PSA PEUGEOT CITROËN – YHTYMÄ VALMISTAA TOYOTA HIACEN SEURAAJAN

PSA Peugeot Citroën –yhtymä ja Toyota Motor Europe julkistivat heinäkuussa 2012 yhteistyösopimuksen, jonka mukaan PSA-yhtymä ryhtyy valmistamaan Toyotalle Euroopan markkinoille tarkoitettua kevyttä hyötyajoneuvoa. Nyt tuotantosuunnitelmat ovat täsmentyneet ja vuoden 2013 toisella neljänneksellä markkinoille tuleva Toyota ProAce perustuu jo markkinoilla oleviin Citroën Jumpy – ja Peugeot Expert- hyötyajoneuvoihin.

Yhteistyösopimuksen mukaisesti Toyota Motor Europe osallistuu sekä uuden sukupolven hyötyajoneuvon kehitystyöhön että sen edellyttämiin investointikustannuksiin.

Sopimuksen odotetaan jatkuvan yli vuoden 2020. Yhtiöiden välille ei ole suunnitteilla uutta pääomasijoitusta edellyttävää yhteisyritystä.

”Kevyiden hyötyajoneuvojen markkinat ovat meille tärkeät useissa Euroopan maissa”,
toteaa Toyota Motor Europen presidentti ja toimitusjohtaja Didier Lery. ”PSA Peugeot Citroën –yhtymän kanssa tekemämme yhteistyösopimus varmistaa uskollisten asiakkaittemme uuteen hyötyajoneuvoon liittyvät toiveet suositun Hiacen tuotannon päätyttyä. Meillä on hyvät kokemukset yhteistyöstä PSA-yhtymän kanssa pienten henkilöautojen luokassa. PSA Peugeot Citroën –yhtymä on markkinajohtaja kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoilla Euroopassa ja sillä on erittäin hyvä kokemus ja maine laadukkaiden hyötyajoneuvojen valmistajana.”

Olemme iloisia Toyotan kanssa solmimastamme yhteistyösopimuksesta, jonka ansiosta pääsemme nyt käynnistämään uuden sukupolven hyötyajoneuvojen kehitystyön. Tuloksena on taatusti kilpailukykyinen tuote Euroopan markkinoille,” toteaa Jean-Christophe Quémard, PSA Peugeot Citroën –yhtymän yhteistyöprojekteista vastaava varapresidentti.

PSA Peugeot Citroën -yhtymä

Peugeot ja Citroën –ajoneuvoja myytiin 3,5 miljoonaa kappaletta vuonna 2011. PSA-yhtymä on Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja, jonka myynnistä 42% kohdistui Euroopan ulkopuolisiin maihin. Vuonna 2011 yhtymä käytti yli kaksi miljardia euroa tutkimus- ja kehitystyöhön, erityisesti vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttäviin ajoneuvoihin.

Lisätietoja:

Citroën: Auto- Bon Oy / PR-ja viestintäpäällikkö Pekka Koski  email pekka.koski@veho.fi tai GSM 0400-210490

Peugeot: Maan Auto Oy / Viestintäpäällikkö Riitta Luomala      email riitta.luomala@veho.fi tai GSM 0400-431303