MITSUBISHI MOTORS JA PSA PEUGEOT CITROËN YHTEISTYÖHÖN KOMPAKTISTA SUV-MALLISTA

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ja PSA Peugeot Citroën laajentavat tuotannollista yhteistyötään kompaktin SUV-mallin valmistamiseksi. Citroënille ja Peugeotille räätälöitävät SUV:t perustuvat Euroopassa Mitsubishi ASX –nimellä tunnettuun, Euroopassa syksyllä 2010 esiteltävään tuoreeseen SUV-malliin.

Uuden auton perusmuoto ja konsepti tulevat Mitsubishilta, mutta Peugeot ja Citroën sovittavat auton ulkonäön ja varusteet omiin mallistoihinsa. PSA:n uutuustuotteet lanseerataan Euroopassa alkuvuodesta 2012. Uusista SUV-autoista saadaan tarjolle sekä neli- että etuvetoiset versiot. Toistaiseksi nimeämättömien autojen suunniteltu tuotantomäärä on 50 000 kappaletta vuodessa molemmille merkeille. Sopimuksen mukaan PSA Peugeot Citroën käyttää malleissaan omaa 1.6 HDi –dieselmoottoriaan, jonka CO2-päästöt tulevat olemaan erityisen alhaiset tämän tyyppiselle ajoneuvolle. Esimerkiksi etuvetoversion suunniteltu päästötaso on ainoastaan 123 grammaa CO2/kilometri. Määrä vastaa alle 4,7 litran keskikulutusta 100 kilometrillä. PSA Peugeot Citroënin kannalta uudet kompakti-SUV:t merkitsevät huomattavaa mallistojen laajentamista ja uusien asiakaskohderyhmien tavoittamista luokassa, jonka maailmanlaajuisen kasvun ennakoidaan olevan 60 prosenttia vuoteen 2015 mennessä. Mitsubishi Motorsille yhteistyö tarkoittaa uuden tuotteet tuotanto- ja kehityskustannusten pienenemistä ja entistä laajemman tuotannon takaamia synergiaetuja. Uudet kompaktit SUV-mallit ovat MMC:lle ja PSA:lle jo neljäs vastaava yhteistyöprojekti. SUV-segmentissä yhtiöt ovat sopineet Mitsubishi Outlanderiin perustuvien Peugeot 4007:n ja Citroën C-Crosserin tuotantoyhteistyöstä. Toinen yhteistyöprojekti koskee Mitsubishi i-MiEV-sähköautosta johdettuja Peugeot iOn- ja Citroën C-zero-malleja, jotka esitellään Euroopassa loppuvuoden aikana. Lisäksi yhtiöt rakentavat yhteisen autotehtaan Venäjälle.