Mittava Citroën -paraati käänsi katseet Turussa

Suomalaiset Citroën – veteraaniautot kokoontuivat Turkuun juhlistamaan viime vuonna 90 vuotta täyttänyttä Citroënia. Mittavassa juhlaparaatikulkueessa nähtiin yli 150 Citroënia ja lähes koko 90 vuoden Citroën -kavalkadi, sillä vanhin ja itse oikeutetusta paraatia johtanut Citroën TypeA oli vuodelta 1921, kun taas joukon nuorin Citroën DS3 oli vuosimallia 2010.

Citroën-autot kuljettajineen kokoontuivat sunnuntaina 13.6. Kaarinaan, josta juhlaparaati suuntautui Turkuun ja kohti Kakskerran luonnonkaunista ja merellistä saarta. Komea kulkue käänsi matkalla katseet. Joukon kärjessä tietä avasi iloisen keltainen Suomen vanhin Citroën vuodelta 1921 peräisin oleva TypeA. Tämän jälkeen letkassa kulkivat 1920 – 1930- lukujen takavetoiset mallit, joita seurasivat etuvetoiset Traction Avant-,  2 CV- ja DS- mallien eri versiot. Kulkueen loppupäässä kohti määränpäätä kulkivat vuosikymmen järjestyksessä nuoremmat mallit.

Turkulainen Pertti Tekari osallistui juhlakulkueeseen vuosimallin 1954 yönsinisellä Citroën 7CV Traction Avantilla.

- Löysin tämän auton aihion vinkin perusteella Forssasta. Sen kunnostaminen vei aikaa neljä vuotta ja viimeiset 15 vuotta auto on ollut ajokunnossa, Tekari kertoo ja toteaa perään, että hän ei ole muita kuin Citroën -merkkisiä autoja koskaan edes omistanut.

- Citroën on persoonallinen ja aina omannäköisensä auto, jossa on erikoista ja edistyksellistä tekniikkaa. Ja etenkin tämä malli oli aikanaan vallankumouksellinen: etupyörävetoinen ja itsekantavalla korilla varustettu auto, jota valmistettiin 750 000 kappaletta, Tekari perustelee.

Lietolainen Reijo Niemi oli lähtenyt matkaan tyylikkäällä vuosimallin 1966 Citroën ID:llä.

- Tämä auto seisoi kaksi vuotta ajamattomana Loimaalla, jonka jälkeen kunnostin sen, mutta en omista sitä. Auto on nyt alkuperäiskunnossa.

- Viikko sitten vein auton vuosikatsastukseen ja seuraavaksi Citroënilla on edessä museokatsastus, Niemi kertoo.

Niemi sanoo, että heti ensimmäisen ajokokemus Citroënilla vei sydämen.

- Kun tällaisella ID:llä ajaa niin sen jälkeen ei oikein arvosta enää muita autoja. Kyyti on hienoa, ID vain leijuu pehmeästi tien pinnalla.

Auton moottorikoko on 1911 cm3, tehoa on 62 hv, mutta moottorissa on suuren moottorin vääntö. Kun kolmosvaihteella painaa kaasua niin auto lähtee tehokkaasti kiihtymään.

- Citroën on ollut aina aikaansa edellä, Niemi muistuttaa.

Citroën 90-vuotisjuhlaparaatin järjestivät Citroën -autojen maahantuoja Auto-Bon Oy yhdessä merkkikerhojen Automobile Citroën ry:n ja Suomen 2VC-Kilta ry:n kanssa.