PEUGEOT CITROËN - YHTYMÄ OLI JÄLLEEN RANSKAN PATENTTIMESTARI 2011

PSA Peugeot Citroën-yhtymä oli 2011 viidettä vuotta peräkkäin eniten patenttihakemuksia julkistanut yritys Ranskassa. Huomattava osa yhteensä 1237 uudesta patentista koski sovelluksia, joilla vähennetään ajoneuvopäästöjä ja autojen aiheuttamaa ympäristökuormitusta.

PSA Peugeot Citroën-yhtymän tutkimus- ja tuotekehitystyö on viime vuosina keskittynyt erityisesti päästöteknologian parantamiseen ja CO2-päästöjen pienentämiseen, jo ennen kuin tiukka Euro 6 –päästönormi astuu voimaan Euroopassa vuonna 2014. Esimerkiksi uudella Peugeot 208:n kolmisylinterisellä EB-bensiinimoottorilla on suojanaan 52 patenttia, joista 17 koskee yksin sylinterikantta. Moottori on suunniteltu entistä kevyemmäksi, mikä pudottaa myös auton massaa ja edesauttaa 1.0-litraisen moottorin CO2-päästöjen pienentämisessä99 grammaan kilometrillä.

Citroën DS5:ssä, Peugeot 3008:ssa sekä Peugeot 508 RXH:ssa käytettävällä HYbrid4-teknologialla on suojanaan noin 300 patenttia. HYbrid4-teknologialla saavutetaan poikkeuksellisen alhainen kulutustaso ja hiilidioksidipäästöt yhdistämällä dieselmoottorin taloudellisuus ja suorituskyky sähkömoottorin tuomiin lisäetuihin. Keskikulutus on noin 30 prosenttia pienempi verrattuna perinteiseen dieselmoottoriin ja CO2-päästöt vastaavasti alle100 grammaakilometrillä. Suomeen Citroën DS5 HYbrid4 Airdream sekä molemmat Peugeotin HYbrid4-mallit saapuvat vuoden 2012 loppupuolella.

PSA:n toinen painopistealue on ajoneuvoturvallisuuden kehittäminen sekä Peugeot- ja Citroën-mallistojen laatu- ja varustetason nostaminen aikaisempaa korkeammalle tasolle. Esimerkki uudesta turvateknologiasta on AFIL-kaistanvalvonta, joka varoittaa kuljettajaa kaistaviivan tahattomasta ylityksestä. Järjestelmän uusin sukupolvi perustuu digitaalikameraan, joka on sijoitettu tuulilasin yläreunaan. Toinen uusi innovaatio on ajovalojen ohjaustoiminto, joka vaihtaa automaattisesti lyhyille tai pitkille ajovaloille liikennetilanteen mukaan.

”Hakemiemme patenttien määrä taloudellisen taantumankin oloissa kertoo, kuinka sitoutuneita olemme patenttisalkkumme vahvistamiseen ja strategisten teknologioidemme suojaamiseen. PSA Peugeot Citroënin yhteensä 17000 teknikkoa ja insinööriä ovat jatkossakin valmiita kehittämään toimivia teknisiä ratkaisuja asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaisesti”, yhtymän varatoimitusjohtaja Marc Duval-Destin vakuuttaa.

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Riitta Luomala, Peugeot/Maan Auto Oy, puh. 0400 431 303 ja riitta.luomala@veho.fi

Viestintäpäällikkö Pekka Koski, Citroën/Auto Bon Oy, puh. 0400 210 490 ja pekka.koski@veho.fi