PSA PEUGEOT CITROËNIN LIIKEVAIHTO JA TULOS KASVOIVAT VUODEN ENSIMMÄISELLÄ PUOLISKOLLA

PSA Peugeot Citroënin positiivinen vire jatkui vahvana vuoden 2015 ensimmäisellä puolikkaalla. Yhtymän liikevaihto nousi tammi-kesäkuussa 6,9 prosenttia ja voitto yli miljardilla eurolla.

PSA:n alkuvuoden liikevaihto ylsi 28,9 miljardiin euroon (+ 6,9 %), josta autonvalmistuksen osus oli 19,4 miljardia (+ 4,3 %). Hyvää tulosta edistivät autojen myyntihintojen nousu, markkinoita kiinnostava monipuolinen mallisto sekä valuuttakurssien suotuisa kehitys.

”Tuloksemme vuoden ensimmäisellä puoliskolla oli hyvin positiivinen, muta koko vuoden tähtäimellä pitää pystyä vielä samaan”, pääjohtaja Carlos Tavares painottaa. ”Yhtymän ja sen henkilöstön – jota kiitän koko sydämestäni – on keskityttävä epävakaassa kansainvälisessä toimintaympäristössä täysin Back in the race –strategiamme toteuttamiseen varmistaaksemme yhtiömme uuden nousun”.

PSA:n kannattavuus kehittyi tammi-kesäkuussa edelleen positiivisesti. Yhtymän operatiivinen tulos osoitti voittoa 1,42 miljardia euroa (+ 1,04 miljardia), kun viime vuonna vastaavaan aikaan määrä oli 387 miljoonaa. Eniten tulosparannukseen vaikutti autonvalmistus, joka oli 975 miljoonaa voitollinen (+ 968 milj. euroa). Voiton takana olivat ajanmukaisen tuotepaletin lisäksi yhtymän sisäiset kustannussäästöt sekä onnistunut hinnoittelu. Vapaan kassavirran määrä nousi 2,79 miljardiin euroon.

Loppuvuoden 2015 näkymät

PSA ennakoi uusien autojen kysynnän nousevan Euroopassa 6 ja Kiinassa 3 prosenttia. Latinalaisen Amerikan maissa koetaan kuitenkin 15:n ja Venäjällä jopa 35 prosentin kysynnän lasku. Näillä markkina-alueilla näkymät ovat edelleen heikentyneet puolen vuoden aikana; sen sijaan kysynnän kasvu Euroopassa on merkittävästi odotettua suurempaa.

PSA Peugeot Citroën tähtää autonvalmistuksessa 2 prosenttia voitolliseen tulokseen vuonna 2018. Vuoteen 2023 mennessä tavoitteena on 5 prosentin voittomarginaali. Vapaan kassaviran määrän odotetaan olevan noin 2 miljardia euroa vuodessa aikavälillä 2015­–2017.

Lisätietoja: www.citroen.fi , www.peugeot.fi

PEUGEOT uutisarkisto: http://news.cision.com/fi/peugeot