Näin syntyi Ranskan uuden presidentin paraatiauto

Ranskan tuore valtionpäämies Francois Hollande matkusti virkavalansa vannottuaan 15. toukokuuta halki Pariisin uuden paraatiautonsa kattoluukusta tervehtien jalkakäytäville kerääntyneitä ranskalaisia.  Presidentti Hollande valitsi paraatiautokseen äänettömästi etenevän Citroën DS5 Hybrid4:n. Pienin muutoksin tavallisesta Citroën DS5:sta syntyi presidentillinen juhla-auto.

Citroën on ollut perinteisesti Ranskan presidenttien valinta. Francois Hollanden vaaleanruskealla nahkasisutuksella varustettu teräksenharmaa Citroën DS5 Hybrid4 räätälöitiin Citroënin Sochauxin tehtaalla paraatikäyttöön soveltuvaksi. Vakiovarusteena oleva kolmen kiinteän kattoikkunan muodostama Cockpit-rakenne korvattiin lähes koko katon mittaisella avattavalla kangaskatolla. Kangaskatto aukeaa etuistuinten päältä ja rullaa näppärästi kokoon takaistuimen taakse. Vankan korirakenteen ansiosta Citroën DS5 ei vaatinut lisäjäykisteitä rakenteeseen katon poistamisesta ja lisäturvavarusteista huolimatta.

Äänettömästi sähköllä

Citroënin ensimmäinen hybridi on oivallinen yhdistelmä huomaavaisuutta ympäristöä kohtaan ja väkevää suorituskykyä. DS5 Hybrid4:n CO2-päästöt ovat vain 99 g/km. Tarpeen vaatiessa kuljettajan käytettävissä on HDi-diesel- ja sähkömoottorin tuottama 200 hevosvoiman yhteisteho.

Hybridijärjestelmän ansiosta dieselmoottori voidaan pitää kaupungissa sammutettuna yli puolet matkustusajasta, jolloin Hybrid4 lipuu sähkömoottorin voimin paraatikäyttöön sopivasti täysin äänettömästi. Samalla presidentti Francois Hollanden paraatiauto on vahva kannanotto uuden vihreämmän autoteknologian puolesta.

GSM +358 400 210 490