,2-litrainen 74 kW:n (101 hv) ja samankokoinen 88 kW:n (120 hv) tehoinen HDi-moottori sekä 3,0 litran 115 kW:n (157 hv) HDi. Kahden tehokkaimman moottorin yhteydessä on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Ensimmäisessä versiossa vaihteita on viisi. Kaikki moottorit alittavat Euro IV -päästörajat. Jumperissa on silminnähtävien muutosten lisäksi täysin uudelleensuunniteltu rakenne jousitusta myöten, minkä ansiosta se on entistä turvallisempi ja parempi ajaa. Uutuus on myös erittäin tehokkaasti äänieristetty, mikä tekee matkustamisesta miellyttävän hiljaista. Ajomukavuutta parantaa kaikkien versioiden vakiovarusteisiin kuuluva ohjaustehostin, joka kahden tehokkaimman moottorin yhteydessä on muuttuvatehosteinen. Sen ansiosta autoa on kevyt käännellä hitaissa vauhdeissa ohjauksen jämäköityessä vauhdin kasvaessa. Yhteistä kaikille Jumpereille ovat levyjarrut kaikissa pyörissä, lukkiutumaton jarrujärjestelmä, hätäjarrutustehostin ja ylinopeusvaroitin. Mäkilähtöassistentilla varustettu ESP-ajonvakautusjärjestelmä on saatavana lisävarusteena. Muihin valinnaisvarusteisiin kuuluvat muun muassa tasanopeussäädin, peruutustutka sekä peruutuskamera, jonka kuva heijastetaan taustapeiliin. Turvallisuus on tavara-autoissa yhä tärkeämmässä roolissa. Jumperin jämäkkä korirakenne vaimentaa tehokkaasti törmäysvoimia ja ohjaa ne samalla pois matkustamosta. Turvavyöt on varustettu kiristimin ja voimanrajoittimin, mikä vähentää loukkaantumisriskiä onnettomuuksissa. Kuljettajan turvatyyny kuuluu vakiovarusteisiin, minkä lisäksi autoon on saatavana matkustajan turvatyyny sekä sivu- ja verhoturvatyynyt. Uusi Citroën Jumper saapuu Suomen markkinoille vuodenvaihteessa. Uusi dieselmoottori ja robottivaihteisto Uusista teknologioistaan Citroën esittelee Madridissa uuden C5-mallistoa vahvistavan 2,2-litraisen HDi-moottorin. Moottorin suurin teho on 125 kW (170 hv) ja sen yhteydessä on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Uutuuden ominaisuudet ovat aiempia moottoreita paremmat erityisesti alhaisissa käyntinopeuksissa. Moottori tulee myyntiin Suomessa myöhemmin tänä vuonna. C4:ään esitellään puolestaan uusi kuusivaihteinen automatisoitu vaihdelaatikko, joka tulee tarjolle HDi 110 -moottorin yhteyteen. Vaihtaminen on uuden sähköhydraulisen vaihdelaatikon ansiosta tasaista ja nopeaa, mikä säästää polttoainetta ajotavasta riippuen 3-5 prosenttia tavalliseen käsivalintaiseen vaihteistoon verrattuna. Tämänkin mallin myynti alkaa Suomessa myöhemmin kuluvan vuoden aikana. C4 Sedanin myynti alkaa Euroopassa 2008 Citroën C4:n neliovinen malli C-Triomphe saa Madridissa Euroopan ensi-iltansa. Kiinassa valmistettava auto perustuu C4:ään, mutta auton akseliväli on pidempi Euroopassa myytäviin C4-malleihin verrattuna. Sen ansiosta autossa on hämmästyttävän suuret takamatkustajien tilat sekä luokassaan poikkeuksellinen 513 litran (VDA) tavaratila. C-Triomphe on Espanjassa vuonna 2008 myyntiin tulevan C4 Sedanin esiaste. C4 Sedanin Suomen markkinoille tulosta ei ole tehty vielä päätöstä. Rento C-Buggy -konseptiauto Citroën on tuonut viime aikoina näyttelyihin myös hauskoja konseptiautoja, joista viimeisimpänä esimerkkinä oli loppuvuodesta Bolognassa esitelty C-Airplay. Nyt Citroën esittelee tuohon malliin perustuvan, mutta sitäkin rennomman version – C-Buggyn. C-Buggy on kaksipaikkainen avoauto, joka on suunnattu nautiskelijoille. Autossa pääsee nauttimaan täysin siemauksin ilmavirtauksista, sillä siinä ei ole lainkaan tuulilasia eikä ovia. Erittäin kompaktin kokoisessa, 3,45 metrin pituisessa, mutta peräti 1,91 metrin levyisessä autossa on jatkuva neliveto, mikä takaa pääsyn hieman syrjäisemmillekin uimarannoille. Voimanlähteeksi valittu 1,6-litrainen 155-hevosvoimainen bensiinimoottori tarjoaa vain 850 kilon painoiselle autolle pirteän suorituskyvyn, vaikka vauhti ei tässä mallissa olekaan olennaisin osa. Turvallisuudesta vastaavat istuinten monipistevyöt, turvatyynyt ja ympäripyörähdyssuoja. Sisätilat ovat täynnä konseptiautojen villejä ideoita. Yksi sellaisista on vaikka rannalle mukaan otettava digitaalinen stereo. Lisätietoja: Risto Immonen, viestintäpäällikkö, puh 010 569 7225 Käy rekisteröitymässä Citroënin lehdistösivuille osoitteessa www.citroen-press.com. Sivuilta löytyy muun muassa lisää kuvia sekä tehtaan tiedotusmateriaalia.