PSA Peugeot Citroën nopeimpien joukossa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä

Peugeot ja Citroën ovat lähes täyttäneet eurooppalaiselle autoteollisuudelle vuonna 1998 asetetut tavoitteet ilmakehälle haitallisten CO2-päästöjen leikkaamisessa.

20 merkittävimmän eurooppalaisen, japanilaisen ja korealaisen autonvalmistajan joukossa Citroën on suoriutunut haasteesta toiseksi parhaiten ja Peugeot on viidentenä. Molemmat merkit kuuluvat suorituksillaan autonvalmistajien parhaaseen neljännekseen.

Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA ja tuolloin 15 jäsenmaata käsittänyt Euroopan unioni sopivat autoteollisuuden vapaaehtoisista päästötavoitteista vuonna 1998. Tavoitteeksi asetettiin 140 grammaa hiilidioksidia ajettua kilometriä kohti vuoden 2008 loppuun mennessä.

Päästötavoite lasketaan keskiarvona valmistajan koko mallistosta. Bensiinimalleilla 140 gramman tasoon vaaditaan keskimäärin 6,0:n ja dieselmalleilla 5,3 litran keskikulutus 100 kilometrillä.

Takarajaan on aikaa hieman runsaat kaksi vuotta, mutta Citroën on jo täyttänyt tavoitteen CO2-päästöjen vähentämisestä 115-prosenttisesti ja Peugeot 94-prosenttisesti. Citroën-malliston päästöjen keskiarvo oli viime vuonna 144 ja Peugeot-malliston 151 grammaa/kilometri.

PSA Peugeot Citroën on onnistunut pudottamaan valmistamiensa uusien henkilöautojen CO2-päästöjä 26-28 prosenttia vuodesta 1997 lähtien. ACEA:n ja EU:n tavoite oli 25 prosentin vähennys vuoden 1995 lähtötasosta.

Tutkimuksen eri automerkkien hiilidioksidipäästöistä toteutti riippumaton liikenteen ja logistiikan ympäristökysymyksiin erikoistunut T&E-tutkimuslaitos (European Federation for Transport & Environment). Eri automerkkejä vertailtiin tällä tavalla nyt ensimmäistä kertaa. Tulosten mukaan valmistajien keskinäiset erot ovat merkittäviä; eräät valmistajat ovat täyttäneet vasta 20-40 prosenttia hyväksymistään päästötavoitteista.

Koko raporttiin voi tutustua osoitteessa www.transportenvironment.org

Lisätiedot:

Auto-Bon Oy, viestintäpäällikkö Risto Immonen puh. 010 569 7225 tai 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi
Maan Auto Oy, viestintäpäällikkö Riitta Luomala puh. 010 348 1202 tai 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi