PSA Peugeot Citroën -yhtymä vahvistaa asemaansa Kiinassa

PSA Peugeot Citroën -yhtymä ja kiinalainen autonvalmistaja Hafei ovat allekirjoittaneet sopimuksen yhteistyöyrityksen perustamisesta. Uusi yhtiö alkaa valmistaa pikkubusseja Kiinan markkinoille.

PSA Peugeot Citroën -yhtymä määritteli pitkän tähtäimen kehitysohjelmassaan (CAP 2010) Kiinan yhdeksi yhtiön kasvun kolmesta painopistealueesta. Nyt AVIC ilmailualan yhtiöön kuuluvan kiinalaisen Hafein kanssa solmittu yhteistyösopimus vahvistaa tätä päämäärää. Hafei on Kiinassa keskikokoinen autonvalmistaja, jonka tuotanto ylsi viime vuonna 260 000 ajoneuvoon. Osapuolet perustavat uuden yrityksen, josta PSA Peugeot Citroën ja Hafei omistavat kumpikin puolet.

PSA Peugeot Citroën -yhtymä puolestaan on Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja ja markkinajohtaja pakettiautomarkkinoilla. Niinpä yhtiöltä löytyy paras mahdollinen osaaminen uutta, enintään kymmenpaikkaista pikkubussia kehitettäessä. Uutta pikkubussia ryhdytään valmistamaan Hafein tehtaalla Shenzenissä.

PSA Peugeot Citroën -yhtymällä on jo nyt vahva asema Kiinan markkinoilla Dongfeng Peugeot Citroën Automobilesin (DPCA) kautta. Dongfeng Motorin kanssa puoliksi omistettu markkinointi- ja tuotantoyhtiö myi viime vuonna Kiinassa 201 300 autoa.

PSA Peugeot Citroën –yhtymä ei ole tyytynyt myymään Kiinassa muualla myytäviä automallejaan, vaan se on kehittänyt kiinalaisille markkinoille aivan uudenlaisia ratkaisuja. Citroën Fukang (ZX:n porrasperäinen versio) on ollut pitkään hyvin suosittu muun muassa taksina. Parin viime vuoden aikana DPCA on esitellyt Peugeot 307 Sedanin, Citroën C-Triomphen (C4:n porrasperäinen versio, jota aletaan tuoda myös Eurooppaan) sekä Citroën C2:n. Viime mainittu on Kiinassa Peugeot 206:n pohjalta uudelleen muotoiltu malli.

Lisätietoja:
Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 348 1202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi
Risto Immonen, viestintäpäällikkö, Auto-Bon Oy/Citroën, puh. 010 569 7225, GSM 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi