• Auto-Bon Oy/

PSA Peugeot Citroën – yhtymä aloittaa uusien yksilitraisten bensiinimoottorien valmistuksen; Tavoitteena alle 100 g/km hiilidioksidipäästöt

PSA Peugeot Citroën-yhtymä aloittaa lähivuosina uuden yksilitraisten bensiinimoottorien tuoteperheen kehittämisen ja valmistamisen kahdessa uudessa tuotantolaitoksessaan. Kolmisylinteriset moottorit tulevat olemaan 70-100 –hevosvoimaisia.

PSA Peugeot Citroën –yhtymä on ollut jo pitkään edelläkävijä ympäristöystävällisten autojen valmistuksessa ja konsernin molemmat merkit sijoittuvat Euroopan kolmen vähäpäästöisimmän joukkoon. Nyt yhtymä on päättänyt uuden yksilitraisten, kolmisylinteristen bensiinimoottorien tuoteperheen kehitystyöstä ja valmistuksen aloittamisesta, minkä ansiosta CO2-päästöt vähenevät merkittävästi entisestään. Tavoitteena on tuoda markkinoille alle 100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavia moottoreita.

PSA Peugeot Citroën alkaa valmistaa uusia 70-100 –hevosvoimaisia bensiinimoottoreita kahdessa eri tuotantolaitoksessa. Ensimmäinen tehdas aloittaa moottorien tuotannon vuonna 2011 Trémeryssa Ranskassa. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 600 000 moottoria vuodessa. Uuden moottoriperheen valmistuksen aloittaminen luo tehtaalle 500 uutta työpaikkaa. Uusi tuotantolaitos tulee PSA:n vuodesta 1979 toimineen moottoritehtaan yhteyteen. PSA valmisti viime vuonna Trémeryssa 1,74 miljoonaa moottoria ja kaiken kaikkiaan siellä on valmistettu yli 30 miljoonaa moottoria. Tuotantolaitos työllistää tällä hetkellä 4100 ihmistä.

Toinen uusia yksilitraisia moottoreita valmistava tehdas aloittaa toimintansa Itä-Euroopassa vuonna 2012. PSA Peugeot Citroën kartoittaa parhaillaan tuotantoon parhaiten soveltuvaa paikkaa, ja päätös kohteesta tehdään tämän vuoden aikana. Itä-Eurooppaan sijoittuva tehdas vahvistaa PSA:n asemaa alueella entisestään. Yhtymällä on jo entuudestaan tehtaat Slovakian Trnavassa, Tsekin Kolinissa sekä Turkin Bursassa.

Lisätietoja:
Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 348 1202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi
Risto Immonen, viestintäpäällikkö, Auto-Bon Oy/Citroën, puh. 010 569 7225, GSM 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi