PSA PEUGEOT CITROËN NOUSI VOITOLLISEKSI 2014

PSA Peugeot Citroënin Back in the Race –strategia on täydessä vauhdissa, yhtiön tunnusluvut vuodelta 2014 osoittavat.  Yhtymän autonvalmistus nousi 63 miljoonaa euroa voitolliseksi eli teki 1,1 miljardin euron tulosparannuksen vuoden 2014 aikana.

PSA-yhtymän liikevaihto kasvoi 1 prosentin 53,6 miljardiin euroon. Autonvalmistuksen osuus tästä oli lähes 36,1 miljardia. Autonvalmistus nousi 63 miljoonaa euroa voitolliseksi, kun vuonna 2013 tappiota kertyi vielä 1,04 miljardia. Kannattavuus parani vuoden aikana siis 1,1 miljardilla eurolla. PSA toimitti viime vuonna asiakkailleen 2,94 miljoonaa henkilö- ja tavara-autoa eli 4,3 % edellisvuotta enemmän.

Samaa tahtia kehittyi koko yhtymän operatiivinen tulos: voittoa 905 miljoonaa euroa, kun vuonna 2013 oltiin tappiolla 364 miljoonaa. Parannusta kertyi 1,3 miljardia. Vapaan kassavirran määrä nousi 2,2 miljardiin euroon.

”Vuoden 2014 tuloksemme osoittaa, että PSA:n taloudellisen perustan uudelleenvahvistaminen on täydessä käynnissä”, pääjohtaja Carlos Tavares kommentoi. ” Olemme itse asiassa omaa kehitysohjelmaamme edellä. Kiitos tästä kuuluu kaikille työntekijöillemme, jotka ovat saavuttaneet loistavia tuloksia usein haastavissa toimintaympäristöissä.”

Vuoden 2015 näkymät

Vuoden 2015 aikana autojen kysyntä nousee yhtymän ennusteen mukaan Euroopassa 1 prosentin, mutta Kiinassa jo 7 %. Latinalaisen Amerikan maissa koetaan kuitenkin 10:n ja Venäjällä jopa 30 prosentin kysynnän lasku.

Viime vuonna PSA Peugeot Citroën teki myyntiennätyksensä Kiinassa, jossa kysyntä kasvoi 11,5 % ja markkinaosuus 3,6:sta 4,4 prosenttiin.

PSA Peugeot Citroën tähtää autonvalmistuksessa 2 prosenttia voitolliseen tulokseen vuonna 2018. Vuoteen 2023 mennessä tavoitteena on 5 prosentin voittomarginaali.