PSA Peugeot Citroënin ja Toyotan yhteinen tehdas avattiin Tshekin Kolinissa

Toyota Peugeot Citroën Automobilen (TPCA) huippumoderni autotehdas vihittiin virallisesti käyttöönsä 31.5.2005 Tshekin Kolinissa, noin 60 itään pääkaupungista Prahasta. Tilaisuutta kunnioittivat läsnäolollaan muun muassa Tshekin tasavallan pääministeri Jiri Paroubek, PSA Peugeot Citroënin pääjohtaja Jean-Martin Folz sekä Toyotan pääjohtaja Fujio Cho. Investoinnin arvo on kaikkiaan 1,3 miljardia euroa. Lisäksi TPCA on investoinut 867 000 euroa Kolinin alueen palvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen. TPCA:n omistavat yhdessä PSA Peugeot Citroën sekä Toyota Motor Corporation (TMC). Tehdas tuottaa kolmea täysin uutta, samalle pohjalevylle valmistettua A-segmentin pikkuautoa: Peugeot 107, Citroën C1 sekä Toyota Aygo. Mallien tuotanto käynnistyi helmikuun lopulla. Täyteen vauhtiin tuotanto pääsee alkuvuonna 2006, jolloin autoja valmistuu 300 000 kappaleen vuosivauhdilla eli 1100 autoa päivässä. Tuotanto jakautuu tasan kaikkien kolmen mallin kesken. TPCA:n alkusanat kirjoitettiin vuonna 2000, jolloin Toyotan ja PSA:n johto sopivat yhteistyöstä uuden pikkuauton rakentamiseksi. Tehdasvalinta ratkesi Tshekin Kolinin hyväksi joulukuussa 2001, ja TPCA perustettiin virallisesti 8.1.2002. Kolinin valtteja olivat sen sijainti keskellä Eurooppaa ja kasvavia automarkkinoita, kehittynyt alihankintaverkosto sekä hyvät liikenneyhteydet. Valinnassa painoivat myös Tshekin ja erityisesti Keski-Böömin alueen vankat autoteolliset perinteet. Tehdasalueen laajuus on 124 hehtaaria. Tehdas tuo työtä 3000 autonrakentajalle sekä jopa 7000 alihankkijaverkoston työntekijälle. TPCA:n autotehdas on lajissaan ainutlaatuinen, koska se kykenee hyödyntämään kahden vahvan autonvalmistajan parasta osaamista: PSA Peugeot Citroënin kokemuksia pienten autojen kaupasta Euroopassa sekä alihankintaverkostojen järjestämisestä sekä Toyotan osaamista tuotannossa, valmistuksessa ja kokoonpanossa. PSA Peugeot Citroënin panos on merkittävä, koska alihankintojen osuus on n. 60–70 prosenttia uuden auton kustannuksista. TPCA:lla on kaikkiaan noin 150 alihankkijaa. TPCA:n valmistamissa autoissa 92 prosenttia osista on yhteisiä, sillä esimerkiksi tuulilasi ja etuovet ovat identtiset. PSA on vastannut projektissa muun muassa dieselmoottorin ja automatisoidun käsivaihteiston suunnittelusta. Sen lisäksi kullekin autolle on luotu muotoilussa oma ja erottuva identiteettinsä. A-kokoluokan eli niin sanotun supermini-segmentin osuus on noin 35 prosenttia Euroopan autokaupasta. Lisätietoja: Auto-Bon Oy, Risto Immonen, viestintäpäällikkö, puh 010 569 7225 Maan Auto Oy, Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, puh 010 348 1202