PSA Peugeot Citroën nousi ykköseksi

PSA Peugeot Citroënin vuonna 2006 myymien autojen hiilidioksidipäästöt olivat alhaisemmat kuin millään muulla autonvalmistajalla. Autojen keskimääräinen päästö 142 g/km on jo hyvin lähellä 2008/2009 vuodenvaihteeseen asetettua tavoitetta.

PSA Peugeot Citroën nousi vuonna 2006 Fiatin ohi Euroopan vähäpäästöisimpien autojen valmistajaksi. Valmistettujen autojen kesimääräiset CO2-päästöt laskivat 2,7 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Euroopan autonvalmistajien yhdistys (ACEA) asetti vuonna 1998 tavoitteekseen laskea EU:ssa valmistettavien autojen päästöt alle 140 g/km. Jo vuonna 2005 valmistettujen autojen perusteella todettiin, että vain pari yhtiötä oli pääsemässä tavoitteeseen. Vuonna 2006 PSA Peugeot Citroënin valmistamien autojen keskimääräinen CO2-päästö oli vain 142 g/km eli jo hyvin lähellä tavoitetta. Arvioiden mukaan PSA Peugeot Citroën pääsee tavoitteeseen vuoden 2007 tuotannollaan.

Yhtenä syynä PSA Peugeot Citroënin valmistamien autojen alentuneisiin pakokaasupäästöihin on niiden painon alentuminen. Vuodesta 2005 vuoteen 2006 yhtiön valmistamien henkilöautojen keskipaino laski lähes prosentin. PSA Peugeot Citroënin lisäksi ainoastaan BMW:n valmistamien autojen paino putosi 0,2 prosenttia samalla ajanjaksolla. Autojen keskipainon alentumisella on suora vaikutus pakokaasupäästöjen vähenemiseen.

Keventämisen lisäksi PSA Peugeot Citroën on päässyt alhaisiin päästöarvoihin edistyksellisen moottoritekniikan ansiosta. Yhtiö alkoi käyttää dieselmoottoreissaan yhteispaineruiskutusta yhtenä ensimmäisistä autonvalmistajista Euroopassa. Tällä hetkellä kaikissa Suomessa myytävissä dieselmoottorisissa Citroën ja Peugeot -henkilöautoissa on yhteispaineruiskutus ja suurimmassa osassa on myös hiukkassuodatin.

Bensiinimoottoreissa siirrytään uuteen sukupolveen, joka on kehitetty yhteistyössä BMW:n kanssa. Näissä moottoreissa saavutetaan hyvä teho ja vääntö iskutilavuudeltaan pienemmästä moottorista. Hyötynä uusissa moottoreissa on aikaisempaa pienempi paino ja kulutus.

EU on asettanut seuraavaksi tavoitteeksi laskea henkilöautojen CO2-päästöt arvoon 120 g/km vuoteen 2012 mennessä. PSA Peugeot Citroënin vakaana aikomuksena on alittaa EU-vaatimus aikataulun mukaisesti. Tähän päästään mm. aloittamalla dieselhybridien valmistus vuoteen 2010 mennessä ja lisäämällä Start & Stop -järjestelmällä varustettujen mallien osuutta.

Lisätietoja:
Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 348 1202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi
Risto Immonen, viestintäpäällikkö, Auto-Bon Oy/Citroën, puh. 010 569 7225, GSM 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi